تنها چند ساعت تا شروع سال تحصیلی جدید باقی مانده است، سال تحصیلی که به دلیل شیوع کرونا نسبت به سال های قبل دارای تفاوت های بسیاری است؛ با این حال با بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی، شهر رنگ و بوی دیگر به خود خواهد گرفت و شلوغ تر خواهد شد که در این میان بسیاری از افراد برای تردد خود از حمل و نقل عمومی استفاده خواهند کرد.
کد خبر: ۱۲۷۵۲۳۶

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، استفاده شهروندان از وسایل حمل ونقل عمومی زمانی احتمال دارد بیشتر شود که وضعیت برگزاری مدارس و مراکز آموزشی نیز مشخص شده باشد؛ اما حالا که تصمیم گیری مشخصی در مورد نحوه فعالیت مدارس و... در روزهای کرونایی اتخاذ نشده، مدیران شهری نیز به مانند سایر افراد با علامت سوال بزرگی در مورد چگونگی حفظ آمادگی مواجه هستند، هرچند که سعی کردند آمادگی خود را برای شروع سال تحصیلی متفاوت امسال، به خصوص در حوزه حمل ونقل در بالاترین سطح حفظ کنند؛ اما نمی دانند با توجه به شیوع کرونا، شهروندان به چه میزان از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می کنند.

حفظ سرفاصله حرکت قطارهای مترو

فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران در مورد تمهیدات شرکت بهره برداری متروی تهران برای آغاز سال تحصیلی جدید می گوید: با توجه به شیوع کرونا و احتمال آموزش از راه دور، برآوردی از افزایش تعداد مسافران با آغاز سال تحصیلی نداریم، به همین دلیل تمهیدات فعلی مان را برای آغاز سال تحصیلی نیز ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه سرفاصله حرکت قطارها به دلیل نبود امکانات بیشتر از این، کاهش پیدا نمی کند، می افزاید: همه امکانات را تجمیع کردیم تا در آغاز سال تحصیلی جدید، سرفاصله حرکت قطارها در خط یک و چهار، ۳.۵ دقیقه، در خط ۲، ۳دقیقه و در خط ۳ همان شش دقیقه بماند.

نوبخت با بیان اینکه هنوز وضعیت تشکیل مدارس و مراکز آموزشی مشخص نیست و به همین دلیل برآوردی از حضور دانش آموزان و... در ایستگاه های مترو نداریم، ادامه می دهد: باید ببینیم به چه میزان استفاده از مترو با آغاز سال تحصیلی افزایش می یابد تا براساس آن برنامه ریزی برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی و... انجام شود.

ثبت نام ۱۶ هزار راننده برای سرویس مدرسه

بنابراین گزارش، متروی تهران، با شرایط موجود در سال تحصیلی جدید، امکان برآورد افزایش تعداد مسافر را ندارد، این در حالیست که سازمان تاکسیرانی به دلیل ارائه خدمات سرویس مدارس به دانش آموزان با مشکلات متفاوت تری مواجه است، به گونه ای که علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در تشریح تمهیدات این سازمان برای سال تحصیلی جدید می گوید: مطابق قانون پوشش دهی سرویس مدارس در حوزه اختیارات سازمان تاکسیرانی است که بر همین اساس مشخصات ۱۵۰ پیمانکار مورد تایید را به آموزش و پرورش اعلام کردیم.

وی با بیان اینکه هنوز وضعیت برگزاری مدارس به دلیل شیوع کرونا مشخص نیست، می افزاید: با این حال تاکنون حدود ۱۶ هزار راننده تاکسی که سابقه فعالیت در سرویس مدارس را دارند از طریق پیامک ثبت نام اولیه خود را انجام دادند که در حال اخذ استعلامات الکترونیکی این افراد از پلیس هستیم، اما در این میان حدود ۶۰۰ نفر نیز ثبت نام اولی بودند که در یک برنامه ریزی منسجم در راستای رعایت فاصله گذاری اجتماعی به آنها نوبت دادیم که با مراجعه به دفاتر خدمات تاکسیرانی، مدارک خود را تکمیل کنند، با این حال نگرانی از مشکلات احتمالی که ممکن است به مانند سالهای قبل در روزهای اول مدارس شاهد باشیم، نداریم؛ چرا که احتمالا مدارس در تهران به صورت مجازی فعالیت می کنند.

قنادان در مورد آمادگی تاکسیرانان برای شروع مراکز آموزشی می گوید: در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا و دورکاری، برخی مشاغل مانند ناوگان تاکسیرانی تنها با ۵۰ الی ۶۰ درصد توان و ظرفیت خود فعال است. یعنی به عبارت دیگر ناوگان تاکسیرانی ۴۰ الی ۵۰ درصد ظرفیت خالی دارد که می تواند هم مدارس و هم سایر مراکز آموزشی را پوشش دهد و مشکل خاصی در این زمینه نداریم.

وی ادامه می دهد: یکی از مشکلات ما در سالهای گذشته افزایش پیک ترافیک صبح و عصر با بازگشایی مدارس بود، چرا که ساعت آغاز و پایان مدارس و ادارت منطبق با یکدیگر بود و موجب بروز ترافیک می شد، اما امسال فعالیت مدارس که مشخص نیست و بسیاری از ادارات نیز دورکار هستند. به همین دلیل به نظر می رسد شاهد نظم بهتری در سطح شهر باشیم.

قنادان تاکید می کند: البته عوامل گشت کنترل و نظارت سازمان تاکسیرانی در سطح شهر فعال هستند و از سویی دیگر اگر مرکز کنترل ترافیک در حین رصد شهر به گره ای برخورد کند، آمادگی اعزام ناوگان به هر نقطه شهر وجود دارد.

شناسایی نقاط پر مسافر برای اعزام اتوبوس بیشتر

مهندس محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز در مورد تمهیدات ناوگان اتوبوسرانی پایتخت همزمان با آغاز سال تحصیلی ازشنبه ( ۱۵ شهریور) با تاکید بر اینکه مجموعه اقداماتی را برای بازگشایی زودهنگام مدارس و مراکز آموزشی آماده کرده‌ایم، می گوید: به کارگیری حداکثری اتوبوس ها و لغو مرخصی‌های غیر ضروری از جمله تمهیداتی است که برای سال تحصیلی جدید در نظر گرفتیم، اما با این حال عوامل گشت نظارتی نیز در تمام خطوط فعال هستند تا در صورت بروز مشکلات ترافیکی یا ازدحام جمعیت، مشکل را در اسرع وقت حل کنند؛ این درحالی است که عوامل امدادخودرو نیز در سطح شهر فعال هستند تا در صورت بروز مشکل، در صدد رفع آن برآیند.

وی با تاکید بر اینکه ناوگان اتوبوسرانی برای آغاز سال تحصیلی آماده است، بگونه ای که شست و شوی ناوگان و ضدعفونی کردن آن به طور کامل انجام گرفته است، ادامه می دهد: در این مدت کارشناسان ما نقاطی را که مراکز آموزشی زیاد و پرظرفیت در آن وجود دارد، شناسایی کردند تا اتوبوس‌های بیشتری به ایستگاه‌های پرمسافر اعزام کنیم.

ترفع با تاکید بر اینکه از فردا نسبت به توقف احتمالی اتوبوس ها در معابر جلوگیری می شود، ادامه می دهد: با پیش‌بینی‌های به عمل آمده، سعی شده که از ازدحام بیش از حد مجاز اتوبوس‌ها در مبادی و مقاصد خطوط جلوگیری شود.

ضدعفونی کلاس‌ها، حیاط مدرسه و سرویس‌های بهداشتی

اقدامات شهرداری تهران فقط معطوف به حوزه حمل و نقل نیست، بگونه ای که مجتبی دانشور مدیرکل آموزش هاس شهروندی شهرداری تهران نیز با اشاره به اقدامات شهرداری تهران برای بازگشایی مدارس، اعلام کرده است: شهرداری تهران هر ساله به مناسبت ایام بازگشایی مدارس با هماهنگی آموزش و پرورش تهران، مجموعه گسترده ای از فعالیت های حمایتی، آموزشی و آیین های مربوط به آغاز سال تحصیلی جدید را در مدارس پایتخت اجرا می کرد تا دانش آموزان در یک فضای شاد و پرنشاط و همراه با آرامش به استقبال سال تحصیلی جدید بروند؛ اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و تغییرات ایجاد شده در آیین بازگشایی مدارس، دیگر امکان اجرای برنامه ها و فعالیت های فرهنگی-آموزشی همانند هر سال وجود ندارد، لذا با توجه به مصوبه سیصد و شانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با عنوان «استقبال از مهر» و به منظور خدمت رسانی مطلوب به عموم شهروندان و به ویژه دانش آموزان؛ تلاش کردیم در بسترهای دیگر از جمله فضای مجازی این برنامه ها را دنبال کنیم.

مدیرکل آموزش های شهروندی شهرداری تهران عنوان داشت: با توجه به شرایط موجود و احتمال بازگشایی مدارس در برخی از مقاطع تحصیلی اقداماتی از قبیل برگزاری برنامه ها و دوره های آموزشی و مهارتی در بستر فضای مجازی، اهدای ماسک به تمامی مدارس ابتدایی دوره اول، ضدعفونی کلاس‌ها، حیاط مدرسه و سرویس‌های بهداشتی، بازپیرایی فضای بیرونی مدارس و احیای فضای سبز بیرونی و درونی مدارس، توسط ادارات آموزش های شهروندی و زیبا سازی مناطق، انجام خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها