جوان ۲۴ ساله اهل شوش با اهدای اعضای خود، به سه نفر زندگی بخشید.
کد خبر: ۱۲۷۷۵۵۰

به گزارش جام جم آنلاین ،  مهر نوشت: علی اصغر دستیار فوق تخصص جراحی پیوند اعضا در این خصوص اظهار کرد: این فرد بر اثر مرگ مغزی به بیمارستان گلستان اهواز منتقل و پس از رضایت خانواده، عمل پیوند عضو با موفقیت انجام شد.

وی افزود: با توجه به هماهنگی‌ها و طبق دستورالعملی که همه شهرستان‌های استان خوزستان، موظف هستند تا همه موارد مرگ مغزی را به مرکز پیوند دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز اطلاع دهند که در همین زمینه اعلام شد که جوان ۲۴ ساله‌ای اهل و ساکن شوش به دنبال ضایعه مغزی، دچار مرگ مغزی شده است.

اصغر ادامه داد: این جوان از شوش به آی. سی. یو مخصوص بیماران مرگ مغزی و اهدا عضو بیمارستان گلستان اهواز انتقال داده شد و سپس بیمارانی که نیازمند دریافت عضو پیوندی و گروه خونی آنها مطابق با بیمار مرگ مغزی بود، مورد بررسی و آزمایش‌ها اولیه قرار گرفتند که نهایتاً سه نفر انتخاب شدند که یک نفر برای دریافت کبد و دو نفر برای دریافت کلیه آماده شدند.

وی بیان کرد: کبد به یک مرد ۳۶ ساله که حداقل به مدت چهار سال در لیست انتظار پیوند بود، اهدا شد و حدود ۶ ساعت این عمل به طول انجامید و همزمان تیم اورولوژی عمل پیوند کلیه را بر روی دو بیمار زن ۲۶ و ۴۷ ساله انجام دادند.

وی یادآور شد: عمل پیوند کبد و به عبارتی پیوند از مرگ مغزی از سال ۹۳ در استان خوزستان آغاز شد و تا به امروز در مجموع ۱۹ عمل پیوند کبد انجام شده است که سه مورد آن در ماه گذشته و ۱۶ مورد در پنج سال گذشته اتفاق افتاده است.

اصغر ادامه داد: سالانه حدوداً ۶۰ تا ۷۰ مورد مرگ مغزی در استان خوزستان رخ می‌دهد و از آنجایی که اکثراً جوان هستند، علاوه بر پیوند کبد و دو کلیه، امکان پیوند اعضای حیاتی دیگر مثل قلب، ریه، پانکراس و روده باریک نیز وجود دارد که با احتساب کبد و دو کلیه، سالانه امکان ۲۰۰ پیوند از موارد مرگ مغزی در استان خوزستان وجود دارد اما آمار اهدا در استان به شدت پایین است و در بهترین شرایط رقمی معادل ۲۰ مورد اهدا از موارد مرگ مغزی انجام می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر ساز و کارها و شرایط پیوند اعضای حیاتی مثل کبد و کلیه‌ها در خوزستان وجود دارد و به زودی عمل پیوند قلب نیز وارد چرخه خواهد شد اما با همه اینها استقبال مردم استان از اهدای عضو عزیزان خود در موارد مرگ مغزی بسیار پایین است.

به گزارش مهر، علی اصغر دستیار فوق تخصص جراحی پیوند اعضا، امین بحرینی پیشکسوت و بنیان‌گذار عمل پیوند عضو در خوزستان، جنت مکان متخصص بیهوشی و فوق تخصص بیهوشی پیوند اعضا، سرکاریان مسئول پیوند کلیه در کنار مابقی همکاران تکنسین و رزیدنت‌ها در این عمل حضور داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها