آشنایی با طرز تهیه رب انار خانگی خوشمزه به دو روش آسان و مرسوم در بازار
آشنایی با طرز تهیه رب انار خانگی خوشمزه به دو روش آسان و مرسوم در بازار
کد خبر: ۱۲۷۷۳۱۹

رب انار خانگی ، مایعی به دست آمده از دانه های انار سیاه یا قرمز ، ترش یا شیرین است. به این صورت که به دست آوردن رب انار از این دانه ها دو طریقه مرسوم دارد که در این مقاله به طرز تهیه رب انار خانگی خواهیم پرداخت.

رب انار به انگلیسی ( grenadine ) ‍، یکی از چاشنی های پر استفاده برای یک آشپز یا خانم خونه است که در غذاهایی همچون فسنجان و اکبرجوجه و و مرغ و جوجه ترش و یا ماهی شکم پر و ... استفاده میشود.

البته این موضوع هم قابل ذکر است که طعم رب انار مسئله ای کاملا سلیقه ای است و دست ما باز است تا با هر طعمی که می پسندیم رب انار خانگی خودمان را درست کنیم، در ضمن می‌توانیم به جای خرید رب انار از رب انار خودمان استفاده کنیم.

رنگ رب انارهم همینطور است ، یعنی اگر دیده شد که یک رب اناری رنگش تیره است یعنی از اناری استفاده شده که دانه های آن تیره رنگ یا دارای سرخی بیشتری بوده و اگر رنگ روشنی داشت یعنی دانه های آن انارها رنگ قرمز داشته است.

که این موضوع هم کاملا سلیقه ای است ولی معمولا انارهایی که رنگ سرخ تری دارند ، ترش تر نیز می‌شوند. و معمولا  انارهای جنگلی سیاه رنگ میشوند که مخصوص شمال کشور هست و محلی ها به این نوع انار ترشه انار هم میگویند، این نوع انار ترش مزه خواهد شد و غذایی که با آن پخته میشود  نیز رنگ تیره و مزه ترش به خود میگیرد.

شمالی ها نوعی فسنجان محلی دارند که به آن سیاه فسنجان میگویند ، در این فسنجان از رب انار سیاه رنگ استفاده میشود، و به همین خاطر هست که رنگ این فسنجان تیره میشود.

اگر به دنبال رب انار ترش هستید و به انار جنگلی دسترسی ندارید ، میتوانید از کمی آبغوره و یا آب نارنج و یا آب انار ترش در هنگام تهیه رب انار خانگی خود استفاده کنید.

 

طرز تهیه رب انار خانگی راحت و آسان؛ به همراه آموزش تصویری

 

طرز تهیه رب انار خانگی به دو روش انجام میشود که هر دو روش بسیار مرسوم است و میتوان کاملا به هر کدام از آن دو اعتماد کرد:


طرز تهیه رب انار خانگی به روش اول

 

مواد و وسایل لازم برای تهیه رب انار :

انار               8 کیلو

آب               3 لیوان

نمک             در صورت تمایل یک قاشق

صافی پارچه ای یا سیمی خانه ریز

گوشتکوب

چرخ گوشت

 

 در طرز تهیه رب انار خانگی ابتدا باید انار را دانه کنید ، سعی کنید پوست داخلی و غلاف سفید رنگ داخل انار، با دانه ها مخلوط نباشد البته اگر در حجم بالا رب گیری می کنید و تهیه دانه انار خالص مشکل است، اگر کمی از غلاف های سفید با دانه ها مخلوط شد ایرادی ندارد.

 

دانه کردن انار

 

در قابلمه بزرگی، دانه های انار همراه آب را روی حرارت بگذارید زیر شعله را بلند کنید تا آب بجوشد سپس شعله را کم کنید و هر چند دقیقه انار را هم بزنید و با فشار ملاقه یا کفگیر به دانه ها سعی کنید آب دانه ها کاملا گرفته شود. هر از گاهی در حین جوشیدن، با گوشتکوب دانه ها را در قابلمه بفشارید تا آب از دانه خارج شود.

این کار را ادامه دهید تا زمانی که حداکثر آب دانه ها گرفته شود.

در ادامه طرز تهیه رب انار خانگی باید محتویات قابلمه را از صافی رد کنید تا آب از دانه ها جدا شود. دانه ها در این مرحله سفید رنگ هستند و نشانه این است که آب آن ها تا حد ممکن گرفته شده است ولی برای آب گیری کامل، دانه های داخل صافی (تفاله ها) را مجددا در قابلمه جداگانه ای بریزید و با مقداری آب بگذارید بجوشد تا رب انار درجه 2 حاصل شود!

 آب انار خالص را در قابلمه ریخته و روی حرارت بگذارید تا غلیظ شود. بایستی هر چند لحظه هم بزنید تا رب شما ته نگیرد چون در این مرحله آب سریعا تبخیر می شود.

دقت داشته باشید طرز تهیه رب انار خانگی مانند طرز تهیه رب گوجه فرنگی زمان زیادی برای جوشیدن و غلیظ شدن نمی برد بنابراین بایستی مراقب باشید تا رب ته نگیرد و گرنه هم رنگ و هم طعم رب خراب می شود.

 در اواخر غلیظ شدن رب، نمک را اضافه کنید تا فساد و کپک زدگی رب را به تعویق بیندازد. رب انار درجه 1 آماده است.

صاف کردن و پخت انار


غلظت رب انار بسیار مهم است چون اگر خیلی سفت شود زمانی که در یخچال می گذارید سفت تر شده و در بعضی موارد قاشق به سختی داخل رب می رود، وقتی به عنوان چاشنی یا سس از آن استفاده می شود خیلی دیر در آب حل می شود و در نتیجه استفاده از آن مشکل است که این غلظت مناسب نمی باشد. برخی برای کسب درآمد بیشتر، رب را آن قدر شل بر می دارند که حتی با نگهداری رب در یخچال نیز کپک می زند، که این غلظت نیز مناسب نیست. بلکه باید نه شل و نه سفت باشد بنابراین غلظت مناسب رب انار، نیاز به کسب تجربه بیشتری دارد.


بهترین زمان خوردن رب انار


توصیه پزشکان این است که انار را به صبح زود و به صورت ناشتا میل کنید ، همچنین می‌توانید برای طعم دادن به آن از گلپر در کنار آن استفاده کنید.

 

طرز تهیه رب انار خانگی به روش دوم

 

انار را دانه کنید و در چرخ گوشت بریزید و آب انار را بگیرید. البته برخی از آبمیوه گیری های خانگی و یا چرخ گوشت های صنعتی نیز همین کار را انجام می دهند. در این روش دیگر آبی داخل دانه ها باقی نمی ماند و می توانید تفاله ها را دور بریزید.این روش به علت اینکه برای آب گیری دانه ها از چرخ گوشت استفاده می شود راحت تر است و در ضمن زمان کمتری صرف می شود.مستقیما آب خارج شده از چرخ گوشت را داخل قابلمه ریخته و بگذارید غلیظ شود. غلظت مناسب همان غلظتی است که قاشق به راحتی در رب حرکت کند و در ضمن دیرتر فاسد شود.

یک روش جالب در طرز تهیه رب انار خانگی

برای ایجاد یک رب انار سیاه و غلیظ ، میتوانید یک قعه آهن را تمیز شسته و آن را روی شعله های آتش سرخ کنید ، موقع تهیه رب انار ، هنگامی که رب در حال جوشیدن است ، آن را داخل دیگ انداخته تا همراه رب انار بجوشد. از ترکیب اکسید آهن با تانن موجود د ررب انار رنگ سیاه تندی پدید می آید.

طرز تهیه رب انار خانگی راحت و آسان؛ به همراه آموزش تصویری

 

انواع غذا با رب انار

با رب انار غذا های مختلف و زیادی درست می‌کنند برای مثال : مرغ ترش با رب انار ، مرغ با رب انار و گردو ، مرغ مسما با رب انار از جمله غذاهایی هستند که با رب انار درست می‌شوند. همچنین از رب انار به عنوان سس رب انار در کنار اکبر جوجه استفاده می‌کنند که ترکیب فوق العاده ای است.

نکات مهم در طرز تهیه رب انار خانگی

  • اگر حجم اناری که دارید بالاست، حتما از اقایان برای تهیه رب انار خانگی کمک بگیرید.
  • برای تهیه هر نوع رب مثل رب انار باید از قابلمه بزرگ یا دیگ استفاده کنید تا رب موقع به‌جوش‌آمدن سرریز نشود.
  • بهتر است نمک را رب بعد از غلیظ‌شدن و خنک‌شدن اضافه کنید. به این دلیل که نمک به خاطر واکنش‌های شیمیایی باعث کدرشدن رب می‌شود.
  • اگر می‌خواهید رب انار را به مدت طولانی و به خصوص بیرون از یخچال نگه دارید، غلظت آن را بیش از حد معمول در نظر بگیرید.
  • برای فهمیدن قوام رب انار می‌توانید مقداری از آن را برای تست‌کردن داخل ظرفی بریزید و کمی صبر کنید تا سرد شود. اگر ظرف را تکان دادید و رب انار به سختی حرکت کرد، یعنی قوام و غلظت رب مناسب است و می‌توانید آن را از روی حرارت بردارید.
  • هرچه مقدار انار‌ها بیشتر باشد مسلما مدت زمان جوشیدن و آماده‌شدن رب انار نیز طولانی‌تر است. 
  • هرچه‌قدر به زمان پایان پخت رب انار نزدیک‌تر می‌شوید، رنگ رب شما تیره‌تر می‌شود.
  • اگر از انار شیرین استفاده کنید، تقریبا رب شما به رنگ قهوه‌ای سوخته یا سیاه درمی‌آید و این رنگ به درصد شیرینی انار شما بستگی دارد.
  • از قدیم در آموزش طرز تهیه رب انار ملس می‌گفتند : اگر انار شما ملس یا ترش باشد، رنگ رب آن تیره‌تر و سیاه‌تر خواهد شد.
  • تا وقتی که رب کاملا سرد نشده، آن را از دیگ به شیشه یا هر ظرف دیگری انتقال ندهید.  
  • پس از سرد‌شدن، رب را داخل ظرف دلخواه بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.
  • تقریبا از هر 10 کیلو انار، حدود 2 کیلو رب انار غلیظ و خوشمزه تهیه می‌شود.

 

رب انار خانگی و انار

 

خواص رب انار

 

 انار سرشار از ترکیباتی به نام «پلی‌فنول‌»ها است که باعث پایین آمدن کلسترول بد خون یعنی LDL شده و اجازه نمی‌دهد صفحات چربی در عروق تولید شوند. فراموش نکنید که انار، مواد مغذی بسیاری دارد.

متخصص طب ایرانی با اشاره به تاثیر برخی از خوراکی‌ها به درمان بیماری کرونا، گفت: استفاده از این مواد غذایی نمی‌توانند جایگزین درمان شود، اما مصرف آن‌ها (به دلیل خواص موجود در آنها) چه برای افراد سالم و چه بیمار به عنوان کمک کننده به درمان و تسریع سیر درمان و همچنین کمک کننده به سیستم ایمنی توصیه می‌شود.

رب انار خانگی به جهت داشتن «آنتی ویرال» و «آنتی اکسیدان» قوی و میزان قابل توجهی ویتامین «ث» در افزایش قدرت سیستم دفاعی و ایمنی بدن، موثر است. افراد ترجیحاً از رب انار شیرین یا ملس متمایل به شیرین استفاده کنند.

طبع رب انار چیست؟

طبع رب انار شیرین: رب انار طبع سرد و مایل به اعتدال دارد و خواص درمانی کمتری نسبت به رب انار ترش و ملس دارد. رب انار شیرین برای اصلاح و تصفیه خون مفید است.

طبع رب انار ترش: انار ترش طبع سرد و‌تر دارد. از این رب انار خانگی می‌توان برای کاهش حالت تهوع در دوران بارداری و بیشتر شدن اشتهای خانم باردار کمک گرفت، اما مصرف زیاد آن موجب ابتلا به یبوست خواهد شد.

طبع رب انار ملس: رب انار ملس طبع سرد و‌تر و نزدیک به اعتدال دارد و به علت طعم خاص آن پرطرفدارمی باشد. رب انار ملس به کاهش صفرا، غلیان و جوشش خون کمک می‌کند.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن با رب انار

رب انار حاوی آنتی اکسیدان‌ها، به طور عمده ویتامین C است که برای سیستم ایمنی بدن شما مفید است. هنگام هضم غذا، فرایندی به نام اکسیداسیون اتفاق می‌افتد که در آن مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد تشکیل می‌شوند. رادیکال‌های آزاد موادی هستند که می‌توانند منجر به آسیب بافتی شوند و ممکن است باعث بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی یا سرطان شوند. همچنین می‌توانید رادیکال‌های آزاد را از آلاینده‌های محیطی مانند دود و پرتو‌ها جذب بدن کنید. آنتی اکسیدان‌ها به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند تا سلول‌ها را در برابر اثرات مضر رادیکال‌های آزاد محافظت کنند.

انار قرمز

 

طریقه مصرف رب انار برای لاغری

 

رب انار خانگی سوخت و ساز بدن شما را بالا می‌برد؛ درنتیجه مثل آب انار باعث چربی سوزی و لاغری خواهد شد. درواقع، انار سرشار از ویتامین های A ،B  و C است که به سوخت و ساز بدن کمک می‌کند.

اگر قصد لاغر شدن با رب انار را دارید، بهتر است در برنامه رژیم لاغری خود رب انار را به صورت ناشتا مصرف کنید؛ چون جذب آن هم بهتر خواهد شد. شما می‌توانید از این چاشنی در سالاد های رژیمی و گیاهی استفاده کنید. همچنین انواع سوپ های رژیمی را می‌توانید همراه با این ماده غذایی بخورید.

فواید رب انار در بارداری

رب انار حاوی نیاسین است که این ماده در دوران بارداری برای رشد ذهن جنین ضروری است؛ بنابراین خوردن آن به خانم های باردار توصیه می‌شود. رب انار تهوع بارداری خانم های حامله را کم می‌کند و باعث افزایش اشتها می‌شود.

سرشار از ویتامین  B

رب انار حاوی چندین ویتامین B شامل B۱، B۳، B۵ و B۶ است. ویتامین B۱ یا تیامین به بدن شما کمک می‌کند انرژی تولید کند و به آنزیمی کمک می‌کند که به عضلات، سیستم قلبی عروقی و سیستم عصبی شما کمک می‌کند. ویتامین B۳ یا نیاسین به حفظ سلامتی و نشاط پوست، سیستم عصبی و دستگاه گوارش شما کمک می‌کند. ویتامین B۵ یا اسید پانتوتنیک به ویژه در جوانان به رشد و نمو طبیعی کمک می‌کند. ویتامین B۶ یا پیریدوکسین به بدن شما کمک می‌کند پروتئین‌های مصرف شده شما را تجزیه کند و سلامتی گلبول‌های قرمز خون شما را که اکسیژن را در بدن خود حمل می‌کند، حفظ می‌کند.

خواص رب انار برای کبد چرب

اگر کبد شما چرب است، بهترین گزینه برای درمان کبد چرب است، در میان خوراکی ها، رب انار خانگی هم به عنوان یک چاشنی خوشمزه و خوش رنگ و لعاب ایرانی می‌تواند به درمان کبد چرب، پاکسازی و سم زدایی آن کمک کند.

انار در کنار رب انار

 

درمان آفت و جوش دهان

رب انار به درمان آفت و جوش دهان کمک می‌کند. برای بهتر شدن آفت و جوش های ریز دهان مقداری رب انار ترش را به صورت موضعی روی جوش یا آفت عفونی دهان بمالید. البته ترکیب ضماد عسل و رب انار هم می‌تواند به درمان زخم داخل بینی و رفع عفونت های سرماخوردگی کمک کند.

خواص رب انار برای دیابت

رب انار سرشار از ترکیبات ” پلی فنول ” است که باعث پایین آمدن کلسترول بد خون می‌شود، از طرف دیگر، دیابت و چاقی با هم مرتبط هستند، مصرف رب انار ناشتا علاوه بر اینکه شما را لاغر و خون را تصفیه می‌کند، میزان قند مناسبی برای بیماران دیابتی دارد.

رب انار برای چه کسانی مضر است ؟

چنانچه در قبلا اشاره کرده ایم رب انار بدلیل وجود آهن در آن دیر هضم است و افراد سرد مزاج نباید بیش از حد رب انار مصرف کنند.

خوردن رب انار خانگی موجب سست شدن معده و ایجاد نفخ می شود بنابراین افراد مبتلا به زخم معده و روده نباید رب انار مصرف کنند.

زیاده روی در مصرف رب انار سبب ابتلا به یبوست، گلودرد و ناراحتی معده می شود و مبتلایان به بیماری ریه بهتر است رب انار مصرف نکنند.

اگر داروهای مصرف فشار خون و کاهش کلسترول مصرف می کنید ، از مصرف رب انار اجتناب نمایید.

 

گردآوری : گروه آشپزی جام جم آنلاین

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سرکه انگور خانگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۳ انتشار یافته: ۸
نازی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
۰
۷
سلام عالی بود ممنون
مهریه
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
۰
۷
این کارتون خوب بود
ولی من درست کردم خیلی تیره شد
برای چیه؟
ساناز
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
۰
۶
سلام
من درست کردم
تیره رنگ شده
چیکار کنم؟
نیر
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
۰
۵
منم درست کردم تیره شد
چیکار کنم
سعیده
United Kingdom
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
سلام عزیزم
احتمالا یا انارت تیره بوده
یا اینکه خیلی گذاشته غلیظ شده
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
۰
۲
سلام عالییییییییییی بود
سارا
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
۰
۲
من درست کردم
شماهم درست کنید
ولی زیاد خوشمزه نشد
اما اینکه خودم درست کردم می ارزید
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
۰
۲
ممنون
خوب بود
اینکه نوشتید رب انار به درد لاغری میخوره راسته؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها