گوگل به‌تازگی مشخصه‌ای با عنوان «توکن اعتماد» معرفی کرده که می‌گوید قابلیت جایگزینی با کوکی‌ها را دارد. توکن اعتماد بدون دانستن هویت واقعی کاربر، او را در وب شناسایی می‌کند.
کد خبر: ۱۲۷۳۳۸۳

گوگل اوایل سال جاری میلادی در اطلاعیه‌ای گفته بود می‌خواهد به مرورگرهای وب دیگر ملحق شود و برای مسدودسازی کوکی‌های متفرقه (ترد پارتی) تلاش کند. در همین زمینه، اهالی مانتین‌ویو بیانیه‌ای جدید منتشر کرده و گفته‌اند توسعه‌دهندگان می‌توانند از مشخصه‌ی جدیدی به‌جای کوکی برای رهگیری کاربران در سراسر وب بهره بگیرند؛ مشخصه‌ای که گوگل آن را توکن اعتماد (Trust Token) خطاب می‌کند.

توکن‌های اعتماد برخلاف کوکی‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند بدون نیاز به دانستن هویت واقعی کاربر، او را در فضای وب شناسایی کنند. توکن‌های اعتماد نخواهند توانست کاربران را در سرتاسر وب‌سایت‌ها رهگیری کنند؛ زیرا این توکن‌ها ازلحاظ ‌تئوری همگی یکسان هستند. بااین‌همه‌، این توکن‌ها به وب‌سایت‌ها امکان می‌دهند به آژانس‌های تبلیغاتی ثابت کنند که کاربران واقعی به سایت مراجعه یا روی تبلیغات کلیک کرده‌اند، نه ربات‌ها. البته طبق توضیحات ارائه‌شده در گیت‌هاب، وب‌سایت‌ها می‌توانند چندین نوع توکن اعتماد را منتشر کنند. جزئیات کامل در این زمینه دردسترس نیست؛ بنابراین، هنوزهم شبهات زیادی درباره‌ی عملکرد توکن‌های اعتماد وجود دارد.

تمامی کاربرانی که در فضای وب مشغول وب‌گردی هستند، از رهگیری‌شدن به‌دست کوکی‌های متفرقه متنفرند. گوگل درمقایسه‌با دیگر شرکت‌های توسعه‌دهنده‌ی مروگرهای وب برای پیداکردن راه‌‌حلی مناسب کمی کُندتر عمل کرده است؛ چراکه اپل سافاری و موزیلا فایرفاکس به‌صورت پیش‌فرض کوکی‌های متفرقه را مسدود می‌کنند که در‌این‌بین، سافاری با جدیت بیشتر این کار را انجام می‌دهد. مایک شیولمن، قائم‌مقام واحد امنیت و حریم خصوصی تبلیغات در گوگل، با انتشار پستی جدید در وبلاگ شرکت گفت طبق برنامه‌ریزی، گوگل قصد دارد درنهایت کوکی‌های متفرقه را نیز در کروم از دسترس خارج کند.

توکن‌های اعتماد فعلا به‌صورت آزمایشی دردسترس توسعه‌دهندگان قرار گرفته‌اند و گوگل می‌گوید تعداد توسعه‌دهندگانی که فرصت کار با آن را پیدا می‌کنند، «به‌زودی» افزایش پیدا خواهد کرد. گوگل می‌خواهد هنگامی‌که توکن‌های اعتماد بتوانند خودشان را با نیاز کاربران و تبلیغ‌کنندگان تطبیق دهند، به کار کوکی‌های متفرقه در کروم پایان دهد. توکن اعتماد گوگل را یک قدم دیگر به مسدودکردن کوکی‌های متفرقه در کروم نزدیک‌تر می‌کند. گوگل قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ این هدف را عملی کند.

درکنار توکن‌های اعتماد، گوگل از اعمال تغییراتی روی بخش Why This Ad خبر می‌دهد. گزینه‌ی مذکور این امکان را فراهم می‌کند که بفهمید چرا بنر تبلیغاتی مدنظر شما را هدف قرار داده است. از چند ماه بعد، گزینه‌ی جدید About This Ad (درباره‌ی این تبلیغ) به بنرهای تبلیغاتی اضافه می‌شود. با کلیک روی گزینه‌ی یادشده می‌توانید نام رسمی تبلیغ‌کننده را مشاهده کنید تا بفهمید کدام شرکت‌ها در حال هدف قراردادن شما با تبلیغاتشان هستند. به‌علاوه به‌لطف بخش About This Ad، نحوه‌ی جمع‌آوری داده‌های شخصی کاربران به‌‌دست گوگل بهتر مشخص می‌شود. گوگل می‌گوید تغییرات ذکرشده تا پیش از پایان سال جاری میلادی اعمال خواهند شد.

همچنین، گوگل افزونه‌ی (اکستنشن) جدیدی برای مرورگر کروم معرفی کرده است که فعلا مرحله‌ی آزمایشی را می‌گذارند و با نام Ads Transparency Spotlight شناخته می‌شود. گوگل می‌گوید این افزونه‌ می‌تواند اطلاعات دقیق تمامی تبلیغاتی را ارائه دهد که کاربران در فضای وب می‌بینند. به‌لطف Ads Transparency Spotlight، کاربران خواهند توانست جزئیات تبلیغات موجود در یکصفحه‌ی وب و دلیل نمایش آن تبلیغ در صفحه‌ی مذکور و فهرست دیگر شرکت‌ها و سرویس‌های حاضر در آن صفحه را بفهمند.زومیت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها