وزیر آموزش و پرورش ضمن اعلام آخرین وضعیت بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید، به سوالات خبرنگاران پیرامون مسائل مختلف پاسخ داد.
کد خبر: ۱۲۷۴۹۵۳

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، محسن حاجی میرزایی در نشست خبری اش با اصحاب رسانه در آستانه آغاز سال تحصیلی ضمن تسلیت ایام محرم گفت: امسال فضای برخی مدارس برای استقرار هیئات مذهبی مناسب بود. فضای مدارس در مناطقی که میسر بود در اختیار هیئات مذهبی قرار گرفت و عزاداری به بهترین وجه جریان داشت که ادای دینی از سوی وزارت آموزش و پرورش به همه عزاداران حسینی بود.

وی با بیان اینکه در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید قرار داریم گفت: همواره آغاز سال تحصیلی یک باب بزرگ فرهنگی و رویدادی است که زندگی خانواده ها را تحت الشعاع قرار می دهد و همه جامعه آن را حس می کنند. امیدوارم امسال هم با همه دشواری ها و محدودیت ها سال تحصیلی خوبی را شروع کنیم.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: هیچ دانش آموزی نباید از تحصیل محروم شود. متعهد هستیم آموزش را به همه دانش آموزان صرف نظر از موقعیت ها و دسترسی که دارند ارائه دهیم و این کار را انجام خواهیم داد. نکته دوم آموزش حضوری است. در تمام دنیا اصل بر آموزش های حضوری است زیرا هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد.

حاجی میرزایی ادامه داد: ارتباط و تربیت اجتماعی دانش آموزان با هیچ روش دیگری قابل جایگزینی نیست و تنها چیزی که حضور را محدود می کند قواعد بهداشتی است وگرنه ارتباط چهره به چهره معلمان ارجحیت دارد به ویژه در دوره ابتدایی که تربیت اهمیت ویژه ای می یابد.

مراقبت از سلامت دانش آموزان مهمترین اصل آغاز سال تحصیلی جدید

وی با بیان اینکه سال قبل دو سوم دوره آموزش طی شده بود که مدارس تعطیل شد و معلمان دانش آموزان خود را می شناختند گفت: اما امسال اصل بر این است که ارتباط با معلم برقرار شود و آشنایی بین معلمان و دانش آموزان ایجاد شود.

وزیر آموزش و پرورش بر مراقبت از سلامت دانش آموزان تاکید کرد و گفت: حداکثر مراقبت را به عمل خواهیم آورد. مدارس آگاه شده اند و دستورالعمل ها ابلاغ شده است. تلاش می کنیم محیط مناسبی را فراهم کنیم و خانواده ها باید مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: یک اصل مهم فعال بودن مدرسه است. اختیارات ویژه ای به شورای مدارس داده ایم که می توانند در چارچوب ضوابطی که برای آنها تعیین کرده ایم آموزش را ادامه دهند. امسال معلمان نقش متمایزی دارند.اکنون با شرایط متفاوتی روبه رو شده ایم و خلاقیت و ایده های نو جایگاه مهمی دارد.

مدارس برنامه های آموزشی را با خانواده ها مرور می کنند

حاجی میرزایی به ارتباط بین خانه و مدرسه و نقش خانواده ها نیز اشاره کرد و گفت: سال های قبل خانواده ها با آسودگی خاطر بیشتری فرزندشان را به مدرسه می سپردند اما امسال حساسیت بیشتر است و درخواست می کنیم خانواده ها در تمام ایام در کنار مدارس باشند. به مددارس گفته ایم برنامه های آموزشی را با خانواده ها مرور کنند و برای آنها توضیح دهند که می خواهند چه کنند.

آغاز آموزش های تلویزیونی از ۱۵ شهریور

وزیر آموزش و پرورش همچنین به نقش بی بدیل رسانه ها اشاره کرد و افزود: انتظار هست خود دانش آموزان هم با جدیت بیشتر امر آموزش را دنبال کنند. رسانه ملی نیز به عنوان شریک آموزش در کنار ماست و جایگاه مهمی دارد. در نقاطی که دسترسی اینترنت وجود ندارد تلویزیون می تواند آموزش های لازم را در اختیار دانش آموزان قرار دهد. از ۱۵ شهریور برنامه های آموزشی تلویزیونی شروع می شود. ایران باید سراسر مدرسه بشود.

تولید محتوای تمامی دروس برای بارگذاری در شبکه شاد

حاجی میرزایی افزود: مدرسه تلویزیونی می تواند همه خانه ها را به مدرسه تبدیل کند. محتوای کلیه دروس در تمام مقاطع تحصیلی را تولید کرده ایم که هم روی شبکه شاد بارگذاری می شود و هم در اختیار خانواده ها و معلمان و دانش آموزان قرار می گیرد.

وی به توسعه ظرفیت های شبکه شاد اشاره کرد و گفت: روز ۵شنبه شبکه شاد با ظرفیت های جدید رونمایی خواهد شد.

گروه بندی دانش آموزان برای حضور در مدارس برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به تجارب آموزشی کشورهای دنیا افزود: ما روش های تلفیقی را مدنظر قرار دادیم. کلاس ها حضوری برگزار می شوند البته اگر مساحت کلاس و مدرسه به گونه ای باشد که فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشود باید گروه بندی کنیم. برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی دانش آموزان گروه بندی می شوند و ورود و خروج و حضورشان در قالب گروه های مختلف خواهد بود. کل محتوای آموزشی مورد بازبینی قرار گرفته و دروسی که باید الزاما حضوری آموزش داده شود مشخص شده و آنها که تمرین و تکرار است به بخش غیرحضوری منتقل می شود.

حاجی میرزایی افزود: امیدواریم با اقدامات انجام شده هیچ دانش آموزی از آموزش محروم نباشد و این تضمین آموزش و پرورش برای همه مردم است.

۳۵ درصد مدارس حضوری تدریس می کنند و در مابقی مدارس دانش آموزان گروه بندی می شوند

وی درباره تعداد و شمار مدارسی که آموزش آنها در کشور به صورت غیرحضوری خواهد بود؟ اظهار کرد: ۳۵ درصد مدارس ما که تعدادشان کمتر از ۵۰ دانش آموز است و می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی فاصله را رعایت کنند، کلاس ها طبق روال عادی برقرار است.

وی افزود: اما در مورد بقیه مدارس، بحث آموزش حضوری منتفی نیست و اصل بر حضوری بودن آموزش ها است. درباره ۶۵ درصد مدارس باقی مانده باید گفت در جایی که تعداد دانش آموزان به گونه ای باشد که رعایت فاصله ممکن نباشد ناگزیر هستیم کلاس ها را حضوری برگزار کنیم اما در قالب گروه بندی های متفاوت که برخی روزهای فرد و برخی روزهای زوج به مدرسه بیایند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در همه مدارس سراسر کشور اصل بر برگزاری حضوری است مگر اینکه رعایت پروتکل ها تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نباشد گفت: برنامه ریزی های جزئی به مدارس واگذار شده که متناسب با وضعیت تصمیم گیری می کنند و فعالیت آموزشی را آغاز می کنند.

شروع متفاوت سال تحصیلی برای کلاس اولی ها

وی درباره حضور کلاس اولی ها در مدرسه گفت: کلاس اولی ها اهمیت ویژه ای برای ما دارند و تاکید ما بر این است که حتی اگر شده به صورت محدود و دونفر دونفر حتما باید به همراه خانواده به مدرسه بروند و با معلم خود آشنا شوند. جریان آموزشی اتکای بیشتری بر حضور در کلاس ها دارد.

تابع تصمیمات ستاد کرونا هستیم

حاجی میرزایی با بیان اینکه به عنوان یکی از اعضای ستادملی کرونا در کمیته آموزشی و کمیته اجتماعی و امنیتی حضور فعالی در تصمیم گیری ها داریم گفت: هرتصمیمی که در ستادملی کرونا اتخاذ می شود ما در آن حضور داشتیم و دیدگاه های خود را مطرح کرده ایم و آموزش و پرورش بر آنچه تصمیم گرفته شده توافق داشته است.

وضعیت آموزش ها در حاشیه شهرها

حاجی میرزایی درباره روند آموزش در حاشیه شهرها نیز اظهار کرد: هرجا تعداد دانش آموزان بیش از حدی باشد که فاصله گذاری ممکن نباشد باید گروه بندی شوند. برای آنها که به ابزار و اینترنت دسترسی ندارند آموزش تلویزیونی که پوشش گسترده تری دارد ارائه می شود حتی اگر دسترسی به تلویزیون هم نداشته باشند با تولید بسته های یادگیری و ارتباط با معلم آموزش را دنبال خواهیم کرد.

تعیین تکلیف هزینه اینترنت شبکه شاد قبل از آغاز سال تحصیلی

حاجی میرزایی درباره اینترنت شبکه شاد نیز گفت: بحث اینترنت مورد پیگیری ما قرار گرفته و پیشنهادهایی به ستاد کرونا دادیم. کمیته ای برای بررسی موضوع تعیین شد که پیشنهاد کمیته تعیین و دریافت یک سوم هزینه اینترنت است که هنوز در ستاد ملی تصمیم گیری نشده و قبل از شروع سال تحصیلی تعیین تکلیف خواهد شد.

تلاشها برای ارائه سیمکارت دانش آموزی برای تامین امنیت

وی درباره امنیت دانش آموزان در مراجعه به اینترنت گفت: یکی از دغدغه های مهم ما همین موضوع بوده است. با اپراتورها صحبت شده و تلاش بر این است که سیمکارت دانش آموزی در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد که دسترسی به اینترنت ایمن دارد.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که امسال سال تحصیلی ما بدون مشارکت فعال و موثر خانواده ها پیش نمی رود و نظارت و همکاری آنها بسیار مهم است. برای آموزش خانواد ه ها نیز برنامه ریزی هایی در انجمن اولیاء و مربیان انجام داده ایم و کانالی در شبکه شاد به همین منظور ایجاد شده است.

به جز مدارس مناطق قرمز؛ ۱۵ شهریور تمامی مدارس باز و دانش آموزان به مدرسه می روند

وزیر اموزش و پرورش در پاسخ به اینکه خانواده ها هنوز تکلیف خود را نمی دانند، شنبه مدارس باز است یا خیر؟ عنوان کرد: روز شنبه روز آغاز سال تحصیلی است و بنابر این است که همه مدارس به صورت حضوری دایر باشند مگر منطقه ای که از سوی ستاد ملی کرونا اعلام شود که قرمز است و مدارس اجازه بازگشایی ندارند. حتی اگر منطقه ای زرد باشد کلاس ها برگزار می شود ولی با تعداد محدودتر دانش آموزان؛ این موضوع تا قبل از روز شنبه از سوی مدارس به خانواده ها اطلاع رسانی می شود.

وی درباره تهیه تبلت ارزان گفت: ظرفیت تولید داخلی پایین است و امکان واردات و تامین منابع مالی لازم در این زمان کوتاه دشوار است. پیگیری هایی در حال انجام است اما فرض را بر این گذاشته ایم برای آنها که تبلت ندارند آموزش را به طرق دیگری ارائه کنیم.

کمبود معلم داریم؟

وی در پاسخ به اینکه آیا برای شروع سال تحصیلی با کمبود معلم روبه رو نیستید؟ اظهار کرد: یک تعداد نیروی رسمی و یک تعداد نیروی حق التدریس داریم که استخدام نیستند. اگر نیروهای حق التدریس را درنظر بگیریم نیازمان برای سال آینده مرتفع شده است. الزام داریم از کسانی که از قبل سال ۹۱ به صورت حق التدریس با ماهمکاری کنند استفاده کنیم که از آنها هم استفاده می کنیم.

ساعات کاری معلمان مشخص شده است

حاجی میرزایی افزود: توافق نامه های نیروی انسانی با همه استان ها امضاء شده است و اگر در شروع سال تحصیلی مشکلی پیش بیاید به سرعت اقدامات لازم انجام خواهدشد. ساعت کار معلمان مشخص است و در چارچوب زمانبندی مشخص شده عملیات آموزش را پیگیری می کنند.

تلاشها برای کاهش هزینه اینترنت شبکه شاد

وی در ادامه با بیان اینکه تلاش می کنیم تا جایی که می شود هزینه اینترنت را برای استفاده از شبکه شاد کاهش دهیم و حتی رایگان کنیم، درباره استفاده از پلتفرم های دیگر گفت: چارچوبی تعیین شده که مجموعه های دیگر به خصوص مدارس غیردولتی چه طور می توانند از قالب های مکمل استفاده کنند. بستر رسمی آموزش شبکه شاد است اما اگر برای آموزش های تکمیلی بخواهند از پلتفرم هایی استفاده کنند مقرراتش تدوین شده که ابلاغ خواهد شد و بخش خصوصی می تواند همکاری کنند.

دانش آموزان در موعد مقرر کتابهای درسی را دریافت خواهند کرد

وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت توزیع کتاب های درسی هم اظهار کرد: توزیع کتاب های درسی نگران کننده نیست، وضعیت استان ها هرروز پیگیری می شود و مطمئن هستیم شروع سال تحصیلی را با کتاب های درسی دنبال می کنیم. برخی دیر در مدرسه ثبت نام کرده اند یا محل سکونتشان تغییر کرده اما آنها که ثبت نام کرده اند حتما در موعد مقرر کتاب درسی خود را دریافت خواهند کرد.

حاجی میرزایی درباره وضعیت آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز گفت: تدابیر لازم از سوی سازمان آموزش وپرورش استثنایی اندیشیده شده است. در نسخه جدید شبکه شاد امکانات و کانال هایی درنظر گرفته شده و تلاش می شود آموزش آنها آسیب نبیند.

تامین سرانه بهداشتی مدارس برای سال تحصیلی جاری

وی درباره اعتبارات لازم برای ضدعفونی مدارس اظهار کرد: ۱۰۰ میلیارد تومان سرانه بهداشتی مدارس درنظر گرفته شده است. امسال مجدد ۳۰ میلیارد تومان در مدارس کشور توزیع شد. اگر کمبودی باشد حتما تامین خواهد شد. رایزنی هایی با سازمان برنامه انجام شده و برای آغاز سال تحصیلی مشکلی نداریم.

حاجی میرزایی افزود: ترمیم سرویس های بهداشتی مدارس نیز از سوی سازمان نوسازی مدارس انجام شده و یا در حال انجام است.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت ارزشیابی های پایانی و نمره دهی به دانش آموزان در سال تحصیلی گذشته گفت: اینکه مدارس را ناچار کرده اند بچه ها را در امتحانات قبول کنند گزاره درستی نیست و اطلاعات شما دقیق نیست.

وی افزود: ما هیچ ملاحظه ای برای اینکه معلمی سوالات را تسهیل کند یا در تصحیحش اغماض کند، نداشته ایم. اگر در هرجایی چنین اتفاقی افتاده تخلف است و بررسی خواهد داشت. اتفاقا اصرار داشتیم همه محتوای آموزشی تدریس و از آن آزمون گرفته شود. برای پایه نهم و دوازدهم نیز اصرار ما برگزاری حضوری امتحانات بود. درخواست می کنم بدون اتکا به شواهد قوی و مستند چنین مواردی را مطرح نکنید.

وزیر آموزش و پرورش افزود: روند ثبت نام ها نیز عادی و به روال سال های گذشته است.

حاجی میرزایی در پاسخ به اینکه آیا بررسی هایی در زمینه افت یادیگری دانش‌آموزان با توجه به آموزش های مجازی صورت گرفته است؟ گفت: ما در سال گذشته به یکباره با وضعیتی غافلگیر کننده مواجه شدیم. ممکن است آموزش‌ها با کاستی‌هایی همراه بوده باشد اما مدام برای بهبود آن تلاش و اصلاحات لازم را اعمال کردیم.

افزایش کیفیت نیم تا یک نمره ای، نمرات امتحانی پایه دوازدهمی ها

وی ادامه داد: ارزیابی‌های ما اینگونه نیست که آموزش و یادگیری تنزل کرده باشد. به عنوان مثال در امتحانات پایه دوازدهم تعداد شرکت کنندگان افزایش داشته و هم کیفیت نمرات آنها نیم تا یک نمره بهبود پیدا کرده است.

حاجی میرزایی با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید به روش‌های آزمون دقیق‌تر مجهز شدیم و در شبکه شاد امکان برگزاری آزمون‌های باکیفیت وارائه تکالیف از سوی معلم به دانش‌آموزان میسر شده گفت: تلاش شده از تجربیات گذشته برای بهبود آموزش استفاده کنیم.


بیشتر بخوانید: «تهران» آماده آغاز سال تحصیلی جدید است


 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها