یک تحلیلگر مسایل بین‌الملل با اشاره به این که شکست آمریکا در تصویب قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، از مفتضحانه ترین شکست های آمریکا در طول تاریخ است، عنوان کرد: طبق قانون شورای امنیت، آمریکا نمیتواند از مکانیسم ماشه استفاده کند.
کد خبر: ۱۲۷۳۶۸۹

تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها غیرقانونی است

حسن بهشتی پور تحلیلگر مسایل بین‌الملل در گفتگو با جام جم آنلاین در مورد تمدید تحریمهای تسلیحاتی ایران گفت: تا جایی که من قطعنامه های شورای امنیت و پیشنهادها برای تصویب قطعنامه را پیگیری کردم، این بدترین شکست آمریکا در طول این مدت بوده است. چرا که آمریکا حتی نتوانست متحدانش را با خود همراه کند. به دلیل این که ایالات متحده منطق درستی ندارد و نمیخواهد بپذیرد که نمیتواند به قطعنامه ای که در ذیل آن برجام قرار دارد و خودش آن را قبول ندارد، اعتراض کند و یا انتظار داشته باشد، بخشی از قطعنامه اجرا شود و بخشی دیگر اجرا نشود.

بهشتی پور با بیان این که به غیر از کشور دومینیکن که به نظر میرسد تحت فشار ایالات متحده آمریکا مجبور شده است رای مثبت بدهد، اضافه کرد: بقیه اعضا رای ممتنع دادند و آرا روسیه و چین نیز منفی بود؛ این یعنی یک شکست و شاید باعث شود که آمریکا سرعقل بیاید و از این سیاست غلط و آنچه که در پیش گرفته بازگردد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل این شکست را مفتضحانه ترین شکست آمریکا در قطعنامه های پیشنهای دانست و افزود: آمریکا در این مرحله که شکست خورد چرا که منطقی ندارد تحریم ها الی الابد اعمال شود. البته آمریکا برای این که بتواند رای بیاورد، تخفیفاتی قایل شد. در ابتدا قرار بود تحریم ها برای همیشه ادامه پیدا کند اما بعد اعلام کرد که این تحریم ها تا صدور قطعنامه جدید ادامه خواهد داشت. این قطعنامه بیان دیگری از اجبار بود چون آمریکا نمیتوانست از صدور هرگونه قطعنامه جدید جلوگیری کند. بنابراین، یک فریب بود که بتواند رضایت چین و روسیه و فرانسه و انگلیس و دیگران را جلب کند که این فریب هم جواب نداد.

مدیر پیشین شبکه‌ العالم اظهار کرد: آمریکا اعلام کرده است که همچنان به سمت اجرای مکانیسم ماشه خواهد رفت. اما وقتی یک کشور خودش رسما از برجام خارج شده است، نمیتواند به خاطر اجرا نشدن برجام بیاد مدعی شود که قطعنامه های 6 گانه تحت فصل هفتم باید برگردد. آمریکا این حق را از خودش خلع کرده است اما اصرار دارد که ما از برجام خارج شدیم اما ماده 10 که بر این بیان میکند که همه اعضا برجام میتوانند از این حق استفاده کنند، ما همچنان این را حق خودمان میدانیم. به هرحال این یک موضوع حقوقی است که باید ببینیم به کدام سمت پیش خواهد رفت.

وی اضافه کرد: طبق قانون و رویه حقوقی سازمان ملل اینطور نیست که بتوان بخشی از قطعنامه ها را اجرا و بخشی از اجرا نکرد. اگر قطعنامه ای را قبول دارند باید تمام آن را اجرا کنند و اگر قبول ندارند، تمام آن را رد میکنند. آمریکا خودش به قطعنامه 2231 رای داده است ولی با خروج از برجام، آن را زیر پا گذاشته است. بنابراین دیگر نمیتواند مدعی برقراری ترتیبات اجرایی بازگشت قطعنامه های تحت فصل هفتم که اصطلاحا به آن مکانیسم ماشه میگویند، بشود.

بهشتی پور تاکید کرد: از نظر قانونی چنین حقی برای آمریکا وجود ندارد. ولی خودش این حق را برای خودش قایل است. باید دید دیگران آن را میپذیرند یا نه که خیلی بعید است. ماه پیش که در موضوع برجام در شورای امنیت صحبت شد تنها عضوی که با آن مخالف بود، خود آمریکا بود و بقیه 14 کشور عضو شورای امنیت بر اجرای مفاد برجام، تاکید داشتند. بنابراین منطق آمریکا پذیرفتنی نیست و صرفا برا منافع خودش تاکید میکند و این چارچوب برای جامعه جهانی قابل قبول نیست.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
يوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
۰
۰
آقاي بهشتي
مناظره شما با آقاي محمدي يادمان نرفته ، آقاي محمدي بهتون ميگفت و شما اصرار ميكرديد مگر آمريكا ميتونه ، حالا كه آمريكا هر غلظي خواسته كرده و اينك شما با لاشه برجام مانديد چيكار كنيد

نیازمندی ها