وزیر خارجه چین در اجلاس سازمان همکاری شانگهای تاکید کرد که آمریکا در حال تبدیل شدن به بزرگترین نیروی ویرانگر نظم بین المللی معاصر است.
کد خبر: ۱۲۷۵۷۴۹

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، «وانگ یی» افزود: برعهده سازمان همکاری شانگهای است که با چنین فرایندی مقابله کرده و اجازه ندهد قانون «جنگل» بر مناسبات جهان حکمفرما شود.

او در جریان اجلاس وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای در مسکو تاکید کرد که امسال هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد است و کشورها به توافق رسیده اند که نظام بین المللی با محوریت سازمان ملل و نظم بین المللی با زیربنای جهانی آن باید حفظ شود.

وانگ افزود: پایبندی به چند جانبه گرایی به بنیان خوداتکایی ملی تبدیل شده است و به ویژه برای بسیاری از کشورهای متوسط ‌و کوچک در جامعه بین المللی این موضوع و اقتدار سازمان ملل با اهمیت است.

وزیر خارجه چین ادامه داد: متاسفانه آمریکا به عنوان یک ابرقدرت، سرسختانه به سیاست «اول آمریکا» تاکید می ورزد و با عمل به یک جانبه گرایی، بارها و بارها از سازمان ها و معاهدات بین المللی خارج شده و تعهدات بین المللی خود را رها کرده است و این باعث هزینه برای کشورهای دیگر دنیا شده است.

وانگ گفت که سازمان همکاری شانگهای باید همواره با پایبندی به چند جانبه گرایی، انصاف و عدالت در مسیر تاریخی صحیح حرکت کند سازمان باید قاطعانه از مواضع اصولی سازمان ملل متحد دفاع و از اقتدار قوانین بین المللی محافظت کند و اجازه ندهد سیاست های سلطه گرایانه آمریکا آن را به «قانون جنگل» تبدیل کند و سازمان همکاری شانگهای باید در مقابل قلدری یکجانبه که مانع دمکراسی در روابط بین المللی است، بایستد.

به دنبال نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، قرار است نوزدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای ۲۳ و ۲۴ خرداد ۹۸ با حضور سران ۱۱ کشور از جمله روسیه، چین، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند، پاکستان و جمهوری اسلامی ایران در شهر بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار شد.

سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ توسط روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، چین، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد و در سال ۲۰۱۷ پاکستان و هند به آن پیوستند و جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، بلاروس و مغولستان هم به عنوان عضو ناظر در آن حضور دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها