آوار اجاره‌خانه بر سر مستاجران
سر به فلک‌کشیدن قیمت‌ها در فصل جابه‌جایی، سلامت روان مستاجران را به هم ریخته است

آوار اجاره‌خانه بر سر مستاجران

مدیریت هزینه‌های زندگی یکی از راه های رسیدن به آزادی مالی و بهینه خرج کردن درآمد است. یکی از بهترین راه‌های شروع سرمایه‌گذاری مدیریت خرج‌ها و هزینه‌ها و پس‌انداز کردن است.
کد خبر: ۱۲۷۸۵۷۶

مدیریت هزینه های زندگی چه کمکی به ما میکند؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از بامبو ،حتما شما هم تا بحال متوجه شده‌اید که خیلی از اوقات دخل و خرج مان با هم جور در نمی‌آید و همیشه به آخر ماه نرسیده پول‌مان ته می‌کشد و حساب بانکی‌مان خالی می‌شود. تنها راه پیشگیری و این که بتوانیم خرج ها را کنترل کنیم و هیچ‌گاه با بی پولی مواجه نشویم این است که مدیریت هزینه داشته باشیم. در این مطلب من قصد دارم کمی از این هم بیشتر پیش بروم؛ تمام نشدن پول تا انتهای ماه دستاورد چندانی نیست. هدف من آموزش مدیریت هزینه‌ها و جمع‌کردن سرمایه برای شروع سرمایه‌گذرای است.

برای مدیریت هزینه‌ها باید چکار کرد؟

من قصد دارم روش مدیریت هزینه‌ای را برای شما مثال بزنم که با اجرای آن نه تنها میتوانید مدیریت هزینه کنید بلکه می‌توانید برای سرمایه‌گذاری نیز سرمایه‌ای فراهم کنید.

در ادامه مطلب بهترین راه برای مدیریت هزینه های زندگی را به شما آموزش خواهم داد.

چگونه هزینه های مالی زندگی خود را مدیریت کنیم؟

چگونه هزینه های مالی زندگی خود را مدیریت کنیم؟

 

مدیریت هزینه های زندگی با بودجه‌بندی

مخارج خود را زیر ذره‌بین بگذارید

مجبور نیستید خود را محدود کنید. فقط کافی‌ است بدانید که طی یک ماه پول‌هایتان را چگونه خرج می‌کنید. رسید و قبض تمامی خریدهایتان را نگه دارید، حتی اگر رسیدی هم به شما داده نمی‌شود، تمام خریدهایتان را یادداشت کنید و ببینید آخر ماه، چه مقدار پول برای‌تان باقی مانده است.

مثال ساده‌ای برای شما می‌زنم. درآمد ماهانه خود را مشخص و در ادامه، مخارج ریز و درشت آن را نیز معلوم کنید.

اگر درآمد ماهانه شما ۲/۵ میلیون تومان باشد و مخارج شما به شکل زیر باشد:

اجاره‌خانه: ۱ میلیون تومان

قبض آب، برق، تلفن، گاز و اینترنت/ شارژ آپارتمان: ۱۰۰ هزار تومان

خریدهای سوپرمارکت و میدان تره‌بار: ۳۰۰ هزار تومان

شام یا کافه در طول ماه:‌ ۱۰۰ هزار تومان

هزینه‌های درمانی: ۱۰۰ هزار تومان

سایر هزینه‌ها: ۲۰۰ هزار تومان

پس‌انداز: ۷۰۰ هزار تومان

همانطور که در مثال بالا ملاحظه می‌کنید با درآمد ۲/۵ میلیون تومانی می‌توان ۷۰۰ هزار تومان پس‌انداز کرد. این میزان پول می‌تواند مبلغ مناسبی برای شروع سرمایه‌گذاری شما باشد.

بسیاری از افراد در بودجه‌ی خود بخش بزرگی را به پس‌انداز اختصاص می‌دهند. شما لازم نیست در بودجه‌ی خود پس‌اندازها را هم لحاظ کنید، اما اگر این‌ کار را بکنید، فکر خوبی است و ضرری ندارد. من به عنوان مربی مالی به شما توصیه می‌کنم حداقل بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از مجموع درآمدهایتان را به سرمایه‌گذاری اختصاص دهید.

 

مدیریت هزینه های زندگی با واقع‌بینی و صداقت

پولی که در مورد آن صحبت می‌کنیم پول شماست و شما برای آن زحمت کشیده‌اید. با خود صادق باشید. در هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی واقع‌بین و صادق باشید. اگر اینکار را به درستی انجام ندهید تنها کسی که ضرر خواهد کرد خود شما هستید.

اگر هدف‌گذاری کرده‌اید و تعیین کرده‌اید که در هر ماه ۵۰۰ هزار تومان سرمایه‌گذاری کنید و می‌دانید که برای‌تان سخت است، آن را در بودجه ننویسید؛ رقمی را بنویسید که واقعا می‌توانید هر ماه از عهده‌ی سرمایه‌گذاری آن بربیایید. سپس در طی ماه به بودجه‌ی خود نگاه کنید و ببینید آیا می‌توانید کمی آن را منطعف‌تر کنید یا امکان اینکار وجود ندارد.

مدام بودجه و هزینه‌های خود را زیر ذره‌بین قرار دهید. قسمت دشوار بودجه این است که مخارج‌تان ماه به ماه تغییر می‌کند. بخش مهمی که در یک بودجه باید به آن توجه داشته باشید، همان تغییرات ماهانه است. بدین ترتیب تصور صحیحی از مخارج خود خواهید داشت.

تعیین بودجه به شما کمک می‌کند درک بهتری از مدیریت پول و خرج‌و‌مخارج‌تان داشته باشید. بسیاری از افراد پس از تعیین بودجه تازه می‌فهمند که برای خیلی چیزهای پیش‌پا‌افتاده و غیرضروری پول خرج می‌کنند. و وقتی این نکته را فهمیدند عادات خرج‌کردن خود را به سمت کالاها و خدمات ضروری سوق می‌دهند.

برای اتفاقات و مخارج غیرمترقبه برنامه ریزی کنید. تعیین بودجه به شما می‌آموزد که همیشه مخارج غیرمترقبه‌ای در زندگی هستند که باید آنها را درنظر داشته باشید.

مدیریت هزینه‌های زندگی با واقع‌بینی و صداقت

مدیریت هزینه‌های زندگی با واقع‌بینی و صداقت

برای مدیریت هزینه های زندگی پول‌هایتان را به‌ درستی خرج کنید

وقتی می‌شود چیزی را قرض یا اجاره کرد، آن را نخرید. حتما برای شما پیش آمده که فیلمی را خریده‌اید، آن را یک‌بار تماشا کرده‌اید و حالا چند سال است که در کمدتان دارد خاک می‌خورد؟ کتاب، مجله، ابزارآلات و لوازم ورزشی هم به‌همین ترتیب. می‌توان آنها را با هزینه کمتری قرض گرفت، استفاده کرد و سپس پس داد. بدین‌تریب، هم فضای خانه‌تان بیهوده اشغال نمی‌شود و هم در پول صرفه‌جویی کرده‌اید.

اگر مطمئن هستید که چیزی را واقعا نیاز دارید حتما آن را بخرید. یا یک حساب سرانگشتی می‌توانید متوجه شوید که خرید وسایل مورد نیازتان منفعت بیشتری دارد یا قرض کردن آن‌ها.

خود را بدهکار نکنید. برای خریدهای بزرگی مثل خرید خودرو و یا خرید مسکن، سرمایه‌گذاری گزینه بهتری است. بجای گرفتن وام بانکی و انتخاب‌های محدود برای بازپرداخت وام، سرمایه‌گذاری کنید و بسته به توان مالی خود پرداخت‌های ماهیانه را تعیین کنید.

طبق آنچه که دارید و مطابق با درآمد واقعی‌تان خرج کنید، نه مطابق با درآمد خیالی‌تان. شاید فکر کنید درآمد بالایی دارید، اما واقعا مقدار پولی که سر ماه به حساب‌تان واریز می‌شود این تصور را تأیید نکند.

برای مدیریت هزینه های زندگی، هوشمندانه سرمایه‌گذاری کنید

 

وقتی کودکی و نوجوانی را به پایان می‌رسانید و وارد دنیای بزرگسالان می‌شوید، تمام تصوراتی که نسبت‌به پول داشته‌اید رنگ می‌بازد و با دنیای جدیدی مواجه می‌شوید. در کودکی و نوجوانی تصورتان از درآمد فقط حقوق و دستمزد بود. حالا می‌بینید که درآمد خانوار، از راه‌های متنوعی تأمین می‌شود، که فقط یکی از آنها حقوق و دستمزدی است که سر ماه به حساب‌تان واریز می‌شود.

در این زمان است که می‌بینیم دنیای امور مالی و پول پیچیده‌تر از آن است که خیال می‌کردید. با دنیای سهام‌ها و بازار بورس بیشتر آشنا ‌می‌شوید. هرقدر که بیشتر با اسناد مالی و قابلیت‌های آن آشنا شوید، بهتر می‌توانید پول‌تان را مدیریت کنید. تنوع روش‌های سرمایه‌گذاری آنقدر زیاد است که نمی‌توان با جزئیات همه ‌آن‌ها آشنا شد. بهترین راه‌حل سپردن کار به یک مربی مالی است.

برای بازنشستگی خود سرمایه‌گذاری کنید

یکی از حساس‌ترین مقاطع زندگی دوران بازنشستگی است. سنی که در آن دیگر توان کار کردن وجود ندارد و باید از ثمره تلاش دوران جوانی استفاده کرد. اگر در جوانی به فکر بازنشستگی خود نباشید قطعا با چالش‌های فراوانی روبه‌رو خواهید شد. پیشنهاد من این است که حتما بخشی از پس‌‌انداز ماهیانه خود را برای بازنشستگی‌تان سرمایه‌گذاری کنید.

برای بازنشستگی خود سرمایه‌گذاری کنید

برای بازنشستگی خود سرمایه‌گذاری کنید

بورس و صندوق‌های سرمایه‌گذاری

بورس بازار بسیار جذابی است. اما باید این حقیقت را باور کنید که افراد کمی هستند که می‌توانند سود زیادی از بورس کسب کنند. ریسک بالا، زمان‌بر بودن و نیاز به داشتن تجربه و دانش بالا مواردی هستند که برای کسب سود از بازار بورس به آن‌ها نیاز خواهید داشت.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای خرید سهام گزینه‌ی خوبی هستند و ریسک کمتری دارند. در این صندوق‌ها چندین سهام باهم جمع شده‌اند تا ریسک شما را به حداقل برسد.

پیشنهاد من به شما این است که وقت و انرژی خود را روی نحوه سرمایه‌گذاری نگذارید. شما روی اهداف . الویت‌های مالی خود تمرکز کنید و انتخاب روش سرمایه‌گذاری را به مربی مالی خود بسپارید.

 

مدیریت هزینه‌های زندگی با پس‌انداز

به نظر من اگر پول خود را سرمایه‌گذاری نکنید پس‌انداز ارزشی نخواهد داشت. واژه سرمایه‌گذاری را جایگزین پس‌انداز کنید. اگر مخارج خود را کاهش می‌دهید یا پول اضافه‌ای به دست شما می‌رسد حتما آن را سرمایه‌گذاری کنید. بگذارید پس‌انداز شما رشد کند نه اینکه برای ماه‌ها و هفته‌ها ثابت بماند و ارزش خود را از دست بدهد.

سرمایه‌گذاری را به اولویت زندگی خود تبدیل کنید. حتی اگر بودجه‌ی محدودی دارید، سعی کنید ۱۰ درصد از مجموع درآمدهای خود را سرمایه‌گذاری کنید. تا جایی که می‌توانید پس‌انداز کنید و پس‌انداز خود را سرمایه‌گذاری کنید تا خود و خانواده‌تان آتیه‌ی درخشانی به‌لحاظ مالی داشته باشید.

مدیریت هزینه‌های زیندگی با پس‌انداز

مدیریت هزینه‌های زیندگی با پس‌انداز

جوانی بهترین سن برای سرمایه‌گذاری

حتی اگر دانشجو هستید هم باید به فکر پس‌انداز  و سرمایه‌گذاری باشید. اگر پس‌انداز خود را سرمایه‌گذاری کنید، خواهید دید که مبلغی که ابتدا مثل یک گلوله‌ی برفی بود، حالا به یک بهمن تبدیل شده است. آینده‌نگری همیشه به نفع شما خواهد بود.

برای روز مبادا سرمایه‌گذاری کنید

پس‌انداز یعنی درآمدی را که می‌توانید آن را خرج موارد بیهوده و غیرضروری کنید، کنار بگذارید. پیشنهاد من این است که برای روز مبادا و اتفاقات پیش‌بینی نشده هم سرمایه‌گذاری کنید. قطعا برای روز مبادا پول بیشتر کار شما را بیشتر راه خواهد انداخت. پس در سرمایه‌گذاری شک نکنید.

مدیریت هزینه‌های زندگی با پرداخت بدهی‌ها

مهم نیست چه بدهی دارید و این بدهی به چه علتی به وجود آمده است. به محض اینکه پول دست‌تان آمد آنها را پرداخت کنید. توصیه من این است که خود را بدهکار وام‌های بانکی نکنید. اگر در گذشته وامی گرفته‌اید اقساط آن را پرداخت کنی تا بدیهی‌تان صاف شود.

مدیریت هزینه‌های زندگی با پرداخت بدهی‌ها

مدیریت هزینه‌های زندگی با پرداخت بدهی‌ها

آخرین صحبت درباره مدیریت هزینه‌های زندگی

در این مطلب سعی کردم بهترین روش‌های مدیریت هزینه های زندگی را به شما آموزش بدهم.

مدیریت هزینه‌ها، کاهش هزینه‌ها و مخارج، برنامه‌ریزی و تمام تلاش‌های شما وقتی ارزش دارد که ارزش و سودی در آینده به شما برسد. برای داشتن آینده‌ای بهتر باید از هر فرصتی برای سرمایه‌گذاری استفاده کنید. مهم نیست که سرمایه اولیه شما چقدر است و ماهانه چه میزان می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید، مهم این است که از کوچک‌ترین قدم‌ها برای سرمایه‌گذاری شروع کنید. ساختن آینده بهتر با همین گام‌های کوچک امکان‌پذیر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها