عضو ستاد ملی مبارزه کرونا در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

اشک چشم ناقل ویروس است / خطر انتقال کرونا از طریق حرف زدن

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا می گوید در صورتی که در روزهای آتی فاصله اجتماعی رعایت نشود و افراد در تجمعات عمومی ماسک نزنند شاهد به وجود آمدن موج شدید سوم کرونا در کشور خواهیم بود.
کد خبر: ۱۲۷۴۲۲۱

 دکتر مینو محرز عضو ستاد ملی مبارزه کرونا و متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین ،عنوان کرد:  ویروس کرونا فراز و نشیب های زیادی دارد. شیوع موج دوم به این دلیل بود که مردم با «شل گرفتن» خطرات مربوط به این بیماری به اماکن عمومی هجوم آوردند تا ویروس هر روز بیشتر گسترش پیدا کند. بیمارستان ها با موج دوم پر شدند و حتی تخت کم آوردیم.

محرز گفت: الان تا حد بسیار کمی شیوع کمتر شده و اوضاع به آن شکلی نیست که در ابتدای موج دوم تجربه کردیم. ولی به هر حال هنوز بیماران زیادی در بیمارستان ها بستری هستند و هر روز موارد منجر به فوت گزارش می شود. اما چیزی که می توانم اکنون به شما بگویم این است که شیوع ویروس کرونا در کشور آن اوضاع وحشتناک را ندارد.

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا بیان داشت: البته به محض برگزاری کنکور و برخی از مراسم های مربوط به عزاداری، در صورتی که مسائل و پروتکل های بهداشتی رعایت نشود آنگاه شاهد شیوع موج دیگری از کرونا در کشور خواهیم بود.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی در رابطه با موج پاییزی کرونا نیز گفت: به هر حال باید انتظار همه چیز را داشته باشیم. البته نه فصل که افراد در میزان شدت یک موج نقش دارند. از سویی دیگر ویروس در بدن هر فردی به یک نوع خودش را نشان می دهد؛ یا بدون علامت است و یا دارای علامت. برخی بدون علامت هستند و هیچ علائمی هم از خود نشان نمی دهند و بدون اینکه متوجه باشند خوب هم می شوند اما برخی دیگر واقعا در شرایط بدی قرار می گیرند و به سرعت حالشان وخیم می شود و متاسفانه در مواردی هم منجر به فوت می شود. این موارد بستگی به شرایط بدنی افراد دارد.

این مقام مسئول افزود: اکنون مشکل بزرگی که با آن روبرو هستیم که این مشکل همچنان برای ما دردسرساز خواهد بود قدرت و سرعت انتقال آن است. افرادی که در مراسم های عزاداری شرکت می کنند باید بسیار مقید به رعایت پروتکل های بهداشتی باشند.

دکتر محرز تاکید کرد: گریه کردن و اشکی که از چشم می آید می تواند ناقل ویروس کرونا باشد. شاید بسیاری از این موضوع بی اطلاع باشند اما اشک قابلیت حمل ویروس کرونا را دارد. افرادی که اشک می ریزند باید بدانند که این موضوع حقیقت دارد بنابراین تلاش کنند تا اگر گریه کردند با دست خود اشک را پاک نکنند و این طرف و آن طرف آن را نمالند.

وی ادامه داد: موضوع تجمع یک طرف و نزدن ماسک هم یک طرف و البته اشک هایی که می تواند ناقل ویروس باشد یک طرف دیگر قرار می گیرد. ما اکنون نگران تجمعات هستیم که می تواند موج سوم را با خودش بیاورد. خواهش من از تمام مردم این است که فاصله اجتماعی را در عزاداری ها رعایت کنند، ماسک بزنند و مراقب نکاتی که درباره اشک گفتم، باشند.  مردمی که امکان رعایت این شرایط را ندارند از طریق رسانه ها و در منزل خودشان عزاداری کنند.

دکتر محرز در رابطه با انتقال ویروس از طریق حرف زدن نیز عنوان کرد: میزان ویروسی که از طریق عطسه و سرفه از دهان یک فرد خارج می شود هزاران بار برابر بیشتر از میزان ویروسی است که از طریق حرف زدن در فضا پخش می شود.

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا یادآور شد: انتقال ویروس از طریق حرف زدن زمانی زیاد می شود که افراد زیادی در یک محیط سربسته مدام حرف بزنند و هوا راهی برای بیرون رفت از فضای داخل نداشته باشد. افرادی که بدون ملاحظه ماسک نزنند و در فضاهای سربسته حرف بزنند، اگر مبتلا به کرونا باشند احتمال انتقال ویروس به دیگران را تا حد زیادی بالا می برند. وقتی ما ناقل باشیم و بدون ماسک هم زیاد حرف بزنیم میزان زیادی ویروس وارد هوا می کنیم.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی خاطرنشان کرد: ما اگر عطسه و سرفه کنیم قطعا جلوی دهان خود را می گیریم یا اصلا ماسک داریم اما عادت بد بسیاری افراد این است که موقع حرف زدن ماسک خود را برمی دارند. بسیاری افراد با حرف زدن ویروس خود را به دیگران انتقال می دهند. بنابراین در حرف زدن هم ملاحظه بسیاری از موارد را داشته باشید. اما باز هم باید تاکید کنم میزان قطرات خارج شده از دهان در هنگام عطسه و سرفه بسیار بیشتر از میزانی است که هنگام حرف زدن خارج می شود.

وی در رابطه با تعداد افرادی که از یک فرد ناقل آلوده می شوند نیز گفت: ویروس کرونا بعد از جهشی که پیدا کرد قدرت سرایت «ده ها» برابری به خود گرفت. این فرضیه که یک فرد می تواند ده ها فرد را مبتلا کند به راحتی قابل پذیرش است. الان شدت بیماری فرق نکرده اما سرعت انتقال آن به طرز وحشتناکی زیاد شده است.

دکتر مینو محرز در پایان درباره مصاحبه اخیر رییس سازمان جهانی بهداشت که در آن از ماندن ویروس کرونا در جهان تا دو سال آینده خبر داده بود بیان داشت: هیچکس نمی تواند پایان ویروس کرونا را تصور کند. هیچکدام از واکسن هایی هم که ادعا می شود ساخته شده اند تایید نهایی نگرفته اند.  هیچ واکسنی مورد تایید مراجع بین المللی نیست.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها