از دو هفته پیش که با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در کشورمان مواجه شدیم، این انتظار وجود داشت رفته‌رفته رشد قابل‌توجهی را نیز در موارد مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری مشاهده کنیم؛ اتفاقی که دیروز رخ داد و مجدد آمار جان‌باختگان ناشی از کرونا از مرز200 نفر در روز تجاوز کرد.
کد خبر: ۱۲۷۷۲۶۸

برای یافتن علت رشد موارد ابتلا به کرونا در دو هفته گذشته نیز باید به چهار هفته قبل بازگردیم و متغیرهایی را که از آن زمان تا امروز در رشد شیوع این ویروس اثرگذار بوده است، بررسی کنیم.

در این زمینه باید توجه داشت متاسفانه در طول ماه شهریور شاهد افزایش قابل توجه سفرهای غیرضروری بودیم. این در حالی است که در آن ایام به مردم به‌شدت توصیه می‌شد که از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند، اما بخش مهمی از افراد جامعه به این توصیه‌ها توجه نداشتند و از همین مساله می‌توان دریافت عده زیادی در طول ماه شهریور به صورت کلی به پروتکل‌های بهداشتی توجه نداشتند.

موضوع دیگری نیز که در هفته‌های اخیر نقش مهمی در صعود آمار ابتلا به کرونا داشت، عادی‌انگاری شرایط از سوی طیف وسیعی از مردم است. البته این فقط خاص ایران نیست و در تمام کشورها وقتی همه‌گیری کرونا در شرایط کنترل‌شده‌ای قرار می‌گیرد، مردم هم به اشتباه گمان می‌کنند شرایط عادی شده است، بنابراین دست به رفتارهای پرخطر می‌زنند.

مساله دیگری که از جمله دلایل رشد همه‌گیری کرونا در ماه‌های اخیر بوده است، بحث تفاوت زمان گردش ویروس در استان‌های مختلف است. از روزهای اول این همه‌گیری نیز شاهد آن بوده‌ایم که روند بیماری در استان‌های مختلف متفاوت بوده و امروز هم بخشی از علت شتاب گرفتن رشد موارد ابتلا به کرونا در کشور این است که برخی استان‌های پرجمعیت دوباره به پیک خود بازگشته‌اند. همچنین بدون شک، عامل مهم رشد تعداد بیماران کرونایی در چند هفته اخیر، برخی بازگشایی‌های این ایام از جمله مدارس بوده است. مسلما اگر نظارت لازم بر شیوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مدارس صورت نگیرد، این مراکز نیز می‌توانند به کانونی برای گردش ویروس بین دانش‌آموزان و اولیای مدرسه و البته خانواده‌های هر دو قشر تبدیل شوند.

با وجود این باید توجه داشت آن چیزی که اکنون در ایران رخ می‌دهد با آنچه در دنیا اتفاق می‌افتد، متفاوت نیست و برخی کشورهای اروپایی که مثل ما در ماه‌های اول به‌شدت با این بیماری درگیر شده بودند و البته بعد از آن توانستند بیماری را به شکل نسبتا مناسبی کنترل کنند، اکنون با رشد موارد ابتلا به کرونا مواجه شده‌اند.

اما نکته مهمی که در این میان باید توجه داشت این که بخش زیادی از علت رشد موارد ابتلا به کرونا در ایران ناشی از ضعف نهادهایی است که باید بر شیوه اجرای پروتکل‌ها نظارت کنند. اکنون هم بیش از هفت ماه از شیوع کرونا در کشورمان می‌گذرد و قطعا در این ایام هم اعمال محدودیت‌ها و شیوه نظارت‌ها با شدت و ضعف همراه بوده است. این روزها هم که دولت تصمیم به رفع بخش زیادی از محدودیت‌ها گرفته است، این انتظار وجود دارد که نظارت‌های بهداشتی به‌خصوص در مدارس تشدید شود. یعنی حالا که تصمیم بر این شده است مدارس در زمان‌های خاصی باز باشند، باید ناظران بهداشتی نیز چند برابر قبل و با سختگیری مضاعف در مدارس حضور پیدا کنند تا جلوی رشد آمارهای کرونایی تاحد امکان گرفته شود.

دکتر احسان مصطفوی - رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید انستیتو پاستور / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها