کد خبر: ۱۲۷۷۱۹۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پسته رفسنجان،

پسته آجیل خوشمزه و مقوی پر طرفدار

پسته میوه ای خوشمزه و محبوب است که در این مقاله چند روش بو دادن و شور کردن پسته را آموزش می دهیم. پسته میوه‌ای درختی است که طبق بررسی‌های انجام شده هزاران سال است که سر سفره غذا یا ظرف دسر و تنقلات انسان‌ها به ویژه ایرانیان قرار دارد. 

این میوه ی ریزه‌ میزه در چهار نوع فندقی، کله قوچی، اکبری و احمد آقایی در ایران وجود داشته که سرشار از آنتی‌ اکسیدان، فیبر و پروتئین است و به صورت خام یا بوداده و ترکیب با چاشنی‌های نظیر نمک و زعفران همواره جزو خوراکی‌های مورد علاقه اکثر افراد بوده است.



پسته آجیل خوشمزه و مقوی پر طرفدار

 

 

 

 

 





















پسته از دانه هایی است که بیشترین مواد مغذی مورد نیاز انسان را دارد. پسته حاوی کربوهیدرات، پروتئین، فیبر، فسفر، پتاسیم، تیامین، ویتامین B6، بتاکاروتن، لوتئین، زآگزانتین، کلسیم، آهن، منیزیم، روی، مس، منگنز، ویتامین C، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B5، فولات، ویتامین E، ویتامین A و ویتامین K است.

پسته آجیل خوشمزه و مقوی پر طرفدار

پسته در کنترل وزن، پیشگیری از بیماری های چشمی در پیری، سلامت قلب، برطرف کردن خشکی پوست موثر بوده و آنتی اکسیدانی قوی است. این دانه حاوی مس فراوان است و این ماده معدنی در جذب آهن مواد غذایی کمک بسیاری می کند. در ادامه به خواص مهم آن می پردازیم.

پسته آجیل خوشمزه و مقوی پر طرفدار

چرا پسته را بو بدهیم و یا به اصطلاح برشته کنیم؟

معمولا پسته ‌ها را برای بهبود طعم، عطر و ایجاد بافتی تُرد، بو می‌دهند. بو دادن به معنای قرار دادن مواد در معرض حرارت است. بیشتر آجیل‌ها را بدون پوسته‌شان بو می‌دهند، ولی پسته معمولا با پوسته‌اش بو داده می‌شود.

بعضی اوقات برای جدا کردن پوسته‌ی آجیل از مغز، آن را بو می‌دهند. دو روش عمده‌ی بودادن پسته عبارتند از:

  1. بودادن خشک: در این روش از هیچ‌ روغنی استفاده نمی‌شود. می‌توان بودادن خشک را به‌ کمک اجاق و بر روی ماهی‌تابه و یا در فر انجام داد.
  2. بودادن به کمک روغن: در این روش از روغن برای بودادن استفاده می‌شود. این روش را هم می‌توان به کمک اجاق گاز و ماهی‌تابه انجام داد.

چرا پسته را بو بدهیم و یا به اصطلاح برشته کنیم؟

مواد مغذی موجود در پسته خام و بو داده

بودادن، ساختار، ترکیب شیمیایی و رنگ پسته را تغییر می‌دهد و موجب کاهش رطوبت و تُردشدن آنها می‌شود. میزان چربی، پروتئین و کربوهیدرات موجود در پسته خام و بوداده بسیار شبیه است.

با اینکه چربی و کالری پسته بوداده به ‌ازای هر گرم کمی بیشتر است، ولی این تفاوت بسیار اندک است. پسته ‌ها در طول فرایند بودادن، بخشی از رطوبت‌شان را از دست می‌دهند. بنابراین پسته وقتی بو داده می‌شود، وزنش کمتر می‌شود. به همین دلیل است که در وزن‌های برابر، میزان چربی پسته بوداده کمی بیشتر است.

برخی مطالعات نشان می‌دهند که بودادن پسته محتوای چربی کل را تغییر نمی‌دهد، ولی موجب می‌شود ساختار پسته تغییر کند و چربی‌های چنداشباع‌نشده بیشتر مستعد اکسیداسیون شوند.

میزان پروتئین و کربوهیدرات پسته بوداده و پسته خام بسیار شبیه است. برخلاف چیزی که احتمالا انتظار دارید، بودادن با روغن، مقدار چربی پسته را افزایش نمی‌دهد، زیرا پسته به‌طور طبیعی چربی بالایی دارد و توانایی جذب چربی بیشتری ندارد.

مواد مغذی موجود در پسته خام و بوداده

 پسته را خام مصرف کنیم یا بو داده؟

جواب این سؤال ساده است: هردو. پسته خام برای سلامتی بسیار مفید است، ولی احتمال دارد محتوی باکتری‌های مضر باشد. البته حتی اگر آنها محتوی باکتری‌های مضر باشند، باز هم احتمال بیماری‌زایی‌شان کم است.

در طرف مقابل پسته ‌های بوداده آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های کمتری دارند، برخی از چربی‌های مفیدشان آسیب دیده‌اند و در آنها آکریل آمید ایجاد شده است (نه در مقادیر خطرناک)

نکته مهم: دما و زمان بودادن بسیار تعیین‌کننده است. اگر پسته ها در دمای نزدیک به ۱۴۰ درجه‌ی سانتی‌گراد و به‌مدت ۱۵ دقیقه بو داده شوند، چربی‌ها آسیب نمی‌بینند، کاهش ویتامین‌ها حداقل و احتمال تشکیل آکریل آمید هم پایین خواهد بود.

بو دادن در دمای پایین (بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ درجه‌ی سانتی‌گراد) و حتی در دمای متوسط (۱۴۰ تا ۱۶۰ درجه‌ی سانتی‌گراد) می‌تواند موجب ایجاد بهترین طعم و بافت در آجیل‌ها شود.

توجه توجه: اگر می‌خواهید طعم آجیل‌ها را از طریق بودادن با روغن بهبود بدهید، فراموش نکنید که برخی روغن‌ها برای این کار مناسب نیستند. بهتر است برای بو دادن آجیل‌ها با روغن، از روغن‌هایی مانند روغن نارگیل استفاده کنید که مقاومت حرارتی خوبی دارند.

 پسته را خام مصرف کنیم یا بوداده؟

ویژگی های پسته بو داده شده

برشته کردن علاوه بر اینکه طعم را متحول می کند موجب از میان رفتن آنزیم های مخرب نیز می شود و این یعنی از بین رفتن آلودگی ها.

پسته در فرآیند تفت خوردن با تغییراتی مواجه است که عبارتند از: رنگ آن به قهوه ای تمایل پیدا می کند بو دادن پسته خام که در اثر تغییرات حاصل در رنگدانه هاست، همین موضوع ظاهر اشتها برانگیزی را به آن می دهد.

طعم مهمترین فاکتوری است که با این فرآیند دچار تحول شده و دلپذیری محصول را بالا می برد. حتما می دانید تفت غذا چقدر در تغییر عطر مخصوص آن موثر است بو دادن پسته خام همان مساله ای که با اشتهای ما انسان ها سر و کار مستقیم دارد. بافت پسته کلا تغییر می یابد و ما در طی این فرآیند آن را پف کرده و ترد می بینیم که در کنار سایر تغییرات خود را نشان داده و طعم خوب را به ما هدیه می دهد.

با چند روش می توان پسته را شور و برشته کرد؟

با چندین روش می توان پسته را شور و برشته کرد. به سه روش می توان پسته را شور کرد:

1.پسته را یک شب خیس کرده و روز بعد آن را آبکش کرده و مقداری نمک (به دلخواه و بسته به ذائقه خود به میزان یک تا دو قاشق غذاخوری در یک لیوان آب به ازای یک کیلوگرم پسته) با حرارت خیلی ملایم مرتب هم زده تا آب آن خشک شود.

سپس اگر خواستید کمی رنگ قرمز به خود بگیرد و ترش مزه باشد، باید در این مرحله مقداری  (یک قاشق چای خوری) آبلیمو یا سرکه را به زعفران افزوده و در ظرف بریزید و هم بزنید و اگر کمی رطوبت در هنگام تست کردن دیدید آن را در یک سینی بریزید و بگذارید تا خشک شود.

ویژگی های پسته بو داده شده

2.برای شور کردن باید پسته را در ماهیتابه ریخته و روی حرارت ملایم مرتب هم زده تا وقتی که رنگ پسته کمی تیره شود و این هم زدن باید به گونه ای باشد که پسته در یک قسمت حرارت زیادتری ندیده و نسوزد.

بعد از آنکه حس کردید بو و مزه عوض شده باید مقداری آب نمک روی آن بریزید و در صورت تمایل می توانید یک قاشق چای خوری آبلیمو یا سرکه و کمی زعفران را به این محلول افزوده و به ماهیتابه ی پسته بریزیم و به هم زدن ادامه دهیم تا کاملا خشک شود و مانند روش (1) اگر چنانچه رطوبتی در پسته شور شده حس شد باید بعد از حرارت در یک ظرف ریخته و بگذاریم با هوای آزاد خشک شود.

ویژگی های پسته بو داده شده

سومین روش بو دادن با نمک و آبغوره

3.ابتدا پسته را شسته سپس مقداری آب نمک و مقداری آبغوره و زعفران و یک لیوان متوسط آب اضافه کرده و به مدت یک شب به پسته شسته شده می افزاییم.

در روز بعد پسته را در صافی ریخته و سپس در  سینی فر می ریزیم و در فر گذاشته و بعد از آن چندین بار آن را هم زده تا با حرارت ملایم فر خشک شود (درجه فر 140 درجه به مدت 20 دقیقه) و مانند دو روش قبل اگر همچنان رطوبتی در وقت تست کردن حس شد خارج از فر در هوای آزاد گذاشته تا خشک شود.

با چندین روش می توان پسته را شور و برشته کرد

مطالب مرتبط: نحوه بو دادن یا برشته کردن پسته خام

برخی از خواص پسته که فواید دارویی دارند

مصرف پسته به سلامت قلب کمک می‌کند

بسیاری از مرگ و میر‌ها به علت بیماری‌های مربوط به قلب و حملات قلبی رخ می‌دهند. سکته در هر زمانی می‌تواند رخ بدهد و من مطمئن هستم هیچ کدام از ما برای آن آماده نیستیم.

حمله‌ی قلبی می‌تواند در کسری از ثانیه جان‌تان را بگیرد. بنابراین، از قلب‌تان در هر مرحله‌ای از زندگی مراقبت کنید. ورزش و رژیم غذایی مناسب بهترین شیوه‌ها برای محافظت از قلب هستند. کلسترول بد باید در بدن کنترل شود. گفته می‌شود که پسته کلسترول بد را کنترل می‌کند و کلسترول خوب را افزایش می‌دهد.

پسته به سلامت قلب کمک می‌کند

می تواند بیماری دیابت را کنترل کند

در صورتی که قند زیادی در خون وجود داشته باشد، جلوگیری از دیابت دشوار است. اگر شما از دیابت نوع ۲ رنج می‌برید، یک فنجان پسته می‌تواند به شما برای مقابله با آن کمک کند.

یک فنجان پسته دارای میزان فراوانی فسفر است که کمک می‌کند پروتئین به اسیدهای آمینه تجزیه شود. این امر سطح گلوکز را کنترل می‌کند، و در نتیجه به افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند.

سیستم عصبی و ایمنی را تقویت می‌کند

ویتامین B۶ موجود در پسته سیستم عصبی بدن را تقویت می‌کند. این ویتامین سبب ساختن اسیدهای آمینه در بدن می‌شود که به نوبه‌ی خود به ارسال سیگنال به سیستم عصبی کمک می‌کنند.

ایمنی کلمه‌ای است که در زندگی ما به طور منظم استفاده می‌شود، چرا که همه‌ی ما گاهی بیمار می‌شویم. گلبول‌های سفید خون باید به برای مبارزه با میکروب‌ها و باکتری‌هایی که منجر به عفونت در بدن می‌شوند، به اندازه‌ی کافی قوی باشند. ویتامین B۶ موجود در پسته سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

 از سرطان جلوگیری می‌کند

هنگامی که این سلول‌ها تعدادشان زیاد می‌شود، تشکیل تومور رخ می‌دهد. این تومورها به سرطان ختم می‌شوند. گفته می‌شود که پسته یک منبع غنی از ویتامین B۶ است، و گلبول‌های سفید خون را تقویت می‌کند، و سبب می‌شود که آن‌ها توانایی مبارزه با سلول‌های سرطانی و دیگر اختلالات را داشته باشند.

به کاهش کلسترول و فشار خون کمک می‌کند

تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان داده‌اند که مصرف پسته، بیش از سایر مغزها، می‌تواند به کاهش کلسترول خون و همچنین کاهش فشار خون کمک کند.

به کاهش کلسترول و فشار خون کمک می‌کند

مانع از پیری و پیری زودرس می‌شود

ویتامین E ملکه تمام ویتامین‌ها است و فایده‌ی زیادی برای پوست دارد. پسته یک منبع عالی از ویتامین E است که مانع از پیری می-شود. این مغز خوشمزه همچنین پوست را تغذیه می‌کند و بافت خوبی به آن می‌دهد.

شما می‌توانید روغن پسته خریداری کنید و آن را روی پوست‌تان استعمال کنید. اجازه بدهید روغن شب تا صبح روی پوست بماند و صبح صورت‌تان را پاک کنید. اگر این روش را به طور روزانه دنبال کنید، حتما از فواید آن بهره‌مند خواهید شد.

مانع از پیری می‌شود

پوست را مرطوب و درخشان نگه می‌دارد

وقتی به راحتی می‌توانید از روغن‌های طبیعی به نفع پوست‌تان استفاده کنید، چرا به دنبال خرید محصولات گران‌قیمت و مرطوب‌کننده ها می‌روید. روغن پسته یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی است که نه تنها پوست را پاک‌سازی می‌کند، بلکه تضمین می‌کند که پوست‌تان به طور عمقی از شر ناخالصی‌ها خلاص شود.

این روغن خشکی پوست را از بین می‌برد و پوست‌تان را سالم و براق نگه می‌دارد. گفته می‌شود که اسیدهای چرب موجود در پسته، رنگ پوست را بهبود می‌دهد و این از بهترین خواص پسته است.

پوست را مرطوب و درخشان نگه می‌دارد

به رشد مو و انعطاف پذیری آن کمک می‌کند

ما چیزهای زیادی را برای رشد مو امتحان می‌کنیم، از چرب کردن آن گرفته تا سر زدن به سالن‌ها و استفاده از محصولات رشد مو، اما هیچ کدام تاثیر چندانی روی رشد موهایمان ندارند. آسیب‌دیده بودن مو یا موخوره می‌تواند دلیل رشد نکردن موها باشد.

عوامل ارثی نیز عامل دیگری هستند که سبب می‌شوند مو رشد نکند. اما، نباید از امتحان کردن درمان‌های جدید دست بردارید. گفته می‌شود که پسته انعطاف‌پذیری مو را افزایش می‌دهد چرا که مواد معدنی و ویتامین‌های فراوانی دارد.

اگر شما موهای خود را رنگ کرده‌اید و احساس می‌کنید که دیگر آن بافت قبلی را نخواهد داشت. روغن پسته را روی موها یتان استعمال کنید و تغییر را ببینید. شما همچنین می‌توانید مشکل موخوره را با استفاده از روغن پسته درمان کنید.



 به رشد مو و انعطاف پذیری آن کمک می‌کند

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها