کارشناس صنعت خودرو با اشاره به این که در سالهای اخیر بورس تاثیر زیادی روی صنعت خودرو داشته است، گفت: مردم مازاد سرمایه خود را وارد بازار خودرو میکنند.
کد خبر: ۱۲۷۵۶۲۷

قیمت خودرو در بازار کمتر از قیمت واقعی آن است

امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با جام جم آنلاین در خصوص افزایش تصاعدی و جهشی قیمت خودروهای داخلی در بازار؛ اظهارداشت: سوالی که برای خودم مطرح است اینکه در یک ماه گذشته زمانی که شاخص درحال افزایش بود؛ قیمت دلار هم افزایش داشت، اما چطور قیمت خودرو بالا نرفت؟
 
کاکایی ادامه داد: در دو سه ماه گذشته اوضاع بورس خیلی خوب بود، سرمایه گذارها وارد بورس شدند حتی مردم عادی هم وارد شدند، اما در هفته گذشته، بازار شروع به افت کرد. از آن طرف دولت به مردم گفت صبر کنید و در این میان به هرحال یک سری وعده ها داده شد و یک سری اتفاقات افتاد.
 
این کارشناس صنعت خودرو افزود: در هفته گذشته تقریبا ما شاهد ثبات در بورس بودیم، یعنی شاخص بورس از دو میلیون واحد به یک میلیون و ششصد هزار واحد رسید و به همان شکل باقی ماند. طبیعی است که حالا سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری جایگزین بروند و در این میان بازار خودرو یکی از بهترین ها است.
 
 وی گفت: یکی از بازارهای سودآور که در این مدت به آن توجه شده، بازار خودرو است که قیمت آن در حال افزایش است. فقط بازار خودرو نیست که دچار اتفاقاتی شده، بلکه خودرو موضوعی است که همه آن را می بینند.
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه افزایش قیمت خودروها ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: اگر شما پراید در سال ۹۶ را با دلار ۳۵۰۰ تومانی در نظر بگیریم و با قیمت امروز دلار مقایسه کنیم خیلی ساده به عددی بالای ۱۲۰ میلیون تومان می رسیم.
 
وی گفت: سوال اینجاست که چرا قیمت‌پراید به آن عدد نمی رسد؟ جواب این است که بازار کشش ندارد و پول کم است ولی اگر به همین روند کاهشی ادامه بدهد، آماده باشید که افزایش قیمت را در بازارهای دیگر حتی به صورت انفجاری شاهد باشید، یعنی جهش را خواهید دید چون دلار در این مدت جهشی عمل کرده است.
 
کاکایی افزود: در ابتدای سال، دلار ۱۶ هزار تومان بود اما حالا مدتی است که در کانال ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان حرکت می کند و در حال تثبیت در این کانال است. این تثبیت قیمت دلار در کانال ۲۴ تومان یعنی با ۲۰ درصد افزایش قیمت در عرض مدت کمتر از سه ماه. همین وضعیت می‌تواند به راحتی در تمام کالاها از جمله خودرو مشاهده شود.
 
وی بیان کرد: بورس در سال های گذشته خیلی به عنوان بازاری سرمایه ای برای مردم حساب نمی شد، اما در در یک سال گذشته و شش ماه اخیر بورس وارد این بازی شده است. بازار بورس به عنوان بازاری برای جذب سرمایه های اضافه مردم شده بود و این خیلی هم خوب بود، اما حالا وقتی کاهش پیدا کند به طور طبیعی سرمایه اضافی باید وارد جای دیگری شود که این سرمایه اضافی هر کجا برود بازار را منفجر می کند.
 
این کارشناس صنعت خودرو افزود: طبق محاسبات اقتصادی، حجم نقدینگی سالی ۲۵ تا ۳۰ درصد کشور افزایش پیدا میکند؛ اما از آن طرف در برابر افزایش نقدینگی، ما شاهد افزایش تولیدات کالا ها نیستیم و این به معنای کاهش ارزش پول ملی است که در نتیجه باعث افزایش قیمت ها می شود.
 
وی بیان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر همه توجهات به بازار است و نه فقط خودرو، بلکه سایر کالاها هم اینطور هستند و این موضوع نگران کننده‌است، از این نظر که وقتی شما مدام نگران بازار هستید تولید را سرکوب می کنید، تولید که سرکوب شود در عمل چرخه ارزش آفرینی در کشور کند می‌شود.
 
کاکایی در پایان خاطرنشان کرد: چرخه ارزش‌آفرینی کند شود یعنی درآمد کشور پایین می آید و وقتی مکانیسم های مالی باعث تولید پول می شوند معنی آن تورم و کاهش ارزش پول ملی است و با توجه به اتفاقاتی که در تولید شاهد آن هستیم، قیمت ارز هم کماکان افزایش پیدا خواهد کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها