سخنگوی جدید وزارت خارجه ایران در اولین نشست خبری خود پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.
کد خبر: ۱۲۷۴۴۱۰
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، سعید خطیب زاده سخنگوی جدید وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.
 
خطیب زاده در ابتدای سخنانش گفت: امیدوارم در دوره جدید که در خدمت شما هستم، هم در عرصه دیپلماسی رسمی و دیپلماسی عمومی در خدمتتان باشم. جنگ، جنگ روایت‌ها است که امیدوارم به کمک هم بتوانیم گام و قدمی را در این عرصه برداریم. دستگاه دیپلماسی در این 7 سال تلاش کرده است از منافع کشور و ملت صیانت کند. ما شاهد برآمدن ایران قوی هستیم، به رغم تمامی مخالفت‌ها در منطقه توسط برخی متحدان ایالات متحده.
 

اهداف سفر ظریف به لبنان

 
سخنگو در ادامه درباره سفرهای منطقه‌ای وزیر خارجه ایران گفت: آقای ظریف سفری را به لبنان داشتند تا با مردم و دولت این کشور اعلام همبستگی کنند. علاوه بر مقامات با دبیرکل حزب الله لبنان هم دیداری را داشتند. از آنجا هم گفتگوهای تلفنی از جمله با دبیرکل جنبش جهاد اسلامی داشتند.
 
حضور هیات ایران در نشست کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو امروز در ژنو کمیته قانون اساسی سوریه برگزار می‌شود، هیات ایران در ژنو است.
 

شکستی تاریخی برای آمریکا در شورای امنیت رقم خورد

 
وزارت خارجه هفته بسیار شلوغی را داشت. شورای امنیت به قطعنامه آمریکا رای منفی داد و این شکست تاریخی برای آمریکا بود. این شکست تاریخی در طول تاریخ شورای امنیت بود. فرزندان این ملت متعاقب آن روزهای پرمشغله‌ای را داشتند. آمریکا درخواست توزیع متنی را داشت که نامه ایران پیش از نامه آمریکا در دبیرخانه شورا ثبت شد. بیش از چند دقیقه نگذشت که تقریبا همه اعضای دائم و غیردائم شورا با آن موضع آمریکا مخالفت کردند. شما منزوی‌تر از ایالات متحده در طول تاریخ روابط بین‌الملل سراغ دارید؟ نمی‌توانند علیه ایران اجماع درست کنند.
 
سخنگو درباره ادعاهای آمریکا پیرامون راه اندازی مکانیزم ماشه گفت: اگر منظور از مکانیزم ماشه واژه انگلیسی اسنپ بک باشد که یک واژه جعلی و ژورنالیستی توسط آمریکاست و نباید نادرست استفاده شود. تفسیر آمریکا از روند مکانیزم ماشه و آنچه بدان استناد می‌کند تفسیر کودکستانی است که از سر استیصال آمریکاست. پاسخ ایران به هرگونه نقض برجام و قطعنامه بر عهده شورای امنیت ملی است و پاسخ قبلا مکتوب اعلام شده و پاسخ ایران قاطع خواهد بود. آقای ترامپ می‌داند که راه حل کجاست. راه حل همانی است که حضرت آقا، مقام معظم رهبری فرمودند، راه حل این است که توبه کنند و برگردند.
 

روابط ایران و ونزوئلا مبتنی بر منافع دو کشور است

 
روابط ایران و ونزوئلا مبتنی بر منافع و اصول سیاست خارجی ایران و منافع دو کشور است. این روابط به دلیل استقلال رای دو کشور مورد هجمه آمریکا قرار گرفته است. آنچه در چند روز گذشته اتفاق افتاد، که همزمان با تلاش آمریکا در شورای امنیت بود، یک دزدی دریایی بود، فارع از اینکه کشتی و بار آن برای چه کسی باشد. ایران نه مالک کشتی بود و نه بار آن. بسیار دوست دارند بدانند که ما چگونه روابط تجاری خود را انجام می‌دهیم. ما از قران قران از منافع ملت ایران دفاع می‌کنیم.
 

سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران

 
روابط ایران و آژانس از اهمیت بالایی برخوردار بوده و فراز و نشیب‌هایی داشته است. بیشترین بازرسی‌های آژانس در طول تاریخ آن از برنامه هسته‌ای ایران انجام شده است. مادامی که آژانس بی‌طرفانه و مستقل و به دور از فشارهای سیاسی عمل کند، در چارچوب فنی هیچ مشکلی بین ایران و آزانس نبوده است.
گروسی امروز یا امشب به تهران می‌آیند و طی دو روز با مقامات کشورمان از جمله با وزیر خارجه و رئیس جمهور دیدار خواهند کرد و آقای صالحی میزبان ایشان هستند.
 

عادی سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی

 
سخنگو درباره عادی سازی روابط میان امارات و اسرائیل گفت: رژیم صهیونیستی اشتباه راهبردی کرده است که با این اقدام مقاومت را تضعیف کند. امارات اشتباه راهبردی کرده و امیدواریم که بتواند اشتباه خود را جبران کند. رژیمی که نمی‌تواند امنیت خود را در قبال دو گروه در حال محاصره تامین کند، نمی‌تواند امنیت را تامین کند.
 
ایران بارها ثابت کرده که در زمینه امنیت و منافع خود و امنیت و منافع منطقه کوتاه نخواهد آمد. اگر اتفاقی ولو کوچک در منطقه باشد، مسئولیت آن بر عهده امارات است.
 
وی در خصوص حمله گارد ساحلی امارات به ماهیگیران ایرانی گفت: کشتی متعلقه صیادان ایرانی تحویل شد و خدمه صحیح و سالم به جز دو نفری که جان خود را از دست دادند، تحویل داده شدند. ایران همان ابتدا پیام محکمی را داد که آنجایی که باید دریافت می‌شد، دریافت شد.
 
آنچه که توسط مسیرهای غیررسمی اعلام می‌شود، مسیری نیست که مورد تایید ما باشد. کسی نمی‌تواند با کاردار ما (کاردار ایران در امارات) آنطور صحبت کند. رژیم اشغالگر قدس در حظیظ خود به سر می‌برد و سعی می‌کند با این اقدامات کار خود را جلو ببرد. ما بر اساس سیاست اصولگرای خود از حقوق حقه مردم فلسطین و منافع جهان اسلام کوتاه نخواهیم آمد. اسرائیل نشان داده که امنیت خود را نمی‌تواند تامین کند. خاطرتان هست که در دبی تروری اتفاق افتاد و آن را رژیم صهیونیستی انجام داد.
 

جایگاه ویژه روابط ایران و عراق

 
روابط ایران و عراق از اهمیت بالایی برخوردار است و ما همواره به دنبال روابط راهبردی با همسایگاه بر اساس چارچوب اصولی هستیم. عراق جایگاه ویژه‌ای برای ما دارد. همکاران من چند وقتی است که بر روی گفتگوهای راهبردی کار می‌کنند.
 

واکنش به سخنان سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره حادثه نطنز

 
خطیب زاده در واکنش به سخنان بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره حادثه نطنز گفت: ما منتظر گزارش رسمی هستیم مبنی بر اینکه منشا داخلی یا خارجی بوده است. مسلماً اگر منشا خارجی باشد واکنش مقتضی را خواهیم داشت. تاکید می‌کنم در زمینه مصالح ملی کوتاه نخواهیم آمد.
 
وزارت خارجه در حوزه تجارت خارجی مسئولیت دارد اما دسترسی و حقوق لازم را ندارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها