معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرد

پلمب ۱۷هزار واحد متخلف کرونایی / دستورالعمل های بهداشتی برای مراسم اربعین

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره اعمال مجازات برای متخلفان رعایت پروتکلهای بهداشتی در دوران کرونا، گفت: اعمال مجازات بر خلاف میل ماست، ولی با کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی مجبور به اعمال مجازات هستیم.
کد خبر: ۱۲۷۷۳۰۴

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، مهندس محسن فرهادی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط که به صورت ویدئو کنفرانسی از استودیو سلامت وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن تبریک این روز گفت: شعار امسال روز جهانی بهداشت محیط «بهداشت محیط راهبرد کلیدی نظام سلامت در برابر همه گیری ها» انتخاب شده است. این یعنی زمانی که درمان قطعی برای یک بیماری وجود نداشته باشد، همگی باید به رعایت پروتکل های بهداشتی روی آوریم؛ به ویژه آنکه پیشگیری از ابتلا به بیماری نکته بسیار مهمی است.

وی افزود: طی دو یا سه هفته اخیر به واسطه بازگشایی مدارس، افزایش سفرها و تجمعات و ... روند ابتلا به بیماری افزایش یافته است. البته این روند افزایشی به معنای عدم رعایت پروتکل ها نیست. بلکه ما می گوییم هر نوع تجمع می تواند منجر به افزایش بار بیماری شود.

وی افزود: در صورتیکه همه افراد در منزل بمانند، بیمار نخواهند شد؛ اما در هیچ کجای دنیا این امر محقق نمی شود و قرنطینه ۱۰۰ درصدی اتفاق نخواهد افتاد؛ چرا که ویروس نیز در جهان در حال گردش است.

پلمب موقت بیش از ۱۷هزار واحد متخلف در رعایت پروتکل های کرونا

وی با اشاره به فعالیت شبانه روزی کارشناسان بهداشت محیط اظهار کرد: همکاران من علاوه بر وظایفی که پیش از شیوع کرونا داشتند، وظایفی نیز پس از آن به آنها محول شد. از ابتدای اسفند سال ۱۳۹۸ حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد صنعتی، صنفی و کارگاهی توسط همکاران ما مورد بازرسی قرار گرفته است. از این تعداد حدود ۴۹ هزار واحد که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کردند به دستگاه قضایی معرفی شده و بیش از ۱۷ هزار واحد نیز به طور موقت پلمب شده اند.

ابتلای ۱۴۵۲ تن از بازرسان بهداشت محیط به کرونا

وی با تاکید بر اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی اصل بسیار مهمی است، گفت: طی ماه های گذشته یکی از نقاطی که بیشترین فعالیت را با همکاران بهداشت محیط انجام می دادند در برگزاری مراسم تدفین از دست رفتگان کرونا بود. تا کنون ۱۴۵۲ نفر از همکارانم که به کار نظارت مشغول بودند به بیماری کرونا مبتلا شدند که برخی بهبود یافته و برخی هنوز بیمار هستند. همکاران ما به اماکن مختلف سر می زنند، به شهرهای مختلف اعزام می شوند، در مراسم تدفین شرکت می کنند و بطور کلی در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند.

وی افزود: رعایت بهداشت فردی و پروتکل ها، سلامت مردم و سپس سلامت کسانی که به آنها خدمت می دهند را تامین خواهند کرد.

با کاهش رعایت پروتکل ها، مجبور به اعمال مجازات ها هستیم

فرهادی در رابطه با اعمال جریمه ها برای متخلفین رعایت پروتکل ها تصریح کرد: قوانین متعددی در این زمینه وجود دارد که همکاران ما نیز می توانند این مجازات ها را اعمال کنند. ستاد ملی مقابله با کرونا نیز قوانین مختلفی گذاشته است که از جمله آن می توان به تعطیلی واحدهای صنفی و یا درج در پرونده کارمندان مشاغل دولتی اشاره کرد. همچنین توبیخ، کسر یک سوم از حقوق، درج در پرونده و سایر مراتب بیشتر می تواند برای فرد متخلف اعمال شود. اعمال مجازات بر خلاف میل ماست ولی با کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی مجبور به اعمال مجازات هستیم.

دستورالعمل های بهداشتی برای مراسم اربعین

وی در پاسخ به سوالی درباره نحوه اجرای پروتکل ها در برگزاری مراسم عزاداری اربعین بیان کرد: دستورالعمل ها همان هایی است که برای تاسوعا و عاشورا به تصویب ستاد ملی کرونا و شخص رئیس جمهور رسید و همه آن دستورالعمل ها برای اربعین نیز کماکان پابرجاست. برپا کردن ایستگاه صلواتی، دسته روی، پیاده روی، عزاداری در اماکن سربسته و ... ممنوع است. همچنین کماکان عبور از مرزها نیز با ممنوعیت مواجه است و حتی برای اتباع خارجی نیز دستورالعملی ارسال کرده ایم که حتی اتباع خارجی اجازه خروج را نداشته باشند. البته اینکه فقط بگوییم ممنوع است نمی تواند مشکلی را حل کند. رعایت کردن نکات بهداشتی توسط عزادارن شرط اساسی خواهد بود. همانطور که در طول مراسم تاسوعا و عاشورا شاهد رعایت پروتکل های بهداشتی بودیم امیدواریم در مراسم اربعین هم این نکات رعایت شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره مجدد به پلمب ۱۷ هزار واحد متخلف به شکل موقت گفت: حجم عمده ای از این واحدها سفره خانه هایی هستند که اقدام به عرضه مواد دخانی می کنند. برخوردهای ما ادامه خواهد داشت. اما از سوی دیگر باید کاری کنیم تا تقاضای این مواد دخانی کاهش یابد. متقاضیان این مواد باید بدانند که کرونا یک بیماری تنفسی است و استفاده مشترک از قلیان باعث افزایش انتقال بیماری خواهد شد.

بیشترین میزان رعایت پروتکل ها در بخش دولتی است

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی مربوط به بخش های دولتی بوده است، تاکید کرد: علت آن این است که بسیاری از اقدامات در بخش های دولتی با ابلاغ دستورالعمل ها رعایت می شود. رعایت این نکات بهداشتی تا حدود ۸۰ درصد در دستگاه های دولتی و اجرایی اتفاق افتاده است.

فرهادی در پاسخ به سوالی در خصوص بی خطر سازی پسماندها در بیمارستان ها گفت: کلیه پسماندهای تولیدی چه در شهرها و چه در روستاها در جریان اپیدمی کرونا مشکوک به عفونی تلقی می شود. با اطمینان بالایی می گویم که همه بیمارستان های دولتی و خصوصی فعال در کشور که حدودا ۹۶۰ بیمارستان هستند به جز یک یا دو مورد بیمارستان روانپزشکی، همه پسماندهای عفونی تولید شده در بیمارستان به وسیله دستگاه های بی خطرساز بی خطر شده و سپس برای امحاء به شهرداری ها تحویل داده می شود.

فرهادی افزود: در حاشیه شهرها نیز در شرایط فعلی و کرونایی هم به شهرداری ها و هم وزارت کشور اعلام کرده ایم که بازیافت دستی زباله و زباله گردی ممنوع است. البته این موضوع به صورت غیر رسمی دیده می شود. تا کنون سه یا چهار نامه مکتوب به شهرداری تهران و سایر شهرداری ها ارسال شده است.

افزایش ۳ برابری پسماندهای یکبار مصرف

وی با اشاره به اینکه حجم پسماند یکبار مصرف افزایش یافته است، گفت: نسبت به قبل از شیوع کرونا میزان پسماند یکبار مصرف حدودا سه برابر شده است که همین موضوع می تواند مدیریت پسماند را با مشکل روبرو کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اهمیت تهویه مناسب در آستانه آغاز فصل سرد سال در مراکزی مانند مدارس تاکید کرد: در مورد مدارس و محل هایی که آزمون های گسترده برگزار می شود، اعلام می کنیم که اگر محل تهویه مناسبی ندارد حداقل پنجره ها باز گذاشته شود که با توجه به سرد شدن هوا امکان انجام این کار نیز از بین می رود. در نتیجه توصیه اکید ما به تامین تهویه مناسب برای این مکان ها است. تهیه تهویه ساده تا پیچیده کار سختی نخواهد بود. تهویه های مناسب و مقرون به صرفه ای وجود دارد که می توانند نسبت به تهیه آن اقدام کنند.

برگزاری جلسات حضوری و همایش‌ها، همچنان ممنوع

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه برگزاری هر گونه همایش و جلسه حضوری بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا ممنوع است، اظهار کرد: در هر جایی که با خبر شدیم جلسه ها حضوری برگزار می شود اقدام به تعطیلی آن کردیم و یا مانند جلسه امروز سعی در برگزاری مجازی آن داشته ایم. در صورتیکه افراد بر اثر ضرورت مجبور به برگزاری مراسم ها بودند با تعداد کم و شرط فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، این جلسه برگزار شده است.

وی با اشاره به فعالیت بازرسان بهداشت محیط در مدارس خاطرنشان کرد: برخی از مدارس زیرساخت های خوبی دارند اما در برخی نقاط نیز کلاس ها کوچک بوده و شرایط سخت تر است. تا کنون ۱۲۴۵ مدرسه کشور توسط همکاران ما بطور موقت از حالت حضوری به غیر حضوری تبدیل شده است. البته ما موافق تعطیلی آموزش نیستیم اما از مدارس و آموزش و پرورش خواسته ایم تا مشکلات موجود در این مدارس را برطرف کنند.

وی در خصوص برگزاری مراسم عزاداری در آرامستان ها تاکید کرد: از ابتدای شیوع کرونا درخواست ما این بوده است که مراسم های معمول در آرامستان متوقف شود. البته اغلب این آرامستان ها پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند. همچنین از زمانی که متوفی قطعی یا مشکوک به کرونا وارد آرامستان می شود و در زمان غسل و کفن و دفن نظارت ها توسط کارشناسان ما انجام می شود. در صورتی هم که متوفی در بیمارستان فوت شده باشد کارشناس بهداشت محیط که مستقر در بیمارستان ها است، نظارت های کافی را انجام می دهد و حتی آمبولانسی که متوفی را از بیمارستان منتقل می کند، مهر و موم شده تا در مسیر باز نشود. همانگونه که اشاره شد در این زمینه مشکلی وجود ندارد، اما هنگام مراسم تدفین که ممکن است تجمع خانواده ها به وجود آید، کنترل ها دشوار خواهد شد. البته ما به خانواده داغدار حق می دهیم اما در حال حاضر مشکل ما عدم رعایت فاصله گذاری در زمان تدفین متوفی است.

دستورالعمل‌های برگزاری لیگ‌های ورزشی

فرهادی درباره اردوهای ورزشکاران با اشاره به اینکه تا کنون همکاری خوبی با وزارت ورزش و فدراسیون پزشکی ورزشی انجام شده است، گفت: تا کنون اجازه داده ایم اردوهای تیم ملی که بنا به ضرورت مجبور به برگزاری آن هستند به شرط رعایت پروتکل های بهداشتی و شرایط خاص اجرا شود. به عنوان مثال پیش از شروع تمرین بازیکن ها باید تست PCR دهند و همچنین پیش از شروع مسابقه باید شش روز در قرنطینه باشند. این موضوع شامل لیگ های برتر و ورزش هایی است که انتخاب تیم ملی از آنها صورت می گیرد. در مورد ورزش های انفرادی محدودیت ها کمتر است.

وی افزود: البته برخی اقدام به برگزاری جشن های پیروزی کردند که بدون رعایت پروتکل های بهداشتی اجرا شد. به طور قطع می گوییم که برگزاری چنین مراسم هایی امکان انتقال بیماری را افزایش خواهد داد و انتقال بیماری قطعی و بدون شک است.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خاتمه سخنان خود درباره ارائه پاداش به بازرسان بهداشت محیط بیان کرد: با توجه به فعالیت ویژه این نیروها پیام تبریک اختصاصی وزیر بهداشت و معاون بهداشت به آنها داده شد. همچنین امروز طی برگزاری وبیناری با دانشگاه های علوم پزشکی با همکارانمان در ارتباط بودیم. همچنین کارانه معمول دانشگاه های علوم پزشکی را همانند سایر رشته ها پرداخت کرده ایم. البته در تلاش هستیم تا با دستور وزیر بهداشت و پیگیری های معاونت توسعه رقم ویژه ای را برای همکاران بهداشت محیط به دانشگاه های علوم پزشکی اختصاص دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها