پزشک متخصص بیماری ریوی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

احتمال آسیب دائمی به ریه در پی ابتلا به کرونا / پایان کرونا و آغاز دردسرهای دیگر

یک پزشک متخصص بیماری های ریوی می گوید که ویروس کرونا بر روی افرادی که از لحاظ جسمانی ضعیف تر هستند عوارض سخت تری به جای می گذارد و تا مدت ها آنها را اذیت خواهد کرد که مهم ترین تاثیر آن بر روی ریه است.
کد خبر: ۱۲۷۳۹۳۳

 دکتر محمد میرعربشاهی پزشک متخصص بیماری های ریوی در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین ،عنوان کرد: کووید19 از طریق گلو وارد ریه افراد می شود و فرد را درگیر می کند. این ویروس با نفوذ به سلول های سالم ضمن آلوده کردن آنها شرایط تکثیر خودش را فراهم خواهد کرد و باعث ایجاد مشکلاتی جدی برای فرد می شود.

میرعربشاهی افزود: در خارجی ترین سطح ویروس شاخک های پروتئینی وجود دارند که باعث اتصال این ویروس به سلول های سالم می شوند. سپس شاخک های ویروس به گیرنده های سلول سالم متصل می شود و به این ترتیب فرآیند آلوده شدن آغاز می شود.

این پزشک متخصص در ادامه گفت: زمانی که ریه فرد آلوده شد کیسه های هوایی ملتهب می شود. در ادامه دستگاه ایمنی بدن شروع به حمله به ویروس های در حال تکثیر می کند که این باعث می شود کیسه های هوایی ملتهب مملو از مایع شوند. این کار تبادل اکسیژن را سخت می کند. ابتلا به مراتب شدید این بیماری باعث می شود تا فرد متاسفانه در مواردی به کام مرگ فرو برود.

وی بیان داشت: علائم عفونت ریه با سرفه، تب، سردرد و خستگی قابل تشخیص است. برای افرادی که به شدیدترین مرحله کرونا مبتلا می شوند کار به استفاده از دستگاه های ونتیلاتور کشیده می شود.

میرعربشاهی تاکید کرد: ماندن عوارض مختلف در بدن حتی پس از بهبودی کامل صحت دارد. البته این کاملا وابسته به شرایط جسمانی افراد مختلف است. یک فرد ممکن است به سرعت بهبودی خود را به دست بیاورد و هیچ علامتی دیگر در او دیده نشود اما یک فرد دیگر ممکن است حتی پس از بهبودی دچار مشکلات متعددی شود و باید تا مدت ها تحت درمان باشد.

وی با بیان اینکه افراد متعددی تا چند ماه بعد از بهبودی دچار گرفتگی نفس و خستگی هستند گفت: احتمال آسیب دائمی به ریه در پی ابتلا به کرونا وجود دارد و یک فرد ممکن است تا مدت ها از مشکلات تنفسی رنج ببرد که حاصل همان آسیب ریوی است. همانطور که گفتم این کاملا بستگی به این دارد که یک فرد تا چه اندازه تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است. فردی که کارش به بخش مراقبت های ویژه و استفاده از دستگاه ونتیلاتور کشیده می شود مسلما کارش بعد از بهبودی با کرونا تمام نمی شود. کرونا بعد از بهبودی دیگر در بدن او وجود ندارد اما اثرات مخربی که این ویروس از خود بر جای گذاشته به این سادگی رفع نمی شود. فرد باید همچنان تحت درمان باشد تا عوارض ناشی از ویروس کرونا را هم پشت سر بگذارد.

میرعربشاهی اذعان داشت: به اعتقاد من برای برخی از بیماران پایان کرونا به معنای آغاز مشکلات دیگر است. دردسرهای دیگری در راه است و ای کاش همه آنقدر مسائل را رعایت می کردند تا زنجیره انتقال کرونا قطع شود. اگر همه چیز از همان ابتدا رعایت می شد آنگاه هرگز شاهد شرایط کنونی نبودیم.

وی در پایان گفت: توهم تولید واکسن کرونا باعث شده است بسیاری از مردم همه چیز را سست بگیرند و حتی خود را دیگر مقید به رعایت پروتکل های بهداشتی ندانند. حتی اگر واکسنی هم وجود داشته باشد اطمینان داشته باشید تا پایان امسال نه در کشور ما که در هیچ کشور دیگری عرضه نخواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها