محققان موسسه «کارولینسکا» در سوئد یک آنتی بادی خنثی کننده کوچک که اصطلاحاً آن را «نانوبادی» نامیده‌اند، شناسایی کرده‌اند که توانایی جلوگیری از ورود کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ به سلول‌های انسانی را دارد.
کد خبر: ۱۲۷۵۳۴۳

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، محققان بر این باورند که این نانوبادی‌ها می‌تواند به عنوان یک درمان ضدویروسی علیه کووید ۱۹ به کار گرفته شود.

جرالد مک اینرنی، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما امیدواریم که این یافته‌های ما بتواند به ایجاد درمانی برای کووید ۱۹ و بررسی بهتر این بیماری همه گیر منجر شود.

جستجو برای یافتن نانوبادی موثر که قطعاتی از آنتی بادی‌هایی است که به طور طبیعی در شترها وجود دارد و می‌تواند برای انسان سازگار باشد در ماه فوریه با تزریق پروتئین میخ مانند ویروس کرونا به گونه ای از لاما(آلپاکا) آغاز شد. پس از ۶۰ روز، نمونه‌های خون آلپاکا پاسخ ایمنی شدیدی در برابر پروتئین مذکور نشان دادند. در مرحله بعدی، محققان توالی سلول‌های B آلپاکا، نوعی گلبول سفید بدنش را شبیه سازی، غنی سازی و تجزیه و تحلیل کردند تا مشخص شود کدام نانو بادی برای ارزیابی بیشتر مناسب است. آنها یک نانوبادی به نام Ty۱(به نام آلپاکا تایسون نامگذاری کردند) را شناسایی کردند که با اتصال خود به بخشی از پروتئین مذکور که به گیرنده ACE۲ متصل می‌شود و توسط کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ برای آلوده سازی سلول‌ها استفاده می‌شود، ویروس را خنثی می‌کند. این مانع لیز خوردن ویروس به درون سلول‌ها می‌شود و بنابراین از عفونت جلوگیری می‌کند.

لئو هانک، یکی از محققان این مطالعه گفت: با استفاده از میکروسکوپ الکترونی عبوری کریوژنیک
(cryo-EM) ما توانستیم بفهمیم که چگونه نانوبادی در یک اپیتوپ به پروتئین ویروسی که با محل اتصال ACE۲ به گیرنده‌های سلولی همپوشانی می‌کند، متصل می‌شوند. نتایج مطالعه نشان داد که Ty۱ می‌تواند به طور قوی به پروتئین کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ متصل شود و ویروس را خنثی کند.

نانوبادی‌ها مزایای متعددی نسبت به آنتی بادی‌های معمولی دارند و به عنوان کاندید درمانی خاص محسوب می‌شوند. اندازه آنها کمتر از یک دهم آنتی بادی‌های معمولی است و به طور معمول با هزینه کمتری تولید می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها