همه دوست دارند ناخن‌هایی زیبا و جذاب داشته باشند. با تغییر سبک زندگی و برخی از عادات‌مان می‌توانیم ناخن‌هایی زیباتر و محکم‌تر داشته باشیم و ناخن‌ها را تقویت کنیم.

نکات طلایی برای تقویت ناخن ها

تقویت ناخن‌ها برای داشتن ناخن‌هایی سالم و زیبا بسیار مهم است. گاهی عادت‌های غلط در سبک زندگی باعث می‌شود که ناخن‌های ما در معرض آسیب‌های مختلفی قرار بگیرند و زیبایی و سلامت خود را از دست بدهند.
تقویت ناخن‌ها برای داشتن ناخن‌هایی سالم و زیبا بسیار مهم است. گاهی عادت‌های غلط در سبک زندگی باعث می‌شود که ناخن‌های ما در معرض آسیب‌های مختلفی قرار بگیرند و زیبایی و سلامت خود را از دست بدهند.
کد خبر: ۱۲۷۸۲۵۰

نکات طلایی برای تقویت ناخن ها


به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دترلند تقویت ناخن‌ها برای داشتن ناخن‌هایی سالم و زیبا بسیار مهم است. گاهی عادت‌های غلط در سبک زندگی باعث می‌شود که ناخن‌های ما در معرض آسیب‌های مختلفی قرار بگیرند و زیبایی و سلامت خود را از دست بدهند. در ضمن، ناخن یکی از آن اعضای بدن است که از روی وضعیت سلامتی آن می‌توان به شرایط جسمانی پی برد. در واقع، داشتن ناخن سالم، نشانه‌ای از بدنی سالم است. ابتدا بهتر است بدانیم که ناخن محکم و سالم چه ویژگی‌هایی دارد و ناخن ناسالم را چطور می‌توان تشخیص داد.


نشانه­ های ناخن­ سالم


  • پلاک ناخن به رنگ سفید متمایل به صورتی است

  • وجود کوتیکول­ها (هیچگاه آن­ها را نکنید)

  • وجود هلال سفید رنگ (که به آن لونولا می‌گویند) در قسمت ریشه ناخن

 


نشانه­ های عدم سلامت ناخن­ ها

 


پوست پوست شدن یا شکسته شدن که می­تواند نشانه کمبود ویتامین باشد

 

 نقطه ­های سفید کوچک نشان‌دهنده این است که شما ناخن ­های خود را می­جوید یا نحوه صحیح لاک زدن ناخن را نمی دانید یا زیاد لاک می زنید.

 

خط­های افقی می­تواند ناشی از استرس، تب بالا باشد

 

پوست ملتهب و قرمز دور ناخن­ها می­تواند ناشی ازکندن یا جویدن کوتیکول­ها باشد

 

ناخن­های قاشقی شکل می­تواند نشانه کمبود آهن یا کم­ خونی باشد

 

اگر نگران سلامتی ناخن­های‌خود هستید، باید به متخصص پوست مراجعه کنید. به گفته متخصصان پوست، از روی ظاهر ناخن­ها می­توان وجود مشکل در بدن را تشخیص داد به این معنی که اگر به موقع اقدام لازم صورت گیرد، می­توان سریع مشکل را درمان کرد.
 
ناخن ­های سالم و محکم نشان دهنده سلامتی است، اما برخی اوقات ناخن­های ما به اندازه ای که دوست داریم محکم نیستند. با تغییر سبک زندگی و تغییر دادن عادات خود می‌توانید ناخن‌هایی سالم و محکم داشته باشید. برای این منظور این نکات را برای تقویت ناخن‌ها در نظر داشته باشید.
 


نکات کلیدی برای تقویت ناخن ها


استفاده از مکمل بیوتین
یوتین (که با نام ویتامین اچ و ویتامین ب7 نیز شناخته می­شود) یکی از ویتامین­های گروه ب است. این ویتامین چون حلال در آب است، در بدن ذخیره نمی­شود پس می­توانید آن را به صورت روزانه مصرف کنید. مکمل بیوتین ناخن­ها و موهای شما را تقویت می­کند و همچنین به سیستم عصبی شما کمک می­کند که عملکرد بهتری داشته باشد.
 
این ویتامین در غذاهایی مانند ماهی ساردین، تخم­مرغ پخته شده و انواع سبزیجات یافت می­شود. اما اگر فکر می‌کنید غذاهای شما به اندازه کافی حاوی بیوتین نیست، می­توانید از مکمل­ها استفاده کنید.
 
قبل از مصرف مکمل بیوتین با پزشک خانواده خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که استفاده از آن برای شما خطری ندارد.
 


با ناخن ­های خود مهربان باشید


ناخن­های شما ظریف هستند و سایش شدید آن­ها می­تواند شما را در معرض عفونت قرار دهد. بردن بیش از حد ابزارهای فلزی در زیر ناخن، می­تواند باعث شود که پلاک ناخن از پوست جدا شود (که به آن اونیکولیسیز گفته می‌شود).


ناخن ­هایتان را با یک پوشش پایه محافظت کنید


اگر دوست دارید ناخن‌هایتان را لاک بزنید تا زیباتر و جذاب‌تر از همیشه باشند، آنها را با یک لایه محافظ بپوشانید. انواع مختلف بیس کت یا پوشش پایه ناخن در بازار وجود دارد که دارای خواص فراوانی برای ناخن است. این پوشش‌ها از ناخن در برابر آسیب لاک‌ها محافظت می‌کنند و باعث دوام بیشتر لاک هم می‌شوند. بعضی از آنها حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های تقویت‌کننده ناخن هستند.
 


عدم تماس با آب به مدت طولانی و استفاده محتاطانه از مواد شوینده


تماس با آب به مدت طولانی می­تواند باعث ضعیف و شکننده شدن ناخن‌ها شود، سعی کنید دستانتان را در زمانی که در وان حمام هستید، بیرون از آب نگه دارید. در زمان  استفاده از مواد شوینده از دستکش پلاستیکی استفاده کنید. بسیاری از مواد شوینده یا دستمال­های مرطوب دارای مواد شیمیایی است که می­تواند باعث ضعیف شدن ناخن­های شما گردد. دستکش ها می­توانند از تماس با این مواد شیمیایی جلوگیری نمایند.
 


دستانتان را تمیز نگاه دارید


قبل از هر چیز، باید ناخن­ ها و پوست اطراف آن­ها را کاملا تمیز نگاه دارید. سپس لاک ناخن را با پاک­ کننده‌های فاقد استون تمیز کنید (هر چیزی که ناخن­هایتان را خشک نکند). صابون را روی مسواک بمالید، سپس ناخن­ ها و پوست خود را به آرامی با آن بشویید. این کار باعث می­شود که کثیفی و پوست مرده بدون نیاز به مواد شیمیایی خشک کننده و خطرناک یا برس ­های گران قیمت برداشته شود.
 


به اندازه کافی آب بنوشید


نوشیدن آب کافی برای سلامتی مهم است و سلامتی ناخن ­ها از این قضیه مستثنا نیست. در نبود رطوبت کافی، ناخن­ ها شکننده و به راحتی خورد می­شوند. نوشیدن آب به اندازه کافی کمک می­کند که مرطوب و قوی بمانند. نوشیدن آب نه تنها برای تقویت ناخن، بلکه برای سلامت عمومی بدن هم مفید است.
 


توجه به رژیم غذایی


غذاهای سالم و متنوع بخورید و اطمینان حاصل کنید که ویتامین­ها و مواد معدنی مختلف به بدن‌تان می­رسد. برنامه غذایی که ویتامین­های اساسی و مواد معدنی مهم در آن به اندازه کافی وجود نداشته باشد، سلامتی شما و به دنبال آن سلامتی ناخن ­های شما را تحت تاثیر قرار می­دهد.
 


استفاده از محصولات مناسب برای ناخن‌ها


بسیاری از براق­کننده ­های ناخن و لاک‌ها حاوی مواد شیمیایی خطرناکی هستند که می­توانند به طور جدی ناخن­ها را ضعیف کنند. لاک‌های ناخن که حاوی استون هستند می­توانند به ناخن­ها آسیب برسانند و باید از مصرف آن­ها خودداری کنید، بنابراین از لاک‌ها و پاک‌کننده‌های غیرسمی و فاقد استون استفاده کنید. برچسب­های روی لاک‌ها را بخوانید، همیشه از لوازم آرایشی و بهداشتی (از جمله لاک ناخن) مرغوب استفاده کنید. از لاک‌ها و براق کننده­ های حاوی مواد شیمیایی سمی مانند دیبوتیل فتالات، فرمالدئید و تولوئن استفاده نکنید، زیرا این سموم می­توانند به شکنندگی، شکافته شدن و ترک­ خوردگی ناخن‌ها دامن بزنند.


اجتناب از پولیش‌های ژله‌ای و آکریلیکی برای ناخن


در حالی که برای استفاده از این محصولات برای کسانی که مشکل رشد ناخن دارند، تبلیغ زیادی صورت می­گیرد، اما استفاده مداوم می­تواند باعث لکه ­دار و ضعیف شدن ناخن­ ها شود. اگر مجبور به استفاده از آن­ها هستید، به طور مداوم از آن­ها استفاده نکنید.
 
قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش مورد نیاز برای پولیش ناخن ژله‌ای، به عنوان یک منبع احتمالی سرطان شناخته شده است، اگرچه این مقدار از قرارگرفتن در برابر این اشعه، بسیار کمتر از دستگاه های برنزه کردن به وسیله نور فرابنفش است. همچنین قرار گرفتن در معرض این تابش، لایه پوستی زیرینی را که از ناخن­ محافظت می­کند را پیر می­کند.
 


استراحت دادن به ناخن­ ها بین هر بار لاک زدن


به دلایل مشابه، اگرچه لاک زدن ناخن باعث زیبایی ظاهر می­شود، ناخن­های شما به نفس کشیدن احتیاج دارد. لاک زدن مداوم حتی به وسیله لاک‌ها و محصولات غیرسمی، باعث ضعیف شدن ناخن­ ها می ­شود.
 
بعد از استفاده از لاک‌ها و براق کننده­ ی ناخن به مدت یک هفته، آن را با  پاک‌کنده‌های فاقد استون پاک کنید و اجازه دهید که ناخن­ هایتان به مدت یک هفته استراحت کند.
 


کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها


ناخن­های بلند به راحتی می­شکنند و به اشیا گیر می­کنند در حالی که ناخن­های کوتاه ­تر کمتر در معرض گیر کردن، شکسته شدن یا پیچ ­خوردن قرار می­گیرد که به استحکام آن­ها کمک می­کند. اصلا منظور این نیست که ناخن‌ها را تا ته کوتاه کنید ولی در بلند کردن آنها، اعتدال را رعایت کنید. ناخن‌هایی که بیش از اندازه بلند باشند نه تنها زیبا نیستند، بلکه آسیب‌های زیادی را به دنبال دارند.
 


استفاده نکردن از ناخن برای انجام کارها


برای باز کردن در نوشابه از نوک انگشتان خود استفاده کنید یا از گیره کاغذ برای دسترسی به چیزهای دور از دسترس استفاده کنید. استفاده از ناخن‌هایتان به عنوان ابزار می­تواند باعث شکستن یا پیچ خوردن آن­ها شود که این کار باعث ضعیف شدن ناخن­ ها می ­­شود.
 


زدن لوسیون روی ناخن ­ها


بعد از پاک کردن براق کننده یا لک یا در زمانی که احساس کمبود رطوبت در پوست می­کنید، دست‌هایتان را با کرم نرم‌کننده مرطوب کنید و کرم یا لوسیون را حتما روی ناخن‌ها هم بزنید. می توانید بعد از شست‌و‌شوی دست هم این کار را انجام دهید تا رطوبت از دست رفته، به پوست و ناخن برگردد.
 


عدم استفاده از محصولات خشک کننده


اگر از دستگاه ضدعفونی­ کننده دست استفاده می­ کنید، سعی کنید آن را روی ناخن­های خود نکشید و بیش از حد آن را مصرف نکنید. استفاده مداوم از دستگاه ضدعفونی­ کننده یا مواد ضدعفونی‌کننده دست، می­تواند برای ناخن ­های شما فاجعه‌آفرین باشد. چرا که این دستگاه­ها باعث خشک شدن ناخن­ها و (دستان) و خرد شدن ناخن ­ها می ­شود.


اصلاح شیوه سوهان زدن


هیچگاه به صورت رفت و برگشتی سوهان نزنید. تنها در یک جهت و آن هم به آهستگی این کار را انجام دهید چرا که سوهان زدن زیاد باعث ضعیف شدن ناخن ­ها می­شود.
 


مراقبت بیشتر در استفاده از شامپو


شامپو محصولی است که برای از بین بردن چربی پوست سر و مو از آن استفاده می‌شود. به همین دلیل اگر روی ناخن مورد استفاده قرار بگیرد، ممکن است باعث خشکی ناخن‌ها شود. اگر شامپویی بیش از اندازه ناخن‌ها و حتی موهای شما را خشک می‌کند، آن را تعویض کنید تا ببینید آیا تغییری در وضعیت ناخن و موهای شما ایجاد می‌شود یا نه.
 


مشورت با پزشک در مورد تقویت ناخن


اگر روش­ های مختلفی را برای چند هفته امتحان کردید و نتیجه­ ای نگرفتید، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. متخصصان ناخن­ هایتان را معاینه کرده و سوال­ هایی در مورد عادات و سلامت کلی شما می­پرسند و اگر نیاز باشد، برای شما نسخه­ ای برای تقویت ناخن­هایتان می ­نویسند. ممکن است یک مشکلی در بدن شما باعث ایجاد ناخن­های نازک یا شکننده شود و فقط با درمان علت اصلی، ناخن های شما دوباره می­توانند محکم و زیبا شوند.
 


هنگام کار از دستکش­های پلاستیکی استفاده کنید


در زمان تمیزکاری با مواد شیمیایی خطرناک، باغبانی، یا هر کاری که باعث خیس شدن و کثیف شدن دستان می شود، از دستکش های پلاستیکی مخصوص استفاده کنید. برخی از آن­ها دارای لایه کتان هستند. شست و شو با آب داغ و صابون بدون دستکش می­تواند باعث ضعیف شدن ناخن­ ها شود.
 
حتی  زمانی که هوا سرد است، فراموش نکنید که از دستکش­ استفاده کنید تا هوای سرد و باد باعث خشک، پوسته پوسته شدن و حذف لایه مرطوب دست شما نشود.
 


از غذاهای غنی از پروتئین استفاده کنید


ناخن­های انگشتان شما از نوعی پروتیئن به نام کراتین درست شده­ اند، بنابراین مانند روشن کردن پوست یا درخشان کردن موها، می­توانید ناخن­‌هایتان را نیز با مصرف مواد غذایی مناسب زیباتر و محکم‌ترکنید. ویتامین ها و مکمل هایی مانند بیوتین، ویتامین E و روغن ماهی، غذاهای سرشار از پروتئین مانند لوبیا، ماهی و آجیل را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. چیزی که همه متخصصان بر آن اتفاق نظر دارند این است که: زمانی که کارهای ترکیبی موثر را انجام دادید، ناخن های قوی­تر و زیباتر خواهید داشت.
 
کوتیکول های ناخن را با روغن مرطوب کنید. ناخن­های خشک، شکننده هستند. برای کاهش شکنندگی، کرم مرطوب کننده، روغن زیتون یا وازلین را روزانه به کوتیکول ­ها بمالید.
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها