عضو ستاد ملی مقابله با کرونا:

قرص «رمدسیویر» تقلبی است

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه امسال به مقدار لازم واکسن آنفلوآنزا وارد شده است، گفت: داروی «رمدسیویر» فقط آمپول است و قرص آن تقلبی است.
کد خبر: ۱۲۷۵۰۸۷

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، مسعود مردانی در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه امسال به مقدار لازم واکسن آنفلوآنزا وارد شده است، اظهار کرد: در حال حاضر هم واکسن سه ظرفیتی آمده و هم چهار ظرفیتی واکسنی را وارد کردیم که تأییدیه سازمان جهانی بهداشت و FDA آمریکا را دارد، تفاوتی بین این دو تا نیست و هر کدام در دسترس بود بزنید.

وی گفت: از زمانی که شما واکسن را می‌زنید بعد از دو هفته ایجاد پادتن کرده و تا دو ماه به پیک آن رسیده و بعد به تدریج اثر آن کم می‌شود، پس بهتر است این واکسن را از اواخر شهریور و اوایل مهر بزنیم تا اثر آن تا پایان اسفند و فروردین باقی بماند.

مردانی ادامه داد: در ابتدا افراد در معرض خطر این واکسن را بزنند، افراد بالای ۶۰ سال، کودکان ۶ ماه تا ۶ سال، افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای و سیستم ایمنی ضعیف دارند، افراد چاق، زنان باردار، افرادی که کورتون و یا داروهای خاص استفاده می‌کنند و همچنین تمامی کادر پزشکی، این واکسن را بزنند.

وی تصریح کرد: این واکسن در تمامی مراکز بهداشتی، درمانی توزیع می‌شود، اینکه برخی از داروخانه‌ها بازار گرمی می‌کنند که ثبت نام کنید درست نیست و این قبیل کارها باید از بین برود، چون امسال پنج برابر سال‌های قبل واکسن وارد شده، قیمت آن حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه ممکن است تا موقعی که این بیماری کنترل نشده ما پیک‌های مختلفی داشته باشیم، اظهار کرد: اگر ما رفتارهای پرخطرمان مثل همین سفرهای اخیر را کنار نگذاریم ممکن است در استان‌های مقصد موج سوم هم اتفاق بیفتد، ولی تا به حال خبر از موج سوم نداریم، اگر رعایت کنیم پاییز را هم به سلامت گذر خواهیم کرد، ما انتظار داریم همین موج دوم را هم به زودی از بین ببریم.

وی با تأکید بر اینکه «رمدسیویر» فقط آمپول است و اصلاً قرص ندارد، گفت: قرص آن تقلبی است، در حال حاضر چون ظرف آمپول خیلی با آمپول‌های پنی‌سیلینی شباهت دارد، برخی برچسب رمدسیویر را روی آمپول‌های پنی‌سیلینی می‌زنند، برای همین مردم باید مراقب باشند، در تمامی مراکز بهداشتی، درمانی این دارو توزیع شده البته هنوز نسبت به میزان استفاده کم است و همکاران ما باید برای بیمارانی که نیاز شدید دارند آن را نسخه کنند.

مردانی افزود: این آمپول به همان قیمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است و طی مطالعاتی که جدیداً شده تفاوتی بین ۵ یا ۱۰ روز استفاده آن وجود ندارد، اما باز هم تأکید می‌کنم که رمدسیویر داروی درمان کرونا نیست. البته چون این دارو توسط شرکت‌های دانش بنیان در داخل تهیه می‌شود نسبت به قبل هم قیمت آن کمتر شده و هم تعداد بیشتری در بازار موجود است.

وی تصریح کرد: این آمپول در مواردی که ویروس تکثیر شدیدی پیدا کرده و خطر آن را می‌دهیم که ویروس در ریه بنشیند تجویز می‌شود، هنر طبیب این است که بتواند این دارو را به موقع تجویز کرده تا بتواند از مزایای آن استفاده کند، دوره بیماری را از ۱۴ روز به ۱۰ روز کاهش می‌دهد. در مرگ و میر تأثیر ندارد و اصلاً داروی خانگی نیست. یک بروشور در داخل جعبه دارد و در بیمارستان‌های دولتی با بیمه و در صورت تجویز پزشک رایگان است.

مردانی یادآور شد: این دارو را حتماً از داروخانه‌های معتبر تهیه کنید و درخواست کنید نسخه‌ای که پیچیده می‌شود قیمت زده و روی آن را هم مهر کند چون آن مدرکی است که می‌توانید برای اخذ مبلغ اضافی مدعی شوید. در صورت نیاز به این دارو در بیمارستان پزشک از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی که در آن کار می‌کند، درخواست دارو می‌کند، شما با اسم آن استان حتماً پیگیر شوید مدارک بیمار و شرح حال را می‌گیرند و بلافاصله دارو را در اختیارتان می‌گذارند.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص اینکه با چه مقدار تماس با فرد بیمار، ویروس منتقل شود، افزود: بستگی به آن دارد که آن فرد در چه مرحله‌ای باشد در دوره حاد بیماری تراوش ویروس به شدت ادامه دارد، ۱۵ دقیقه کافی است بگیرید اما اگر فاصله داشته باشید و ماسک بزنید این احتمال به ۹۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. همچنین باید تأکید کنم PCR گاهی تا ۶ هفته هم در بدن بیمار وجود دارد، چون اگر ویروس هم از بین برود تا وقتی جسد آن در بدن هست PCR هم مثبت نشان می‌دهد، اگر فرد دو هفته بیماری را گذرانده باشد و بدون استفاده دارو سه روز آخر بیماری هم تب و لرز و علائم بالینی نداشته باشد هیچ آلوده‌کنندگی ندارد و می‌تواند سر کار برود.

وی در خصوص اینکه برخی از کارفرمایان تنها با ارائه PCR مثبت اجازه بازگشت به کار می‌دهند، اظهار کرد: این اعمال سلیقه‌ای بوده و لازم نیست، ما یک دستورالعمل کشوری در این زمینه داریم که تا به حال ۸ بار بازبینی شده، من به یاد ندارم در طول مدت کاری‌ام هیچ بیماری در طول مدتی به این کوتاهی دستورالعملش ۸ بار بازبینی شده باشد، پس کمیته کشوری برای مردم زحمت می‌کشد و مردم هم خودشان باید همکاری کرده و رعایت حال یکدیگر را بکنند که زودتر به امید خدا جشن پیروزی را بگیریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها