با تلاش دانشمند ایرانی محقق شد

امکان بهبود ترمیم پوست پس از سوختگی‌های شدید

پژوهشگران کانادایی با همکاری دکتر «سپیده عباسی»، دانشمند ایرانی موفق شدند به بینش‌های جدیدی در مورد ترمیم پوست پس از سوختگی شدید دست یابند.
کد خبر: ۱۲۷۴۱۵۰

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، افرادی که از سوختگی شدید و زخم‌های گسترده پوستی رنج می‌برند، معمولا باید با ظاهر بدشکل این زخم‌ها که اغلب سوزش و خارش زیادی نیز به همراه دارند، زندگی کنند. دلیل این موضوع این است که فرآیندهای ترمیم بدن، با تمرکز بر پیشگیری از عفونت و بستن فوری زخم‌ها تکامل می‌یابند؛ در نتیجه بازسازی پوست و بازیابی بافت طبیعی پوست در اولویت قرار ندارد.

پژوهشگران «دانشگاه کلگری» (University of Calgary) کانادا با همکاری دکتر سپیده عباسی، دانشمند ایرانی این دانشگاه موفق شده‌اند تا گامی به سوی درک بهتر نحوه ترمیم زخم و ارائه داروهای بهتری برای این کار بردارند.

دکتر «جف بیرناسکی»، سرپرست این پژوهش گفت: ما گروه خاصی از «سلول‌های پیش‌ساز» را شناسایی کرده‌ایم که در غشای میانی پوست زندگی می‌کنند و ارتباط عمیقی با پوست دارند. سلول‌های پیش‌ساز، منحصر به فرد هستند زیرا می‌توانند دستخوش تقسیم سلولی شوند و سلول‌های جدیدی را برای حفظ یا ترمیم بافت‌ها تولید کنند. سلول‌های پیش‌ساز، پس از ایجاد زخم، فعال و تکثیر می‌شوند و سپس به محل زخم می‌روند تا بافت جدیدی را بسازند و جای زخم را پر کنند.

وی گفت: این گروه پژوهشی در یک دوره پنج ساله تلاش کردند تا بدانند چرا برخی از سلول‌های خاص پوست می‌توانند به بازسازی پوست و تولید پوست جدید بپردازند. آنها با روش‌های بسیار پیشرفته توانستند شکل‌گیری زخم و بازسازی پوست را مقایسه کنند.

بیرناسکی ادامه داد: ما دریافتیم اگرچه این سلول‌ها، ریشه سلولی مشابهی دارند اما ریزمحیطهایی که زخم در آنها شکل می‌گیرد، مجموعه کاملا متفاوتی از ژن‌ها را فعال می‌کنند.

وی افزود: ما در این پژوهش جدید نشان داده‌ایم که می‌توان محیط زخم را به وسیله داروها تغییر داد و یا ژنتیک سلول‌های پیش‌ساز را به صورت مستقیم اصلاح کرد. هر دو اقدام می‌تواند رفتار سلول‌ها را طی فرآیند ترمیم زخم تغییر دهد و بر این روند موثر باشد.

این پژوهش، بینش‌های مهمی را در مورد سیگنال‌های مولکولی که در فرآیند ترمیم زخم موثر هستند، نشان می‌دهد و سیگنال‌های ژنتیکی که می‌توانند بر فیبروز غلبه کنند و بازسازی پوست بزرگسالان را بهبود ببخشند، شناسایی می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها