احکام یکی از راه ­های درمان نازایی و ناباروری

احکام شرعی اسپرم اهدایی و لقاح مصنوعی

کد خبر: ۱۲۷۶۳۹۰
به گزارش جام جم آنلاین به نقل ازنمناک، یکی از راه­های درمان نازایی و ناباروری، استفاده از روش اسپرم اهدایی و لقاح خارج از رحم است. در این رابطه سؤالات شرعی بسیاری پرسیده شده بود که مراجع تقلید به صورت اجمالی به آنها پاسخ دادند.
احکام شرعی اسپرم اهدایی و لقاح مصنوعی
نظر مراجع تقلید در مورد اسپرم اهدایی و لقاح خارج از رحم

اکثر افرادی که به توصیه پزشک کاندید دریافت اسپرم اهدایی و لقاح خارج از رحم می­شوند درگیر سؤالاتی در زمینه احکام و شرعی بودن این عمل می­شوند که در این بخش به صورت اجمالی در این مورد گفته خواهد شد.
پیشرفت علم امروزه به کمک زوج­های نابارور آمده و راه­های گوناگونی را از لقاح خارج رحم گرفته تا استفاده از بانک نطفه و اهدای جنین در اختیار آنها می­گذارد تا از موهبت پدر و مادر شدن بهره ببرند و لذت داشتن فرزند را تجربه کنند.
یکی از راه­های تلقیح مصنوعی در زوجینی که مرد فاقد اسپرم و توانایی بارور کردن همسرش بوده، استفاده از نطفه مردی غریبه و بیگانه است. بدین صورت که تخمک زن را با اسپرم مرد بیگانه در آزمایشگاه ترکیب کرده و سلول بارور شده را به رحم زن تزریق می­کنند. مراجع تقلید در این باره نظرات و دیدگاه­های متفاوتی دارند، برخی این عمل را جایز نمی­دانند و گروهی نیز تنها راه حل را آن می­دانند که مرد موقّتاً همسر خود را طلاق دهد و آن زن پس از عدّه به عقد موقّت مرد مورد نظر در­آید.
به هر جهت، مشخص است کودکی که با اسپرم مرد بیگانه به دنیا بیاید ملحق به شوهر آن زن نمی­شود و پدر او، صاحب نطفه و مادرش زنی است که صاحب رحم و تخمک است.
 
 
 
نظر علماء و حکم شرعی اهدای اسپرم

در ادامه این گزارش، دیدگاه مراجع عظام تقلید در خصوص این نوع از لقاح مصنوعی آمده است:
آیت­الله خامن­ه ای:
آیا تلقیح نطفه مردی اجنبی به همسر مردی که بچه‏دار نمی­‏شود، از طریق قراردادن نطفه در رحم او جایز است؟
جواب: عمل مذکور فی‏ نفسه اشکال ندارد و کودک به صاحب تخمک و رحم ملحق می­شود و الحاق آن به صاحب نطفه هم بعید نیست، ولی از او ارث نمی‏­برد.
آیت­الله مکارم شیرازی:
مردی عقیم، ولی زن او سالم است و قدرت باروری دارد. اگر اسپرم مرد دیگری در آزمایشگاه با تخمک زن مذکور ترکیب، سپس نطفه ترکیب یافته در رحم زن نهاده شود، لطفاً بفرمایید:
اوّلاً: آیا این کار جایز است؟
ثانیاً: آیا این امر زنا محسوب می­شود؟
ثالثاً: آیا مشخّص بودن یا ناشناس بودن دهنده اسپرم در حکم مسئله تأثیری دارد؟
رابعاً: رابطه شرعی کودک با شوهر زن از لحاظ ارث، محرمیّت و نکاح چگونه خواهد بود؟
خامساً: رابطه شرعی کودک با مرد صاحب اسپرم از نظر ارث، محرمیّت و نکاح چگونه می­باشد؟
الف) جایز نیست.
ب) زنا نیست؛ ولی از جهاتی شبیه زناست.
ج) هیچ تأثیری ندارد.
د) رابطه ای با او ندارد؛ جز اینکه فرزند طبیعی همسر اوست و با او محرم است.
ه) به منزله فرزند نامشروع اوست که محرم است، ولی از یکدیگر ارث نمی­برند.
همچنین آیت­الله مکارم شیرازی به استفتاء زنی که همسر وی توانایی باروری را نداشته و طالب فرزنددار شدن از این راه هستند، چنین پاسخ داد: تنها راه مشروع آن است که شما از شوهرتان (هر چند به صورت مخفیانه و بدون اطّلاع اطرافیان) طلاق بگیرید، و پس از گذشتن عدّه به عقد موقّت صاحب نطفه درآیید (هرچند همدیگر را هرگز نبینید)، سپس نطفه به شما تزریق شود، و پس از پایان عقد موقّت و زایمان دوباره می­توانید به عقد شوهر اوّل درآیید. در این صورت شما مادر آن بچّه، و صاحب نطفه پدرش محسوب می­شود و به شوهر شما هم محرم است. ولی به اقوام شوهرتان محرم نیست. امّا به اقوام شما محرم است.
آیت­الله نوری همدانی:
در فرض سؤال، حرام است.
 
آیت­الله صافی گلپایگانی:
به طور کلی عمل تلقیح اگر مستلزم نظر یا لمس حرام باشد تکلیفاً حرام است و به نظر اینجانب جواز تلقیح اجنبی به همسر اگر چه به وسیله خود همسر باشد، محل اشکال است و در فرضی که انجام شود، فرزند تعلّق به مرد صاحب اسپرم دارد و اگر دختر باشد به شوهر شما محرم است؛ چون ربیبه او است و نسبت به خود شما چه پسر باشد یا دختر حکم فرزند را دارد و به شما محرم است.
 
آیت­الله سیستانی:
پرسش: آیا قرار دادن نطفه مرد اجنبی در رحم زن اجنبیه فی نفسه جایز است؟ آیا این عمل شبیه به زنا نیست؟
پاسخ: جایز نیست، ولی حکم زنا را ندارد.
پرسش: حکم شرعی تلقیح مصنوعی با اسپرم مرد اجنبی در محیط آزمایشگاهی وقتی که شوهر فاقد اسپرم باشد چگونه است و محرمیت به بستگان زن و شوهر چگونه است؟
پاسخ: وارد کردن اسپرم مرد اجنبی به رحم زن جایز نیست، ولی تلقیح تخمک زن با اسپرم مرد اجنبی در خارج از رحم و وارد کردن آن در رحم فی حد ذاته جایز است و حرمت آن به لحاظ امور جانبی است که معمولاً لازم می­آید، مانند کشف عورت و به هر حال فرزند منتسب به صاحب اسپرم است و ربطی به شوهر ندارد. ولی اگر دختر باشد با او محرم است، زیرا فرزند همسر او است و همچنین محرمیت فرزند با فامیل آن زن محقق است.
آیت الله سبحانی:
مردی اسپرم ندارد لذا اسپرم اجنبی را با تخمک همسرش بارور می کند و در رحم همسرش قرار می دهند آیا این کار جایز است؟
پاسخ: جایز نیست.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها