محققان ترکیب جدیدی از آنتی بیوتیک‌ها را تولید کردند که توانایی نابودسازی هر دو نوع باکتری گرم مثبت و گرم منفی مقاوم در برابر آنتی بیوتیک را دارد.
کد خبر: ۱۲۷۵۴۳۹

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، باکتری‌های گرم مثبت، دیواره سلولی نفوذپذیر و باکتری‌های گرم منفی، دیواره سلولی نفوذناپذیری دارند. این تفاوت در ساختار دیواره سلولی باکتری‌ها موجب استفاده از روش‌های متفاوت برای مقابله با هر نوع باکتری شده است. اما اکنون ترکیب جدید محققان دانشگاه شفیلد قادر است از دیواره هر دو نوع باکتری عبور کند و به دی ان ای آن‌ها متصل شود.

باکتری‌های گرم منفی گروهی از باکتری‌ها هستند که دیواره سلولی آن‌ها مانع از ورود دارو به درون آن‌ها می‌شود و می‌توانند موجب بروز عفونت‌هایی مانند ذات‌ الریه و عفونت‌های مجاری اداری و جریان خون شوند. در ۵۰ سال گذشته هیچ راهکار درمانی برای مقابله با این نوع باکتری‌ها ارائه نشده است و از سال ۲۰۱۰ میلادی تا کنون نیز هیچ داروی بالقوه‌ای برای مقابله با آن در جریان آزمایش های بالینی قرار نگرفته است.

محققان دانشگاه شفیلد پیش از این ترکیبی را تولید کرده بودند که توانایی هدف‌گیری باکتری‌های گرم منفی را داشت، اما ترکیب جدید آن‌ها دامنه بسیار وسیع‌تری دارد و هر دو نوع باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک‌ها را شامل می‌شود.

مقاومت ضدمیکروبی به مقاومت یک میکروارگانیسم (شامل باکتری، قارچ، ویروس و انگل) در برابر داروهای ضد میکروبی، برای درمان عفونت ناشی از آن گفته می‌شود. زمانی که این میکروارگانیسم‌ها نسبت به داروهای ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس مقاوم شوند، داروهای استاندارد بی اثر می‌شوند، عفونت در بدن باقی می‌ماند و به راحتی منتقل می‌شود.

مقاومت آنتی بیوتیکی به یک معضل جهانی تبدیل شده است و بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، تعداد قربانیان ناشی از این بحران تا سال ۲۰۵۰ میلادی از سرطان تجاوز می‌کند.

درمان بسیاری از بیماری‌های کشنده مانند سل، فقط با آنتی بیوتیک امکان‌پذیر است و همین یک مورد نشان می‌دهد مقاومت در برابر این گروه درمانی تا چه اندازه می‌تواند خطرناک باشد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، نسبت بالایی از باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک که سبب عفونت‌های شایعی مانند عفونت‌های دستگاه ادراری، ذات الریه و عفونت‌های خون می‌شوند، وجود دارند. ناکارا بودن دارو نسبت به عفونت به معنای افزایش میزان ناتوانی و مرگ و تحمیل هزینه‌های هنگفت در حوزه بهداشت است.

تحقیقات گسترده‌ای به منظور راهکار مقاومت در برابر آنتی‌ بیوتیک در سراسر جهان در دست انجام است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها