با توجه به اینکه گوشی‌های تلفن همراه به دلیل استفاده مکرر و غیرایمن در محیط‌های مختلف به مطلوب‌ترین زیستگاه ویروس کرونا تبدیل می‌شوند باید راهکاری مؤثری را برای نظافت آن و پیشگیری از بیماری در پیش گرفت.
کد خبر: ۱۲۷۷۵۱۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از الف،

این روزها بحث بیماری کرونا بسیار رایج بوده و در هر رسانه‌ای شاهد اخبار این ویروس تهاجمی هستیم. بیماری که سازمان بهداشت جهانی آن را به عنوان کووید 19 شناخته و در حال حاضر تمامی جهان را دربرگرفته است. از این به عنوان اپیدمی جهانی محسوب می‌شود. ویروس کرونا تاکنون یک میلیون نفر را درگیر خود کرده و بیش از هزاران نفر را به کام مرگ کشانده است.

متاسفانه تاکنون هیچ واکسنی برای این ویروس یافت نشده و از این رو باید تنها به مقابله با آن پرداخت. طبق گفته کارشناسان افراد نباید تنها به تمیز نگه داشتن محیط پیرامون خود بپردازند، بلکه نگهداری تمیز دستگاه های دیجیتالی چون تبلت، لپ تاپ و تلفن هوشمند از اهمیت بالایی برخوردار است.

ما در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه ضدعفونی کردن صحیح یک تلفن هوشمند آشنا سازیم تا هیچ گاه از طریق گوشی به کرونا مبتلا نشوید.

1- بهره گیری از دستمال ضدعفونی کننده

شایان ذکر است اگر برای ضدعفونی کردن قصد دارید از محلول 70 درصدی ایزوپروپیل الکل استفاده کنید، آن را مستقیم روی صفحه نمایش پاشش نداشته باشید زیرا پوشش اولئوفوبی  نمایشگر را تخریب کرده و در دراز مدت مشکل ساز است. 

اخیراً اپل و چند شرکت تولیدکننده گوشی همراه تأیید کرده‌اند که استفاده از محصولاتی نظیر دستمال‌های پاک‌کننده و ضدعفونی کننده کلروکس برای ضدعفونی کردن گوشی شما مناسب است. در این محصولات به طور معمول از مواد شیمیایی کمتری نسبت به بطری‌های اسپری و موارد مشابه استفاده می‌شود. ایده خوب دیگر استفاده از یک دستمال مرطوب‌ مخصوص صفحه نمایش زایس می‌‌باشد. البته دستمال مرطوب‌ به خوبی ورق‌های کلروکس دستگاه شما را تمیز نمی‌کنند اما استفاده از آن‌ها به گوشی شما آسیبی نمی‌رساند. 

همچنین باید به چند نکته در زمینه ضدعفونی کردن گوشی توجه داشته باشید.

حتی در صورت ضدآب بودن گوشی یا گجت‌های خود، آن‌ها را در مایع ضدعفونی‌کننده فرو نبرید.

از تمیز کردن بیش از حد گوشی با پارچه‌های خشک و زبر که باعث ایجاد خراش می‌شوند خودداری کنید.

از سفید کننده، اسپری‌های آئروسل و الکل‌های قوی خودداری کنید چون این مواد به پوشش سطح گوشی به ویژه شیشه آسیب می‌رساند.

اسپری ضدعفونی کننده‌ یا کمپرسور هوای فشرده را مستقیماً روی وسایل خود پخش نکنید.

2- استفاده از یک پارچه میکروفیبر

روش های مختلفی برای پاک کردن و ضدعفونی نمودن گوشی هوشمند وجود دارد، اما یکی از آنها استفاده پارچه میکروفیبر است. 

برای پاک کردن و ضدعفونی بهتر می‌توانید از پارچه میکروفیبر استفاده کنید. این پارچه معمولاً در داروخانه‌ها وعینک فروشی‌ها پیدا می‌شود.

کافی است صفحه و بقیه گوشی را به صورت مستقیم پاک کنید تا تمام ذرات و از بین برود. اگر در از بین بردن لکه یا قسمتی کثیف مشکل دارید چند قطره آب روی پارچه بپاشید و دوباره صفحه و گوشی خود را تمیز کنید. اگر لازم می‌بینید می‌توانید از یک محلول صابون و آب روی پارچه یا حتی ترکیب نصف آب  و نصف الکل ایزوپروپیل 7 درصدی استفاده کنید اما باز هم یادآوری می‌کنیم که شاید این محلول گوشی شما را نشکند اما در درازمدت به دستگاه آسیب می‌رساند.

3- پاک کردن با گوش پاک کن

برای تمیز کردن این قسمت‌ها می‌توانید از گوش پاک‌کن استفاده کنید. نحوه کار با گوش‌پاک کن درست مثل دستمال مرطوب‌کننده است. گوش‌پاک‌کن را جز در مواقع ضروری خیس نکنید. اگر به مایع ضدعفونی کننده یا آب نیاز داشتید سعی کنید خیلی کم از آن استفاده کنید.

محافظ صفحه نمایش و قاب نه تنها برای جلوگیری از آسیب دیدن گوشی شما مناسب هستند بلکه تمیز کردن آن‌ها معمولاً آسان‌تر است. به عنوان مثال، شما می‌توانید بدون نگرانی از خراب شدن قاب خود از الکل و سایر محلول‌ها برای تمیز کردن محافظ صفحه نمایش استفاده کنید. حتی اگر قاب و محافظ صفحه گوشی آسب دید می‌توانید آن را دور انداخته و یکی دیگر بخرید چرا که برخلاف گوشی قیمت چندان زیادی ندارند. 

ضدعفونی کردن صحیح گوشی هوشمند

*** روش هایی برای پاک سازی کاور گوشی هوشمند

بسیاری از روشهای فوق برای محافظ‌های صفحه نمایش نیز به کار می‌روند. اما برای قاب گوشی می‌توانید آنها را از گوشی جدا کرده و به صورت دستی با مواد شوینده و محلول های دیگر پاک کنید. سپس، آنها را خشک و روی گوشی بگذارید.

4- شستشو مداوم دست 

شاید این نکته گوشی شما را تمیز نکند اما از کثیف شدن بیش از حد آن جلوگیری می‌کند. هیچ راز خاصی در اینجا وجود ندارد ، فقط هر زمان که به یک سطح کثیف، حیوان خانگی و غیره دست زدید از صابون یا مایع دستشویی استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود که از گوشی خود در مکان‌هایی مانند سرویس‌های بهداشتی، توالت و آشپزخانه استفاده نکنید. 

*** آیا شستشو تاثیری در تمیزی گوشی هوشمند دارد؟

اگر گوشی ضد آبی دارید که استاندارد IP67 یا بالاتر دارد می‌توانید گوشی خود را با آب بشویید. البته باید به این نکته اشاره کرد که آب به تنهایی در از بین بردن میکروب‌ها و ویروس‌ها موثر نخواهد بود. شاید بخواهید از صابون هم در کنار آن استفاده کنید اما به یاد داشته باشید که صابون کم کم به پوشش‌های  خاص رو شیشه نمایشگر در قسمت جلو و پشت بدنه گوشی صدمه زده و همچنین درزبند و مهر و موم‌های پلاستیکی مانع از خروج کامل آب می‌شوند.

5- استفاده از دستگاه ضدعفونی کننده نوری UV

چراغ‌های ماوراء بنفش این دستگاه ضدعفونی‌کننده می‌تواند باکتری‌ها را از بین برده و گوشی شما را ظرف چند دقیقه ضدعفونی کند. بیشتر دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده UV شبیه به تخت‌های برنزه‌کننده کار می‌کنند. شما گوشی خود را قفل می‌کنید و این دستگاه کار خود را انجام می‌دهد. البته این نوع دستگاه قیمت ارزانی نداشته و حداقل 80 دلاری قیمت دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها