هیأت ایرانی به سرپرستی معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور گفت‌وگو درباره هواپیمای اوکراینی بامداد امروز وارد کی‌یف شد.
کد خبر: ۱۲۷۲۵۹۱
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، هیأت اعزامی جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی «محسن بهاروند» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور گفت‌وگو با مقامات اوکراینی در خصوص سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی، بامداد امروز (پنجشنبه) وارد کی‌یف شد.
این هیأت طی ۲ روز حضور در کی‌یف، ابعاد مختلف فنی و حقوقی حادثه را مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد داد.
 
«محسن بهاروند» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه روز (سه‌شنبه) ۳۱ تیرماه در گفت‌وگویی، عنوان کرده بود: هیأت ایرانی هشتم و نهم مردادماه به ریاست من با مشارکت سازمان‌های داخلی ایران از جمله سازمان هواپیمایی کشوری، دفتر حقوقی ریاست‌جمهوری، قوه قضاییه و... به اوکراین می‌روند تا با طرف مقابل مذاکره کنند.  
 
معاون وزیر امور خارجه افزود: در این مذاکرات در مورد چارچوب‌ها، آیین کار، قانون حاکم و مشاغل کلی صحبت می‌کنیم. اگر هم در مذاکرات جلو رفتیم، چه بهتر. 
 
گفتنی است قرار بود سفر این هیأت دیروز انجام شود که بنا به دلایل فنی هیأت مذکور امروز وارد کی‌یف شد.
معاون وزیر خارجه ایران همچنین در پاسخ به سؤالی درباره پرداخت خسارت به بازماندگان سانحه سقوط هواپیما نیز اظهار داشت: هیچ پیشنهادی را نه دادیم و نه گرفتیم. ولی یک معیار داریم و آن اینکه این نخستین واقعه نیست که اتفاق می‌افتد و هم در کنوانسیون‌های بین المللی مبالغی تعیین شده است و هم بحث بیمه باید انجام شود و هم عرفی در این رابطه وجود دارد. بنابراین چیزی که احتمالا توافق خواهیم کرد خیلی دور از عرف بین‌المللی که در این رابطه وجود دارد، نخواهد بود.
 
روز دوشنبه دوم تیر ماه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با «فرانسوا فیلیپ شامپاین» وزیر خارجه کانادا به وی اطلاع داد که ایران ظرف چند روز آینده جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی را برای خوانش اطلاعات آن به فرانسه ارسال خواهد کرد. ظریف گفت که تصمیم برای ارسال جعبه‌های سیاه مدتی است اتخاذ شده و به زودی این تصمیم اجرایی خواهد شد.
 
گفتنی است در هفته گذشته کار خوانش جعبه‌های سیاه هواپیما در پاریس پایان یافت. روز جمعه ۲۷ تیر ماه جعبه‌های سیاه هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین توسط نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری با حضور نماینده دادسرای نظامی به پاریس منتقل شد تا در آزمایشگاه‌های تخصصی کشور فرانسه خوانش آن آغاز شد.
 
هیأت متشکل از مدیران سازمان هواپیمایی کشوری و تعدادی از متخصصان ایرانی که به منظور بازخوانی جعبه های سیاه هواپیمای سانحه دیده اوکراینی در مرکز BEA فرانسه کار بازخوانی و تحلیل یافته‌های بازیابی شده را آغاز کرده بودند، روز پنجشنبه دوم مرداد ماه و پس از چند روز تلاش فشرده به کار خود پایان دادند.
 
«بهرام قاسمی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس روز پنجشنبه دوم مرداد ماه از پایان تحلیل یافته‌های جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی خبر داد و گفت: جعبه‌های سیاه پس از خوانش در اختیار طرف ایرانی قرار دارد و طبق استانداردهای بین‌المللی و تخصصی متعارف، متعاقبا اقدامات لازم بعدی انجام می‌شود.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین که ۱۸ دی ماه سال گذشته (۱۳۹۸) از تهران عازم کی‌یف بود بر اثر خطای انسانی مورد هدف موشک قرار گرفت و ۱۷۶ سرنشین آن که اکثریت آنها ایرانی بودند و بقیه اتباع اوکراین، کانادا، سوئد، انگلیس و افغانستان، جان باختند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها