تا به حال این پرسش را مطرح کرده اید دقیقا چه تعداد ویروس کرونا در بدن یک فرد باید وجود داشته باشد تا او را بیمار کند؟ در غائله شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان یکی از چیزهایی که کمتر مورد اهمیت قرار گرفته «تعداد ویروس کرونا» در بدن افراد بیمار است.
کد خبر: ۱۲۷۵۳۱۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از theconversation، ویروس کرونا مگر قابل شمردن است؟ مگر می شود آن را مشاهده کرد و شمرد؟ دانشمندان به طور نسبی به این سوال پاسخ داده اند.

ویروس در بدن تکثیر می شود. یک سلول آلوده می تواند صدها که نه، هزاران نسخه از ذره اصلی را تولید کند. برای برخی از ویروس ها حتی مقدار کمی ویروس برای ایجاد عفونت کافی است. تحقیقات و آزمایشات بسیار نشان داده که بسیاری از افراد مبتلا به کرونا 18 ذره نوروویروس در بدن خود داشته اند که برای عفونت در بدن وجود دارد. در واقع این 18 ذره باعث ابتلای فرد به بیماری کرونا می شود. ماهیت شناسایی این ذره مشخص نیست و البته به این سوال پاسخ داده نشده که ذرات کمتر از این تعداد چه کاری در بدن انجام می دهند و آیا منجر به بیماری می شوند یا خیر.

به هر حال 18 ذره منجر به بروز علائم کرونا می شود. در چنین عفونت هایی ویروس بسیار سریع تکثیر می یابد  به طوری که دوز اولیه می تواند بسیار کم اهمیت باشد چرا که بعدا منجر به تولید کپی های بسیاری خواهد شد.

از سویی برخی دیگر از محققان بر این باورند هنگامی که یک بیمار آلوده می شود  اندازه گیری ویروس وی نسبتاً ساده است - مقداری که به عنوان "بار ویروسی" شناخته می شود. این "بار ویروسی"  بدان دلیل است که آزمایش استاندارد بین المللی برای ویروس کرونا به صورت کمیتی است. تیم های تشخیصی به جای فقط یک نتیجه مثبت یا منفی ، یک عدد از صفر تا 40 می گیرند. این تعداد به عنوان مقدار Ct یا چرخه آستانه شناخته می شود.

مهم است که به خاطر داشته باشیم که میزان ویروسی که برای ایجاد عفونت لازم است تنها بخشی از داستان است. نحوه پاسخ بدن به ویروس نیز می تواند حیاتی باشد. این بدان دلیل است که پاسخ سیستم ایمنی بدن به ویروس می تواند مفید و مضر باشد. اگر سیستم ایمنی به اندازه کافی فعال نباشد ویروس می تواند سریعتر تکثیر شود. از طرف دیگر ، اگر سیستم ایمنی بدن بیش از حد فعال شود  می تواند به بافت های سالم آسیب برساند.

یک لیست طولانی از شرایط پزشکی وجود دارد که می تواند احتمال ابتلا به طیف شدید کرونا را بیشتر کند یعنی ابتلا به دیابت و یا فشار خون بالا. اما در مورد عواملی مانند خستگی یا استرس شدید چطور؟ دانشمندان می گویند عواملی همچون خستگی و یا استرس می تواند سیستم ایمنی بدن را مقابل ذرات ویروس کرونا آسیب پذیر کند. خواب کافی در اینجا بسیار مورد اهمیت قرار می گیرد. این می تواند توضیح می دهد چرا بیشتر کارکنان خط مقدم آلوده می شوند چون خواب کافی ندارند. البته نداشتن استراحت کافی فقط یک دلیل برای آلوده شدن به ویروس کروناست، عوامل متعددی همچون عدم رعایت نکات بهداشتی نیز دخیل هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها