یکی از مشکلاتی که ممکن است در منزل با آن مواجه شویم، بوی بد ماشین لباسشویی است. بسیاری از افراد از این مسئله شکایت دارند که بوی بد لباسشویی سبب می شود البسه شسته شده شان نیز بوی نامطبوعی بگیرد و موجب نارضایتی دائمی آنان از روند شست و شوی لباس باشد.
کد خبر: ۱۲۷۴۰۷۴

برای خلاص شدن از هر بوی نامطبوعی باید علل آن را کشف کرد و سپس اقدام مناسب را در جهت رفع آن انجام داد که در این مطلب قصد داریم به شیوه ای کاربردی به این موضوع بپردازیم.

علت بو دادن لباسشویی و لباس های شسته شده چیست؟

فضای داخلی درام لباسشویی، به دلیل تاریکی و رطوبت، محیط کاملا مساعدی برای رشد انواع باکتری ها و قارچ های به شمار می رود. ادامه روند رشد و گسترش این باکتری ها و قارچ ها سبب ایجاد آلودگی و بوی بد در کل فضای ماشین لباسشویی می شود که هم ناخوشایند و هم از نظر بهداشتی مسئله ساز است.

باید توجه داشت این روند یکباره اتفاق نمی افتد و حاصل بی توجهی و سهل انگاری ماست اما پیش گیری از آن نیز بسیار آسان است. در اینجا مهم ترین علت هایی را که سبب ایجاد بوی نامطبوع و ناخوشایند در ماشین لباسشویی می شود بررسی می کنیم:

- باقی ماندن لباس های برای مدت طولانی در ماشین لباسشویی: هنگامی که برای مراحل شستن لباس ها به طور مناسب و پهن کردن به موقع آن ها زمان بندی مناسبی در نظر نگیریم، نتیجه این خواهد شد که لباس های شسته شده ی مرطوب برای ساعاتی در محیط گرم ماشین لباسشویی باقی می مانند و این همان محیط مناسبی که گفتیم را برای میکروب ها فراهم می کند. رشد میکروب ها عامل ایجاد بوی نامطبوع و نیز عدم بهداشت است.

- بستن درب لباسشویی بلافاصه بعد از تخلیه: نه تنها باید لباس ها را فورا پس از اتمام برنامه شست و شو از ماشین خارج کنیم، بلکه باید حتما پس از آن در ماشین را کاملا باز بگذاریم تا تهویه هوای داخل در مدت زمان کافی صورت گیرد. اگر از این کار کوچک غافل شویم، به مرور بویی در لباسشویی ایجاد می شود که رفع آن بسیار دشوار خواهد بود.

- رطوبت لاستیک دور در ماشین لباسشویی: لاستیکی که دورتادور حلقه در ماشین لباسشویی است، چین خوردگی ها و تا شدگی هایی دارد که علی رغم کارکرد صحیح تخلیه آب، معمولا در زیر آن ها مقادیری آب باقی می ماند. همچین ممکن است، تکه های دستمال کاغذی یا پرزهایی که از لباس های جدا می شود، زیر آن تجمع کند. چنانچه این آلودگی و رطوبت خشک نشود، سبب ایجاد بوی بد ماشین لباس شویی خواهد شد.

- عدم رسیدگی و سرویس منظم: عدم رسیدگی و سرویس سالانه ماشین لباسشویی ممکن است علاوه بر امکان خرابی سبب بو دادن ماشین لباسشویی نیز باشد. وقتی منافذ و مجراهای ماشین لباسشویی به دلیل عدم رسیدگی، جرم و رسوب بگیرند، بوی نامطبوع در کل فضای ماشین لباسشویی ایجاد خواهند کرد.

- گرفتگی و آلودگی فیلتر و پمپ تخلیه: این بخش ها از مهم ترین اجزای ماشین لباسشویی هستند که نیازمند رسیدگی و پاکسازی دائمی اند. عدم توجه به این مسئله باعث بوی بد ماشین لباسشویی می شود.

- آلودگی یا وضعیت نامناسب جاپودری: گاهی ممکن است مقداری از مواد شوینده در کناره های جاپودری ریخته و به مرور سخت شوند و آلودگی های دیگر را به خود جذب کنند. حتما باید به نظافت و شرایط قرار گیری درست جاپودری نیز توجه شود.

- بوی بد فاضلاب: بوی بد فاضلاب ماشین لباسشویی در فضای خانه منتشر می شود و بسیار ناخوشایند است. این بو به خود لباسشویی و فضای داخل آن ارتباطی ندارد بلکه باید مسیر تخلیه فاضلاب منزل را بررسی و رفع عیب کرد.

راه های رفع بوی بد لباسشویی

حال که اصلی ترین علل بوی بد ماشین لباسشویی را شناخته ایم، می توانیم به سادگی از آن پیشگیری کنیم. راه حل های ساده ای برای رفع بوی بد ماشین لباسشویی وجود دارد که آن ها را به ترتیب ذکر می کنیم. توجه به تمامی این نکات برای بهداشت و پاکیزگی هرچه بیشتر لباس ها و لباسشویی و داشتن بوی مطبوع لازم است.

از آب گرم استفاده کنید: غالبا در شست و شوی لباس ها به ویژه با هدف پیشگیری از اتلاف انرژی، برنامه های شست و شو با درجه حرارت پایین تر آب را انتخاب می کنیم. اما بهتر است این کار دائمی نباشد. گاهی لازم است شست و شو با آب گرم انجام شود تا هرآنچه احتمالا از مواد شوینده در فضای ماشین باقی مانده را بشوید و پاک کند.

به جریان هوا توجه داشته باشید: هم لباس ها حتما پس از اتمام کار ماشین لباسشویی و باز شدن قفل خودکار آن از ماشین خارج کرده و به شیوه ای مناسب پهن کنید و هم در ماشین را بلافاصله نبندید بلکه مدتی (مثلا نیم ساعت) آن را کاملا باز بگذارید تا رطوبت باقی مانده تبخیر و هوای مرطوب و بخارهای داخل محفظه هم به خوبی تهویه شوند. اگر ماشین لباسشویی در اتاق رختشویی قرار دارد، خوب است از یک فن رطوبت زدا برای تسریع فرآیند تهویه و خشک شدن رطوبت استفاده شود.

به تمیز کردن ماشین لباسشویی اهمیت دهید: لازم است هر چند وقت یک بار هم جاپودری و هم قسمت پمپ تخلیه کاملا معاینه و تمیز شوند. این کار را هم سرویس کاران ماشین لباسشویی انجام می دهند و هم خودتان می توانید آن را به عهده بگیرید فقط نظم انجام آن را فراموش نکنید. البته دقت داشته باشید که ممکن است با توجه به مدل ماشین لباسشویی شما، تعمیر و نظافت پمپ و فیلتر آن متفاوت باشد. مثلاً برای تعمیر ماشین لباسشویی بوش بهتر است با نمایندگی تماس بگیرید و خودتان اقدام نکنید. برخی از این شرکت ها برای تعمیر ماشین لباسشویی در منزل تعمیرکاران را سریع به خانه شما می فرستند.

شست و شوی ماشین لباسشویی با جوش شیرین و سرکه: یکی از راهکارهای خوب شست و شو و ضد عفونی ماشین لباسشویی شست و شو با جوش شیرین و سرکه است که می توان هر شش ماه یکبار آن را انجام داد. برای این کار دو لیوان سرکه ی سفید در ماشین لباسشویی بریزید و در آن را یک ربع بسته نگه دارید. سپس ماشین را روی برنامه شست و شویی که طولانی ترین است و حرارت آب نیز در بالاترین حرارت قرار دارد، تنظیم کنید و ماشین را بدون لباس روشن کنید تا برنامه شست و شو انجام شود. برای نتیجه گیری بهتر می توانید به سرکه، جوش شیرین نیز اضافه کنید تا بوی بد را به خوبی از بین ببرد.

چرا ماشین لباسشویی بو میدهد؟

استفاده از شوینده های استاندارد: وقتی نوع شوینده ای که استفاده می کنید، مناسب ماشین لباسشویی نباشد یا از استانداردهای لازم بی بهره باشد، امکان رسوب کردن یا خوب شسته نشدن و باقی ماندن آن در ماشین لباسشویی و به تبع آن ایجاد بوی بد زیاد است، بنابراین حتما از محصولات شوینده ی استاندارد و با کیفیت استفاده کنید.

استفاده از شوینده مخصوص محفظه ماشین لباسشویی: برای رفاه بیشتر مصرف کنندگان، انواع شوینده های مخصوص ماشین لباسشویی طراحی و تولید شده اند که می توان برای نظافت ماشین لباسشویی از آن ها استفاده کرد. برخی از این محصولات امکان استفاده همراه با لباس ها را دارند و می توان به راحتی حین برنامه شست و شوی لباس از آن ها استفاده کرد و در واقع با یک تیر دو نشان زد.

چرا ماشین لباسشویی بو میدهد؟

شست و شو و تمیزکاری دستی: می توانید هر زمان که ماشین لباسشویی خاموش است و از آن استفاده نمی کنید، به نظافت بدنه آن بپردازید و ضمن این کار می توانید لاستیک در ماشین را نیز بررسی کنید و اگر پرز یا آلودگی ناشی از لباس ها وارد چین آن شده بود، یا آبی زیر تاشدگی آن جمع شده بود، همه را کاملا تمیز و خشک کنید.

اینک با اصلی ترین علل بوی بد ماشین لباسشویی و نیز راه های پیشگیری و برطرف سازی آن کاملا آشنا شده اید. به خاطر داشته باشید که این راه حل ها علاوه بر رضایت شما از روند شست و شوی لباس ها، حفظ هرچه بیشتر بهداشت را به همراه خواهد داشت و علاوه بر همه ی این ها عمر و بهره وری بیشتر ماشین لباسشویی را تضمین خواهد نمود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها