دانشمندان توانسته‌اند مچ‌ بندی را اختراع کنند که حرکات دست انسان را به صورت سه بعدی بازسازی می‌کند
کد خبر: ۱۲۷۴۱۶۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در چند سال اخیر حسگر‌های پوشیدنی، پیشرفت چشمگیری داشته است و دانشمندان توانسته‌اند مچ‌بندی طراحی کنند که بتواند به‌طور پیوسته کل دست انسان را به صورت سه‌بعدی ردگیری کند.

دانشمندان این دستبند را FingerTrak نامیده‌اند و می‌تواند بسیاری از حرکات دست انسان را با استفاده از سه یا چهار دوربین حرارتی مینیاتوری تشخیص دهد. این حرکات شامل ۲۰ موقعیت فیزیکی متفاوت برای مفاصل انگشتان دست می‌شود. طبق گفته محققان چنین قابلیت مهمی در بسیاری از زمینه‌ها از جمله واقیعت‌مجازی، ترجمه زبان و همچنین تعامل انسان و ربات می‌تواند به‌کار رود.

طبق گفته‌های چنگ ژانگ، استادیار علوم اطلاعات و مدیر آزمایشگاه جدید کورنل، درخصوص این اختراع، اینکه یک تکنولوژی بتواند تنها با نگاه کردن به خطوط مچ، حرکات و وضعیت کلیه انگشتان و کل دست را با دقت بالایی به‌صورت سه‌بعدی شبیه‌سازی کند، دستاورد بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

دستگاه‌های مشابه پیشین برای استفاده روزمره بیش‌ از حد حجیم بودند و بیشتر آن‌ها نیز تنها می‌توانستند چند حرکت محدود دست را آن‌هم به‌صورت گسسته بازسازی کنند.

کاربردهای مچ‌بند حسگر سه‌بعدی FingerTrak
FingerTrak دستبندی بسیار سبک و قابل‌حمل است که به کاربر این امکان را می‌دهد تا به راحتی حرکات طبیعی دست خود را داشته باشد. برخلاف اختراعات مشابه گذشته که از وضعیت هر انگشت به‌صورت مستقیم عکس می‌گرفتند، این حسگر جدید با بهره‌گیری از تصویربرداری حرارتی به صورت واقعی حرکات دست را بازسازی می‌کند.

با بهره‌گیری از این قابلیت، تیم تحقیقاتی ژانگ توانسته تا حرکات کل دست را حتی زمانی که فرد چیزی را در دستانش نگه داشته است، بازسازی کنند. باتوجه به‌اینکه از حسگر مذکور در زمینه‌های بسیاری می‌توان استفاده کرد با این حال اینگونه پیش‌بینی می‌شود که بیشترین کاربرد FingerTrak در زمینه ترجمه زبان اشاره باشد.

از دیگر کاربردهای بسیار مهم این اختراع نوین، می‌توان به تأثیر آن بر اپلیکیشن های سلامتی به‌ ویژه در زمینه کنترل و نظارت بر اختلالات موثر بر مهارت های حرکتی، اشاره داشت. از آنجایی‌که نحوه حرکت دست و انگشتان ما می‌توانند نشانگر وضعیت سلامتی ما باشند، درنتیجه وسیله‌ای مانند این حسگر سه‌بعدی، ممکن است برای درک بهتر نحوه استفاده سالمندان از دست خود در زندگی روزمره، به تشخیص علائم اولیه بیماری‌هایی مانند پارکینسون و آلزایمر کمک کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها