عضو کمیته علمی کنترل کرونا در کشور و همچنین متخصص عفونی می گوید در حال حاضر شرایط خرید واکسن کرونا از روسیه، چین و یا هر کشور دیگری وجود ندارد چون سازمان جهانی بهداشت آن را تایید نکرده است.
کد خبر: ۱۲۷۶۲۰۶

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر شروین شکوهی عضو کمیته علمی کنترل کرونا در کشور در گفت و گویی با خبرنگار ما عنوان کرد: پیش بینی در رابطه با واکسن کرونا سخت شده است و اکنون دسترسی سریع به این واکسن را احتمال بزرگ و بالایی نمی دانیم.

دکتر شکوهی گفت: باید مشخص شود واکسنی که وجود دارد چقدر توانایی ایمنی سازی دارد و چقدر عوارض احتمالی به دنبال خواهد داشت. بحث دیگر این است ایمنی سازی واکسن ساخته شده قرار است چقدر طول بکشد. به همین سادگی نمی توان درباره واکسن صحبت کرد و وقتی درباره پارامترهای آن اطلاعاتی نداریم پیش بینی درباره تاثیرات آن هم سخت است.

این متخصص بیماری های عفونی در رابطه با بحث خرید واکسن کرونا از روسیه بیان داشت: تا زمانی که سازمان جهانی بهداشت واکسن کرونا را به تایید نهایی نرساند ایران این واکسن را نخواهد خرید. هنوز مراحل بالینی این واکسن تمام نشده و پس از آن سازمان جهانی بهداشت باید این موضوع را تایید کند آنگاه می توان درباره احتمالات خرید آن هم صحبت کرد.

عضو کمیته علمی کنترل کرونا در کشور در رابطه با این پرسش که بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا چه زمانی است نیز تاکید کرد: بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا بین اول مهر تا اواسط همین ماه است. اصلا اینطور بگویم بهترین زمان تزریق واکسن باید جوری باشد که خیلی زود نباشد چرا که اواخر فصل سرما مجددا ایمنی بدن پایین می آید.

شکوهی افزود: واکسن دیر هم نباید تزریق شود چرا که تا بدن بخواهد فرآیند ایمنی زایی را انجام بدهد وارد فصل آنفولانزا می شویم. من توصیه می کنم که اوایل تا اواسط مهر ماه تزریق واکسن آنفولانزا انجام شود.

این متخصص بیماری های عفونی یادآور شد: همه باید این واکسن را بزنند اما کسانی را که من توصیه می کنم حتما این کار را انجام بدهند دو دسته هستند؛ یکی افرادی که در ارتباط مستقیم با بیماری آنفولانزا قرار دارند مثل پرسنل بهداشتی و درمانی. دسته دیگر افرادی هستند که اگر به آنفولانزا مبتلا شوند نسبت به افراد عادی بیشتر به عوارض این بیماری دچار می شوند بنابراین آنها هم باید در اولویت باشند.

وی ادامه داد: افراد بالای 65 سال، کودکان شش ماهه تا 5 ساله، افراد دارای بیماری های مزمن ریوی، قلبی، کلیوی، کبدی و کسانی که داروهای کاهنده ایمنی بدن مصرف می کنند همانند سرطانی ها، پیوندی ها باید واکسن را بزنند.

عضو کمیته علمی کنترل کرونا در کشور در پایان تاکید کرد: زنان باردار و کسانی که دو هفته از زایمان آنها می گذرد و افراد بسیار چاق و یا کسانی که اگر مبتلا شوند با عوارض جدی دست و پنجه نرم خواهند کرد هم باید این واکسن را بزنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها