تحلیلگر مسائل بین الملل درباره نتایج انتخابات امریکا گفت: نتایج انتخابات آمریکا تا لحظه آخر قابلیت پیش بینی ندارد. در دور قبلى نیز نظرسنجی ها نشان مى داد خانم کلينتون پیروز مى شود ولى دیدیم که نتیجه چیز دیگری بود. امروز نیز برخلاف پیش بینی ها احتمال تکرار آن اتفاق وجود دارد.
کد خبر: ۱۲۷۲۴۴۴

محمدعلی بصیرت کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با جام جم انلاین درباره استراتژی ایران در قبال تحریم های که هر رییس جمهور ایالات متحده بر روی کار می اید پیاده میشود چیست گفت: ایران و غرب داراى تعارضات ایدئولوژیک هستند و تا این وضعیت ادامه داشته باشد غرب از ابزار تحریم ها بهره خواهد برد. زمانى تحریم ها متوقف مى شود که مشکلات ایدئولوژیک غرب و ایران برطرف شود و به توافق بینابین برسند.
 
وی ادامه داد: متاسفانه تغییرات مقطعى وجود  داشته است و همین موضوع باعث شده است تغییر جدى در دو دولت دیده نشده است مگر اینکه ساختار قدرت در این دولت ها تغيير  کند. توافقاتى بر برخى مباحث روى کاغذ درصد ىاز تحریم ها را کاهش داده است ولى چون تعارض اساسى است موجب شده تحریم ها در عمل  لغو نشود چون تعارض ها اساسى است.
 
بصیرت در پاسخ به این سوال،  براى بى اثر کردن تحریم ها راهکار چیست تصریح کرد: باید با سایر کشورها تعامل داشت از جمله چین و روسیه و برزیل و آفریقای جنوبی که مى تواند تحریم ها را تا حدودى دور بزند و تعدیل کند ولى قادر به از بین بردن همه تحریم ها نخواهد بود. این موارد مى تواند سردرد تحریم ها را کاهش دهد ولى بیمارى را از بین نمى برد. اىن بلوک هاى تحریمی به منابع علمی مالی بانکى بین الملل  وابسته است و نمى تواند  مشکل را به صورت  اساسى حل کند و تا زمانى که  تحریم ها وجود دارد اثرات و مضرات خود را به کشور تحریمی منتقل مى کند.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر بخواهد تمام تحریم ها لغو شود باید ایدئولوژی را کنار بگذارد و اگر ایدئولوژى اولویت کشور باشد تحریم ها همچنان باقی خواهند بود. در تمام نقاط نفت با ارزهاى معتبر خرید و فروش می شود. فروش بنزین در قبال طلا راه حل اساسى نیست. امروز کشورهاى دنیا به دلیل به خطر افتادن منابع خود از داد و ستد با ایران اجتناب مى کنند.
 
وی در پاسخ به این سوال،  آیا مى توان قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و چین را از این  جنس و غیر موثر دانست؟ تاکید کرد: اینکه چین چقدر کوتاه بیاید مساله دیگرى است اما معمولا تجربه نشان داده است که چین با فشار آمریکا عقب نشینی مى کند چون منافع این کشور در خطر است. این راهکارها مقطعی و موقت هستند و راهکار اساسى، تغییرات ساختارى است. همانطور که در مورد برجام دیدیم که اروپا نیز به دلیل فشارهاى آمریکا از عمل به تعهدات خود باز ماند. اقتصاد اروپا به آمریکا وابستگى دارد واز این نظر متضرر مى شدند و نتوانستند زیر بار این  ضرر بروند.
 
بصیرت با اشاره به  نتیجه انتخابات آمریکا نوامبر و اینکه چه تاثیری مى تواند بر تحریم ها داشته باشد؟ افزود: نتایج  انتخابات آمریکا تا لحظه آخر قابلیت پیش بینی ندارد. در دور قبلى نیز نظرسنجی ها نشان مى داد خانم کلينتون پیروز مى شود ولى دیدیم که نتیجه چیز دیگری بود. امروز نیز برخلاف  پیش بینی ها احتمال تکرار آن اتفاق وجود دارد. البته در صورت پیروزی هر دو حزب سیاست آمریکا در قبال ایران تغییر نمى کند مگر اینکه ایران چراغ سبزى نشان دهد و مذاکرات پایه اى شروع شود. بازده در صورت پیروزی ۷۰٪ از سیاست هاى ترامپ را ادامه خواهد داد. در اىن سو نیز مساله به همین شکل است و ساختار عوض نمى شود. به هر حال با تشدید تحریم ها هزینه هاى ایران بیشتر خواهد شد و بحث تهدیدات نظامى نيز مطرح خواهد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها