امیر غفارمنش چهره شناخته شده ای در سریال های تلویزیونی است. بازیگر سریال‌هایی چون ساعت‌خوش، همسایه‌ها، چشم به راه، سیب خنده، دنیای شیرین، جادوی مهتاب، هفت گنج، رستوران خانوادگی و خوش‌نشین‌ها که این شب ها در سریال تاریخی و عاشقانه «بوم و بانو» به کارگردانی سعید سلطانی، نقش یک کارمند اداره شهربانی را بازی می کند. به تازگی با این بازیگر مصاحبه ای در جام جم آنلاین انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.
کد خبر: ۱۲۷۷۸۱۶
چرا «بوم و بانو» را بد پخش می کنید؟
آقای غفارمنش، بازی در سریال «بوم و بانو» چطور اتفاق افتاد؟ آیا شما قبل از این همکاری با سعید سلطانی آشنا بودید؟
سریال «بوم و بانو» اولین همکاری من با آقای سلطانی است. ایشان من را برای این نقش انتخاب کرده بودند و من با توجه به کیفیت بالای فیلمنامه و کارهای خوبی که قبلا از آقای سلطانی دیده بودم بازی در این سریال را پذیرفتم. «بوم و بانو» پیش از آنکه یک سریال صرفا تاریخی-سیاسی باشد، یک سریال عاشقانه است که بر بستری تاریخی روایت می شود.
مسلما قرار گرفتن در قالب شخصیتی که در دوره پهلوی اول زندگی کرده، کار ساده‌ای نیست. نقش «فیروز» به عنوان یک کارمند اداره شهربانی چه ویژگی‌های داشت که شما را به بازی در آن ترغیب کرد؟
نقشم را دوست داشتم و آقای سلطانی کمک کرد تا نقش یک مامور شهربانی آب و رنگ بهتر و باورپذیرتری به خود بگیرد. این نقش به نوعی از همان مدل شهربانی های قدیمی بود که می گفتند; ماموریم و معذور. در حقیقت در کنار فیلمنامه محکم و خوبی که خانم شعله شریعتی آن را به نگارش درآورده بود، خود آقای سلطانی هم بازیگرش را به لحاظ شناساندن ویژگی های رفتاری یک نقش، موقعیت اجتماعی اش، نوع نگاه کردنش، لحن ادای کلماتش و... هدایت می کرد. البته خودم هم نسبت به تاریخ دوران پهلوی و نقش اداره تامینات در جامعه سیاسی-اجتماعی آن زمان آشنایی داشتم و فضای فیلمبرداری هم که در زندان قصر می گذشت با وجود فضاسازی پرزحمتی که داشت به من کمک کرد تا در آن حال و هوا قرار بگیرم.
از چه جهت می گویید که فضاسازی این سریال پرزحمت بود؟
پلان های شهری این سریال پر بود از اسب و کالسکه و ماشین های قدیمی و... که با هزار مشقت آنها را درست می کردند. جزئیات لباس های مربوط به آن دوران، فرم یقه، جنس پارچه دوره پهلوی اول باید کاملا رعایت میشد و حتی مدل ساعت مان هم باید شکل و شمایل آن روزها را به خود می گرفت.
قبل از اینکه چنین نقشی به شما پیشنهاد شود، چقدر مطالعه تاریخی داشتید؟
خب، من همیشه علاقمند به تاریخ بودم و سریال های تاریخی تلویزیون مثل «هزاردستان»، «کیف انگلیسی» و... را دنبال می کردم، اما قبل از بازی در این سریال خاصه درباره دوران پهلوی اول مطالعاتی کردم. داستان قمرالملوک وزیری، سرپاس مختاری، پزشک احمدی و... را دقیق تر از گذشته خواندم تا با آگاهی کاملتری بتوانم نقش ام را بازی کنم.
تا به امروز بازخورد مخاطب از این سریال را چطور ارزیابی کردید؟
-متاسفانه این سریال ساعت پخش خوبی ندارد. بیست دقیقه آخر سریال «زمین گرم» که از شبکه سه پخش می شود دقیقا می افتد روی بیست دقیقه اول سریال ما (بوم و بانو) که از شبکه دو پخش می شود! معمولا در سریال های ماه رمضان است که هنوز تیتراژ یک سریال از یک شبکه تمام نشده باید کانال را عوض کنی تا سریال شبکه دیگر را ببینی، اما چند شب است که من می بینم این اتفاق در مورد سریال ما فقط به تیتراژ ختم نمی شود و دو سریال کاملا روی هم می افتد! به نظرم دوستان باید در کنداکتور مروری بکنند. با این توضیح فکر می کنم این سریال در بازپخشش بیشتر دیده شود، چون در حال حاضر در زمان خوبی پخش نمی شود. سوای این قضیه خوشبختانه بازخوردهایی که از مردم نسبت به نقش خودم دریافت می کنم مثبت است. البته معمولا نقش های جدی ای که بازی می کنم به دل مردم می نشیند.
مدت‌ها از تولید و پخش آخرین سریال تاریخی تلویزیون می‌گذرد و کارگردان‌ها دیگر میل کمتری برای رفتن به سمت این ژانر دارند. به نظر شما ساخت سریال های تاریخی اصلا ضرورتی دارد؟
-ساخت سریال تاریخی نیاز جامعه امروز است. مردمی که از مطالعه گریزان هستند و پر فروش ترین های کتاب هایشان مربوط به کتاب های تعبیر خواب یا هنر آشپزی است، می شوند مردمی اصطلاحا «بخور و بخواب». با این توصیف اما، همین مردم سریال بین هم هستند و می توان آگاهی تاریخی شان را از طریق سریال سازی بالا برد. چرا که جامعه‌ای که آگاهی تاریخی درست و عمیقی نداشته باشد مسلما با مشکلات بسیاری مواجه می شود.
و همکاری با سعید سلطانی در کارنامه کاریتان چطور بود؟
-فوق العاده. من ۳۲ سال است که بازیگرم و طی این سالها کارگردانی اخلاق مدارتر و عارف تر و درست تر از آقای سلطانی ندیدم. سعید سلطانی عارفی است که به خدا وصل است و وقتی کارگردان به عنوان نوک هرم کاری درست باشد دیگر تمام عوامل کار هم درست می شوند. با احتساب توقفی که کرونا در فیلمبرداری این سریال بوجود آورد، حدودا یکسال سر این سریال بودم و هر زمانی که سر کار نبودم دلم برای همکارانم تنگ میشد. مدیریت سعید سلطانی و آرمان زرین کوب (تهیه کننده) عالی بود و به جرات می گویم که گروه ساخت سریال «بوم و بانو» به لحاظ نظم، انرژی مثبت، همراه و... بهترین گروهی بود که تا به امروز با آن کار کردم.
الان مشغول چه کاری هستید؟
-الان تئاتر «دارکولا» به کارگردانی پویا امینی و تهیه کنندگی مهدی غلامی سرخه را ساعت ۷ هر شب در تماشاخانه سپند روی صحنه دارم. این نمایش با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی و با رعایت فاصله اجتماعی در نشستن مردم روی صندلی ها اجرا می شود و خوشبختانه توانسته مخاطبش را راضی نگه دارد.
 
ساناز قنبری/فرهنگ و هنر 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها