یک فوق تخصص بیماری های ریوی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

هر ناقل 8 نفر را آلوده می کند

یک فوق تخصص بیماری های ریوی می گوید که افراد مبتلا به کرونا ممکن است بعد از بهبودی دچار عوارض تنفسی شوند.
کد خبر: ۱۲۷۳۷۹۵

به گزارش جام جم آنلاین ، حمید سهراب پور  فوق تخصص بیماری های ریوی در گفت و گو با خبرنگار ما در رابطه با این پرسش که بحث به وجود آمدن عوارض تنفسی بعد از بهبودی فرد از کرونا چقدر جدی است عنوان کرد: درگیر شدن با مشکلات تنفسی بعد از دوران بهبودی بستگی به این دارد که فرد به چه شدتی از بیماری کرونا مبتلا شده باشد. بیماران کرونایی در طیف های وسیعی از ویروس قرار دارند.

فوق تخصص بیماری های ریوی گفت: کرونا برای برخی از بیماران به قدری خفیف است که به آن مبتلا می شوند و سپس بهبود می یابند اما هیچکدام از این مراحل را متوجه نمی شوند. این افراد هیچ علامتی ندارند اما در مقابل برخی دیگر از مبتلایان هستند که علائم شدیدی نشان می دهند و به شدیدترین مرحله ابتلا به این بیماری می رسند.

دکتر سهراب پور افزود: علائم خفیف تر شامل بدن درد، سردرد و تب است اما علائم شدیدتر شامل مشکلات تنفسی شدید می شود. درصدی از بیماران مبتلا بعد از بهبودی دچار مشکلات تنفسی می شوند اما این شرایط چندان شدید نیست و با مداوا خوب می شوند.

وی بیان داشت: اما برخی بیماران دچار مشکلات شدید ریوی می شوند؛ به خصوص آنهایی که در بیمارستان ها و در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ها بستری هستند. این افراد بعد از بهبود تا مدت ها عوارض ریوی و تنفسی خواهند داشت و از آن رنج می برند.

دکتر سهراب پور در رابطه با انتظار جوامع بشری برای ساخت واکسن قطعی کرونا نیز گفت: کشورهای مختلف روی واکسن کرونا کار کرده اند و به نظر من معتبرترین ادعا واکسنی است که از سوی دانشگاه آکسفورد تهیه شده. البته واکسن ساخته شده از سوی این دانشگاه هنوز به بازار عرضه نشده است. حتی قیمتی هم که برای واکسن اعلام می شود یک قیمت تقریبی است و در واقع هزینه ای است که برای هر دوز کنار گذاشته می شود.

وی داشت: افراد زیادی قبلا آلوده به این ویروس شده اند و بعد از آن دوباره مبتلا شدند. به همین دلیل این شک و تردید به وجود آمده که این واکسن ها محدودیت زمانی دارد. بدان معنا که هشت ماه یکبار و یا سه ماه یکبار باید تزریق شود و اصلا این مسئله مطرح نشده که این واکسن ها قرار است مصونیت همیشگی ایجاد کند.

این فوق تخصص بیماری های ریوی یادآور شد: قضاوت نهایی در رابطه با صحت و سقم این واکسن ها خیلی زود است و نکته بسیار مهم تر این است که این واکسن به طور عام هنوز در هیچ جای دنیا مورد استفاده قرار نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع که ویروس کرونا 10 برابر قوی تر شده نظریه ای است که اپیدمیولوژیست ها آن را مطرح کرده اند. مشاهدات بالینی نیز این موضوع را تایید کرده است. الان هر فردی که ناقل است حدود هفت، هشت نفر را مبتلا می کند در حالی که در موج اول ما این نتیجه را به دست آوردیم که هر فرد آلوده به ویروس کرونا دو، سه نفر و حداکثر چهار نفر را آلوده کند.

دکتر سهراب پور در پایان گفت: با توجه به این قضیه به نظر می رسد جهش این بیماری به گونه ای بوده که انتقال ویروس را راحت تر کرده است. خوشبختانه فرم های شدید را در موج اخیر به اندازه موج اول مشاهده نکردیم.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین


بیشتر بخوانید: تاثیرات منفی استفاده مکرر از ضدعفونی کننده

                     آخرین یافته‌ها درباره عمر ویروس کرونا بر روی سطوح (+جدول)


 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها