آیا سرکه یک ماده ضدعفونی‌کننده است؟ آیا ضدعفونی با سرکه کافی است؟ اینکه چرا این مورد بهتر از ضدعفونی با مواد شیمیایی مانند وایتکس است؟ به نظر شما می‌توان از سرکه به‌عنوان یک ماده‌ی ضدعفونی کننده سطوح برای از بین بردن ویروس کرونا استفاده کرد؟
کد خبر: ۱۲۷۸۰۴۴

ضدعفونی با سرکه‌ی همیشه درصحنه

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از واسط کالا، سرکه مایعی است که در زمینه‌های مختلف کاربردهای فراوانی دارد. به معنای واقعی کلمه می‌توان گفت سرکه ماده‌ای شگفت‌انگیزی است. نه‌تنها در انواع غذاها، سالادها و میان وعده‌های خوشمزه کاربرد دارد، بلکه سرکه در ضدعفونی نیز کاربردهای فراوانی دارد. این ماده‌ی شگفت‌انگیز در همه‌جا از یخچال گرفته تا ضدعفونی و نظافت سرویس بهداشتی حضور دارد.

 

از دیگر ویژگی‌های چشمگیر سرکه ارزان و قابل‌دسترس بودن آن است. سرکه ماده‌ای غیر سمی و کاملاً طبیعی است که از هزار سال پیش به‌عنوان یک ماده‌ی ضدعفونی‌کننده شناخته می‌شود. همچنین ماده‌ای است جالب و هیجان‌انگیز برای افرادی که به هر دلیل دوست ندارند از مواد شیمیایی استفاده کنند. اما قبل از اینکه بخواهیم سرکه را جایگزین مواد شوینده کنیم، باید نظر متخصصان و دانشمندان را در این مورد بدانیم.

خواص ضد باکتریایی سرکه

مطالعاتی انجام‌شده است که نشان می‌دهد سرکه خواص ضد باکتریایی دارد، به‌ویژه هنگامی‌که صحبت از بین بردن باکتری‌های موجود در مواد غذایی است. اضافه کردن سرکه‌ی غلیظ شده یا همان بالزامیک می‌تواند غذای شما را عاری از هرگونه باکتری و ویروس کند. تحقیقات نشان داده‌اند که اضافه کردن سرکه بالزامیک به غذا باعث از بین رفتن بیماری‌هایی چون سالمون می‌شود؛ البته باید حداقل 15 دقیقه در غذا بماند تا اثر واقعی آن نمایان شود. در این قسمت نظریه‌ی دانشمندان مختلف را در مورد ضدعفونی با سرکه می‌خوانیم.

نظریه دانشمندان در مورد ضدعفونی با سرکه

  • در یک مقاله که جدیداً منتشرشده به تأثیر مواد ضدعفونی شیمیایی و طبیعی پرداخته است. طبق این مقاله، سرکه سفید ضد باکتری بوده اما نمی‌توان گفت به‌اندازه‌ی مواد شیمیایی مانند وایتکس مؤثر است. البته باید حداقل نیم ساعت صبر کنیم تا سرکه بتواند اثرات شگفت‌انگیز خود را نمایان کند.
  • محققان بریتانیایی در بخشی از تحقیقات با هدف آماده‌سازی ما برای بیماری آنفلوانزا، دریافتند که سرکه مالت، مانند سفیدکننده و شستن مایعات، می‌تواند به‌سرعت ویروس را غیرفعال کند.
  • دکتر آلن تاژ، متخصص بیماری‌های عفونی یکی از کلینیک‌های معروف آمریکا می‌گوید: سرکه ماهیت ضدعفونی‌کننده‌ای دارد. سرکه اسید استیک است که توانایی از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها را دارد؛ اما دکتر تاژ می‌گوید بسیاری از ضدعفونی‌کننده‌های تجاری و شیمیایی احتمالاً تأثیر بهتری داشته باشند البته در مواقعی که نیاز داریم در مدت یک دقیقه سطحی ضدعفونی شود.
  • پروفسور پیتر کالینگون، پزشک بیماری‌های عفونی در دانشکده پزشکی دانشگاه ملی استرالیا، می‌گوید: سل یک باکتری سخت کشنده است، سرکه علیه آن‌ها کار می‌کند، سرکه توانسته است 6 درصد باکتری سل را از بین ببرد.

نکته مهم

این نتایج امیدوارکننده است اما باید تحقیقات بیشتری در مورد اینکه چه نوع خاص سرکه و با چه میزان اسیدیته در از بین بردن ویروس و میکروب مفید است. لازم به ذکر است که سرکه در لیست ضدعفونی‌کننده‌های معتبر سازمان جهانی محیط‌زیست (IUNC) قرار ندارد. در کل بهتر است تنها برای پیشگیری از آلودگی مواد غذایی از سرکه استفاده کنیم. نه اینکه بخواهیم ویروس‌ها را از روی سطوح از بین ببریم و یا زخم را ضدعفونی کنیم. در این موارد بهتر است از مواد شیمیایی استفاده کرد.

نظریه دانشمندان در مورد ضدعفونی با سرکه
نظریه دانشمندان در مورد ضدعفونی با سرکه

ویروس کرونا و ضدعفونی با سرکه

این روزها هر جا که باشی صحبت از یک ویروس است. صحبت از ویروسی جدید، ویروسی که مقاوم به داروهاست و سرعت شیوع بالایی دارد. همچنین همه به دنبال موادی هستند برای ضدعفونی همه‌ی وسایلشان از ضدعفونی لباس گرفته تا ضدعفونی گوشی و سطوح. شاید استفاده از سرکه برای از بین بردن ویروس و میکروب ضرری نداشته باشد اما مطالعات نشان می‌دهند که تنها محلول‌های شیمیایی نظیر الکل و وایتکس برای از بین بردن قطعی ویروس‌ها به‌خصوص ویروس کرونا مؤثر است.

به‌علاوه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) اعلام کرده است محلول رقیق‌شده‌ی سفیدکننده‌های خانگی و الکل با غلظت 70 درصد در مبارزه با ویروس کرونا (Covid-19) مؤثر خواهد بود. همچنین بهداشت کانادا اعلام کرده است. محصولاتی مانند روغن درخت چای، جوش‌شیرین، سرکه به‌عنوان ماده‌ی ضدعفونی‌کننده‌ی قطعی به شمار نمی‌آید. همه‌ی ما برای مبارزه با بیماری کرونا دائم در حال ضدعفونی با وایتکس یا الکل هستیم غافل از اینکه این مواد چقدر برای سلامتی ما مضر هستند؛ اما چه باید کرد؟ در ادامه راه‌حلی به شما ارائه می‌دهیم که بتوانید سطوح خود را بدون نگرانی ضدعفونی کنید.

ضدعفونی با ماده‌ای سحرآمیز اما سمی به نام وایتکس

درنهایت این سؤال پیش می آید که کدام نوع از مواد ضدعفونی را انتخاب کنیم؟
پروفسور کالینتون طی سخنرانی به ما کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری درستی را انجام دهیم. ابتدا از خود بپرسید که هدف از شستشو چیست؟ اگر تنها قصد تمیز کردن دارید، آب و صابون کافی است؛ و اگر قصد ضدعفونی را دارید، دیگر آب و صابون کافی نیست. شما برای ضدعفونی چه ماده‌ای را انتخاب می‌کنید؟

بله درست است همه‌ی ما طرفدار یک ماده‌ای هستیم که خیلی سریع، در مدت ده دقیقه کل ویروس‌ها و کثیفی‌ها را از بین ببرد. ماده‌ای هیجان‌انگیز که برای ما جادو می‌کند و سریع همه‌ی آلودگی‌ها را از بین می‌برد؛ اما سلامتی ما چه می‌شود؟ آیا می‌دانید مواد شیمیایی چه خطراتی برای سلامتی انسان دارد؟ اگرچه سفیدکننده (وایتکس) در بعضی مواقع می‌تواند یک ماده ضدعفونی‌کننده مهم باشد، اما این یک خطر بالقوه برای سلامتی انسان است که قادر است نه‌تنها باعث تحریک بافت‌های حساس در چشم، پوست، دهان و گلو شود بلکه در ایجاد مشکلات طولانی‌مدت تنفسی مانند آسم نیز نقش دارد. سفیدکننده همچنین می‌تواند برای حیوانات اهلی، حیوانات وحشی و سلامت محیط زیست خطرناک باشد.

پرفسور کالینون توصیه می‌کند ابتدا با مواد شوینده‌ی معمولی و ساییدن سطح آن را بشویید و سپس به‌دفعات از سرکه برای ضدعفونی استفاده کند. این کار زمان‌بر است و همچنین انرژی بیشتری را می‌طلبد؛ اما مطمئن هستیم که برای کاهش ابتلا به یک بیماری باعث بیماری دیگری در بدن خود نشده‌ایم و این می‌تواند بسیار مسرت‌بخش باشد.

وایتکس
ضدعفونی با وایتکس

روش ضدعفونی با سرکه

بعضی از سطوح را نمی‌توان با مواد شیمیایی ضدعفونی کرد. به‌عنوان‌مثال قفسه‌های و کشوهای یخچال و فریزر را نباید با مواد شیمیایی مانند وایتکس ضدعفونی کرد. بلکه ضدعفونی با سرکه‌ی سفید می‌تواند بهترین راه‌حل باشد. همچنین برای ضدعفونی ظروف آشپزخانه و مواد غذایی بهتر است با سرکه ضدعفونی شوند تا مواد شیمیایی که خودشان عامل بسیاری از بیماری‌ها هستند.

طبق گفته‌ی دکتر تاژ بهترین نوع سرکه برای ضدعفونی، سرکه سفید است. چه دلیلی وجود دارد که سرکه‌ی سفید بهتر از دیگر انواع سرکه باشد؟ جالب است بدانید سرکه سفید بین 4 تا 7 درصد استیک اسید دارد درحالی‌که دیگر انواع سرکه مقدار کمتری استیک اسید دارند. البته به این معنی نیست که سایر سرکه‌های بی‌فایده است. وی می‌گوید به دلیل وجود استیک اسید در همه‌ی سرکه‌ها می‌توان گفت انواع سرکه‌ها برای ضدعفونی مفید هستند.

از دیگر ترکیبات ضدعفونی‌کننده طبیعی، سرکه و جوش‌شیرین است؛ که به‌تنهایی مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ و می‌تواند به حد قابل‌توجه‌ای میکروب‌ها و ویروس‌ها را از بین ببرد؛ اما نسبت به مواد شیمیایی مؤثر نیست. جالب است بدانید خاصیت ضدعفونی سرکه با حرارت افزایش می‌یابد، همچنین با افزودن مقداری نمک به سرکه قدرت آن چندین برابر می‌شود؛ و به‌طور قابل‌توجه‌ای برای جلوگیری از مسمومیت‌های غذایی می‌تواند مؤثر است.

ضدعفونی کردن سطوح مختلف

در بعضی از فروشگاه‌های بزرگ می‌توانید سرکه‌ی مخصوص تمیز کردن و شستشو را پیدا کنید که بسیار عالی و تأثیرگذاری آن را دوچندان می‌کند. برای تهیه‌ی محلول ضدعفونی، سرکه را با آب به نسبت برابر مخلوط کنید و برای ضدعفونی تمامی سطوح ازجمله شیشه، پنجره دیوار کمد، کف، سینک ظرف‌شویی و موارد از این قبیل از آن استفاده کنید. در این قسمت چگونگی ضدعفونی با سرکه را توضیح می‌دهیم.

  • برای تمیز کردن سطوحی مانند کابیت و شیشه‌ها سرکه را روی یکپارچه‌ی تمیز ریخته و سپس روی سطح بکشید.
  • برای ضدعفونی توالت 125 میلی‌لیتر سرکه را روی سطوح بریزید و اجازه دهید 30 دقیقه بماند سپس شستشو را انجام دهید.
  • برای از بین بردن رسوبات ناشی از آب سخت که معمولاً در حمام وان و سطوح وجود دارند. ابتدا 250 میلی‌لیتر سرکه را حرارت دهید و سپس روی سطوح اسپری کنید.
  • ابزارهای زنگ‌زده را با یک ظرف سرکه سفید و برس به‌روز اولشان برگردانید.
  • برای از بین بردن رسوبات ناشی از کتری، مقداری سرکه را به مدت 30 دقیقه در کتری ریخته و بر روی اجاق‌گاز قرار دهید و اجازه دهید بجوشد.
  • برای ضدعفونی میوه‌ها و سبزی‌ها محلول سرکه و جوش‌شیرین می‌تواند بسیار مؤثر باشد.
1
ضدعفونی کردن سطوح مختلف با سرکه

ضدعفونی ظروف آشپزخانه با سرکه

مایع ظرف‌شویی تنها برای از بین بردن چربی‌ها مفید است. برای از بین قطعی میکروب‌ها و ویروس‌ها باید راه‌حل دیگری پیدا کنیم. اولین گزینه‌ای که به ذهن همه‌ی ما می‌رسد استفاده از وایتکس است. باید بدانیم استفاده‌ی نادرست از وایتکس ضررهای جبران‌ناپذیری را برای پوست و ریه‌ی انسان دارد.
بهترین راه‌حل برای ضدعفونی ظروف سرکه سفید است. محلولی از سرکه سفید و مایع ظرف‌شویی را با نسبت برابر مخلوط‌کنید. با این کار به‌قول‌معروف (یک تیر و دو نشان) می‌شود. علاوه بر اینکه ظروف خود را ضدعفونی می‌کنید در مصرف مایع ظرف‌شویی صرفه‌جویی می‌کنید همچنین اگر دستکش نمی‌پوشید، کمتر از قبل به دستانتان آسیب می‌رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها