یافته های جدید محققان حاکی از آن است که تاثیر ماسک بر روی ایجاد مانع بر سر راه انتشار ویروس بسیار بیشتر از آنچه است که تصور می شود.
کد خبر: ۱۲۷۴۹۴۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، هر چقدر بیشتر در رابطه با تاثیر ماسک بر جلوگیری از انتقال ویروس کرونا مطالعه و تحقیق می شود نتایج قابل تامل تر بیشتری به دست می آید.

بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه ادینبورو بر روی این نکته تاکید شده که هر ماسکی برای جلوگیری از انتشار ویروس موثر نیست و برخی از ماسک ها اصلا نباید مورد استفاده قرار بگیرند.

این مطالعات نشان داده که ماسک های کتانی که در خانه دوخته می شود تا 99.9 درصد از انتشار ویروس کرونا در فضا جلوگیری می کند. این مطلب بیشتر در مورد افراد مبتلا صادق است بدان معنا اگر فردی کرونا داشته باشد و ماسک کتان بزند این ماسک در هنگام عطسه و سرفه وی تا 99.9 درصد از انتشار ویروس جلوگیری می کنند. اما همین تحقیقات در رابطه با ماسک های جراحی نتایج بهتری را نشان می دهد. این تحقیقات ادعا می کند که ماسک های مخصوص جراحی به طور 100 درصد  و کامل از انتشار ویروس کرونا در فضا جلوگیری می کنند.

آزمایشات نشان داد شخصی که شش مایل دور از شخص مبتلایی است که بدون ماسک ایستاده ، بیش از برابر بیشتر از فردی که در همین فاصله با یک مبتلای با ماسک ایستاده خطر ابتلا دارد.  

از سویی دیگر نتایج دقیق تر این تحقیقات حاکی از آن است ماسک های کتانی یک لایه تعداد قطرات آلوده به ویروس سرفه و عطسه منتشر شده یک فرد در محیط را کاهش می دهدیعنی چیزی حدود هزار بار کمتر.  

دکتر ایگنازیو ماریا ویولا استاد دانشگاه ادینبورگ ، گفت: ما می دانستیم که ماسک های صورت در فیلتر کردن قطرات کوچک تا حدودی موثر هستند با این حال هنگامی که ما به طور خاص به آن نگاه کردیم متوجه شدیم که حتی ساده ترین ماسک های کتان و پنبه ای تک لایه دست ساز در جلوگیری از ویروس کرونا فوق العاده مؤثر است.

برای تعیین صحت این آزمایش از نورپردازی پیشرفته ای برای تعیین کمیت تعداد قطرات موجود در هوا استفاده شد. برای این آزمایش از مانکن هایی هم استفاده شد.

وقتی مانکن هر دو ماسک صورت را پوشید  کمتر از یک در هزار، قطرات پیرامون خود را جذب کرد.

هنگامی که شش داوطلب بدون ماسک در فضایی مملو از نورپردازی و در حضور مانکن ها صحبت و سرفه کردند ، بین ده ها و هزاران ذره در هوا پاشیده شد.

ماسک جراحی کمی مؤثرتر از ماسک خانگی بود زیرا باعث می شد هیچ ذره ای به حفره دهانی مانکن نفوذ نکند.

این تحقیقات برای هزارمین بار ثابت می کند چرا افراد باید ماسک بزنند، حالا چه ماسک بزنند و چه نزنند.

رییس دپارتمان ویروس شناسی دانشگاه ادینبورو نیز گفت عدم استفاده از ماسک واقعا ساده لوحانه است. ماسک در بدترین شرایط هم باعث می شود تا حد قابل توجهی از انتشار و گسترش ویروس جلوگیری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها