کد خبر: ۱۲۷۲۲۹۰
خانم حمیرا پارسا وکیل پایه یک دادگستری در رابطه با مطالبه مهریه و چگونگی مطالبه آن مواردی را به شرح ذیل مطرح نمودند: مهریه، حق زن و بر گردن مرد می باشد و مرد موظف است تا در صورت مطالبه مهریه از سوی همسر خود آن را به طور کامل پرداخت نماید. معمولاً مطالبه مهریه و دریافت آن توسط زوجه کار سهلی نبوده و وضعیت مالی مرد در نحوه پرداخت آن بسیار تاثیر گذار می باشد. به همین دلیل در این مقاله سعی کرده ایم تا راه های مطالبه مهریه، روش های به اجرا گذاشتن آن و همچنین چگونگی تقسیط مهریه را بیان کرده و مورد بررسی قرار دهیم. 
 
نحوه مطالبه مهریه

امکان مطالبه مهریه از سوی زوجه

 
همانطور که می دانید در کشور ما رسم بر این است که در زمان عقد، زوج موظف است تا مبلغی مهریه برای
زوجه در نظر بگیرد. مهریه معمولاً هم می تواند سکه (امام، ربع سکه، نیم سکه)، وجه نقد و یا اینکه ملک غیر منقول باشد و به محض وقع عقد، زوجه می تواند عین آن را از همسر خود مطالبه نماید و زوج موظف است تا آن را مطابق قانون پرداخت نماید و در غیر اینصورت زوجه می تواند از طریق اجرای ثبت مهریه خود را به اجرا بگذارد.
 

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

 
در این روش، زن این اجازه را دارد تا قباله ازدواج خود را به همان دفترخانه ای که عقد، در ان ثبت شده بود، ببرد و درخواست صدور اجراییه نماید و پس از صدور اجراییه به اجراگذاشتن مهریه از طریق پست سفارشی به اطلاع زوج در آدرس مقرر در عقدنامه از خواهد رسید،همچنین زوجه می تواند به کمک این اجراییه با مراجعه به اداره ثبت، مهریه خود را مطالبه نماید. در این روش، زوجه موظف است  تا هزینه اجرایی را که مبلغ آن به اندازه نیم عشر دولتی می باشد را پرداخت نماید که این هزینه بعداً از شوهر ایشان گرفته می شود.
 
نحوه مطالبه مهریه

نحوه مطالبه مهریه وجه نقد

 
همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، مهریه می تواند به صورت وجه نقد هم باشد. مهریه ای که به صورت وجه نقد تعیین می شود، بر اساس قانون باید مطابق با نرخ روز پرداخت شود. در مطالبه مهریه وجه نقد، 2 نکته بسیار حائز اهمیت می باشد که حتماً باید به آن توجه نمایید.
 
اول اینکه اگر زوج فوت شود، مهریه وجه نقد تا تاریخ فوت او به صورت نرخ روز محاسبه می شود و ارتباط به زمان و تاریخ درخواست مهریه از طرف زن دارد. خانم ها می توانند برای مطالبه مهریه وجه نقد هم از طریق اداره اجرای ثبت اقدام نمایند.
 

برای اجرای مهریه سکه چه قوانینی وضع شده است؟

 
علاوه بر وجه نقد ، مهریه می تواند به صورت سکه نیز تعیین شود که نوع سکه بستگی به توافق زن و شوهر با یکدیگر دارد. مهریه سکه هم مانند مهریه وجه نقد و اداره اجرای ثبت، قابل مطالبه می باشد.
 
زوجه می تواند برای مطالبه مهریه خود از یک وکیل باتجربه استفاده نماید و یا اینکه این کار را شخصاً و بدون وکیل انجام دهد و با مراجعه به اداره اجرای ثبت و یا دادگاه مراحل لازم را سپری نمیاد اما از آنجایی که زمان و وقت در توقیف اموال همسر اهمیت بسیار زیادی دارد، توصیه می شود که زوجه برای مطالبه مهریه خود،  اقدامات مربوطه را بر عهده وکیل پایه یک قرار داده تا روند دریافت مهریه با سرعت بیشتری سپری شوند.
 

چگونگی تقسیط  مهریه

 
مهریه، حق زن بوده و مرد موظف است تا آن را به طور کامل پرداخت نماید. بر طبق قانون و با توجه به وضعیت مالی مرد، امکان تقسیط پرداخت مهریه نیز وجود دارد و بعد از مشخص شدن اقساط، مرد باید در زمان تعیین شده، قسط مهریه را پرداخت نماید. در برخی از مواقع، مردان فکر می کنند که با می توانند بعد از پرداخت چند قسط اولیه از شر آن خلاص شوند و دیگر آن را پرداخت نکنند. اما این تصور کاملاً اشتباه بوده و اگر مردی اقساط مهریه پرداخت نکند، پرداخت مهریه از حالت اقساط به شکل «حال» در می آید و این بدان معنی است که دیگر مکان پرداخت قسطی مهریه وجود ندارد و مرد باید اقساط معوقه مهریه را یکجا و به صورت نقدی پرداخت نماید.
 

اما تحت چه شرایطی پرداخت مهریه به صورت قسطی انجام می شود؟

 
در صورتی یک مرد، با توجه به شرایط مالی که دارد، نتواند مهریه را به صورت یکجا پرداخت نماید، می تواند، «دادخواست اعسار» نماید. بر طبق این دادخواست، مرد از دادگاه می خواهد تا پرداخت مهریه را قسطی کند. لازم به ذکر است که برای تنظیم این دادخواست و اطمینان دادگاه مبنی بر این که مرد توانایی مالی لازم را ندارد، حداقل نیاز به 2 شاهد وجود دارد که این شهود باید به صورت جداگانه نام خود را ذکر کرده و به ناتوانی مالی مرد، اظهار نمایند.
 
شهود باید حداقل 2 مرد و یا یک مرد و دو زن و یا چهار زن باشد.در این زمینه بطور کامل می توانید با وکیل دادگستری مشاوره حقوقی داشته باشید.
 
نحوه مطالبه مهریه

قانون جدید مهریه صد و ده سکه چیست؟

 
بر طبق قانونی که در چند سال اخیر تصویب شده است، میزان سقف مهریه 110 سکه تمام بهار آزادی می باشد. بر طبق این قانون اگر مهریه خانمی، کمتر از صد و ده سکه و یا دقیقاً  برابر با صد و ده سکه باشد، مرد موظف است که تمام مهریه را پرداخت نماید و در صورت عدم پرداخت آن تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد.
 
اما اگر مهریه یک خانم، بیشتر از صد و ده سکه باشد، در وحله اول باید صد و ده سکه به طور کامل پرداخت شود و در صورت عدم پرداخت آن مرد، به زندان انداخته خواهد شد. برای مابقی مهریه، دادگاه وضعیت مالی مرد را بررسی می کند و بر اساس آن تصمیم گیری می کند. در این زمان اگر دادگاه، بعد از بررسی های انجام شده به این نتیجه برسد که مرد، توانایی مالی لازم برای پرداخت مابقی مهریه و یا معادل آن را ندارد، پرداخت مابقی مهریه منوط به احراز ملائت مرد است.
 
دفتر حقوقی حمیرا پارسا وکیل دادگستری آماده ارائه مشاوره حقوقی در زمینه دعاوی حقوقی ملکی و خانواده می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر مشاوره حقوقی و یا ارجاع پرونده حقوقی خود به وب سایت Parsalaw.irمراجعه کنید و یا با شماره 88554580 تماس حاصل فرمایید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها