یکی از لوازم خانگی هوشمند که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته جاروبرقی‌های روباتیک هوشمند هستند. اما این جاروبرقی‌های روباتیک چگونه از اطلاعات و داده‌ها استفاده می‌کنند تا بازده بالایی داشته باشند؟
کد خبر: ۱۲۷۲۲۳۷

برخی گمان می‌کنند تجهیز این لوازم هوشمند به سنسورهای مختلف تنها دلیل موفقیت آنها محسوب می‌شود درحالی که اینگونه نیست و در هر ثانیه تعداد زیادی از داده‌ها و اطلاعات پردازش می‌شوند تا این سنسورها بتوانند هم ببینند و هم حس کنند و با استفاده از نتیجه این تجزیه و تحلیل‌ها عملکردی مناسب داشته باشند.
این جاروبرقی‌های روباتیک حداقل دارای ۶ سنسور هستند که هنگام فعالیت، بدون وقفه اشعه مادون قرمز از آنها ساطع می‌شود. این نور به اطراف تابانده می‌شود و اگر بسرعت به سنسور بازگردانده نشد، روبات آن را به معنای وجود یک مانع تلقی می‌کند و متوقف شده و جهت حرکت خود را عوض می‌کند.این سنسورها در لبه‌های جاروبرقی روباتیک نصب شده‌اند تا هرگونه مانع، پله و... را براحتی تشخیص دهد. برخی سنسورها هم تنها برای شارژ شدن این جاروبرقی‌های روباتیک فعالیت دارند. این سنسورها هنگام کم شدن شارژ روبات، فعال شده و به جاروبرقی هوشمند هشدار می‌دهند و سپس آن را راهی صفحه شارژ می‌کنند تا برای دور بعدی کار آماده شود.
اما جاروبرقی‌های روباتیک چگونه درون خانه تردد می‌کنند و می‌توانند همه نقاط خانه را تمیز کنند؟ پاسخ این سؤال به پردازش اطلاعات گسترده و مسیریابی و نقشه دیجیتال بازمی‌گردد. برخی از این روبات‌ها از سیستمی با نام iAdapt و نیز تکنولوژی vSLAM بهره می‌برند و با کمک آن همه نقشه خانه و دکوراسیون آن، محل قرار گرفتن مبلمان، تخت، میز تلویزیون و... را در خاطر می‌سپرند.
برخی دیگر از این جاروبرقی‌های روباتیک نیز برای این منظور از نقشه‌برداری همزمان تصویری و موقعیت‌یابی استفاده می‌کنند تا براحتی کل خانه را تمیز کنند. پس از خریداری روبات، این جاروبرقی ۵بار در کل خانه گردش می‌کند تا نقشه‌های هوشمند را تهیه کند.
این نقشه هربار آپدیت می‌شود تا اگر تغییری در دکوراسیون خانه ایجاد شده یا مثلاً اسباب بازی بچه‌ها روی زمین افتاده بتواند آن را تشخیص دهد و کمترین میزان برخورد با موانع ایجاد شود. در بعضی از جاروبرقی‌های روباتیک هم به منظور نقشه‌یابی هوشمند از سیستم‌هایی بر پایه دوربین یا تکنولوژی lidar استفاده می‌شود.
همچنین می‌توان به این روبات فرمان داد که تنها مثلاً یک اتاق را تمیز کند و به بقیه نقاط خانه یا محل کار دست نزند. گفتنی است که برخی از این جاروبرقی‌های روباتیک نمی‌توانند در اتاق تاریک فعالیت کنند در حالی که برای برخی نمونه‌ها این موضوع هیچ اهمیتی ندارد و در تاریکی نیز مسیر خود را پیدا می‌کنند. به‌هرحال آینده در دست لوازم خانگی هوشمند است و روزی می‌رسد که لوازم خانگی معمولی امروز کاربردی نداشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها