دسترسی به اینترنت پرسرعت یکی از ضروریات زندگی مدرن است. سازمان ملل ارتباطات را به‌عنوان بخشی از حقوق بشر تعریف نموده است. امروزه بسیاری از مدارس و دانشگاه‌ها نیازمند ارتباط اینترنتی با پهنای باند بالا هستند. سرعت اینترنت احتمالا تعیین‌کننده مدت زمان لازم برای انجام کارهای حیاتی به‌صورت آنلاین است.
کد خبر: ۱۲۷۲۱۳۷

بسیاری از کاربران خصوصا مشترکان خانگی اقدام به تهیه سرویس‌های اینترنت پرسرعت از ISPهای مختلف می‌کنند. این افراد بعضا از سرعت سرویس خود گلایه داشته و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی را به فریبکاری متهم می‌کنند. در این مواقع دسترسی به ابزارهایی جهت تست سرعت دانلود، آپلود و مدت زمان پینگ به شما کمک می‌کند تا از کیفیت سرویس خریداری شده خود اطمینان پیدا کنید.

تست سرعت اینترنت از طریق یک وبسایت یا نرم‌افزار انجام می‌شود. در این پروسه چندمرحله‌ای ابتدا بر اساس آدرس IP کاربر موقعیت مکانی وی و نزدیک‌ترین سرور به آن مشخص خواهد شد. برخی وبسایت‌ها و سرورها امکان انتخاب دستی سرور تست توسط کاربر را فراهم می‌کنند. با آغاز تست یک سیگنال ساده موسوم به HTTP Request به سرور ارسال شده و طی مدت چند میلی ثانیه سیگنال پاسخ یا اصطلاحا HTTP Response دریافت می‌شود. پس از آغاز تست ارتباط با چندین سرور مختلف برقرار شده و میانگین سرعت تبادل دیتا و پهنای باند اینترنت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. با این‌حال سرور سایت‌ها همواره در نزدیکی محل اقامت شما قرار ندارند؛ لذا برآورد سرعتی انجام شده احتمالا تا حدودی فراتر از نرخ عملیاتی خواهد بود.

در ادامه به معرفی و بررسی چند نرم‌افزار و وبسایت برتر در زمینه تست سرعت اینترنت می‌پردازیم:

نرم افزار SpeedSmart

این سرویس به 2صورت وبسایت و نرم‌افزار قابل استفاده است. نسخه وبسایت بر پایه زبان HTML 5 طراحی شده و از قابلیت سازگاری با دستگاه‌های مختلف و سرعت اجرای بالا برخوردار بوده و اطلاعاتی نظیر سرعت آپلود، دانلود و مدت زمان پینگ را اندازه‌گیری می‌کند. نسخه نرم‌افزاری SpeedSmart در کنار سنجش سرعت اینترنت، سوابق کلیه تست‌های پیشین را نیز نگهداری می‌کند.

نرم‌افزار V-Speed

قابلیت شخصی‌سازی یکی از ویژگی‌های شاخص سرویس تست سرعت V-Speed به‌شمار می‌رود. این برنامه قادر به سنجش مولفه‌های پهنای باند و تست‌های پیشرفته VoIP (انتقال صدا در بستر IP یا شبکه‌های کامپیوتری) است. در این نرم‌افزار کاربر می‌تواند مدت زمان اجرای تست و تعداد کانکشن‌های مورد استفاده را به دلخواه خود تغییر دهد.

نرم‌افزار تست سرعت Ookla

فناوری به‌کارگیری شده در این نرم‌افزار از سرعت بالا و هوش مصنوعی کارآمدی برخوردار است. نرم‌افزار Ookla ابتدا نزدیک‌ترین سرور به موقعیت جغرافیایی کاربر را شناسایی نموده و پس از اجرای تست اطلاعات مربوط به سرعت آپلود، دانلود، زمان تاخیر و داده‌های اتلاف شده (Packet Loss) را گزارش می‌دهد. در انتها پرسشنامه‌ای پیرامون سرعت سرویس خریداری شده از ISP پیش روی کاربر قرار می‌گیرد. بدین‌ترتیب شرکت توسعه‌دهنده به پایگاه داده گسترده‌ای از اطلاعات کاربران اینترنت دست خواهد یافت. این نرم‌افزار در نسخه‌ تحت وب و به‌صورت اپلیکیشن اندرویدی و iOS نیز قابل دسترس است.

وبسایت SpeedOf.me

این وبشایت بر پایه زبان HTML 5 طراحی شده و به لطف قالب ساده خود با سرعتی بالا بارگذاری می‌شود. SpeedOf.me چندین فایل مختلف با حجم‌های متفاوت را دانلود نموده و میانگین سرعت دانلود آن‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. نمودار تعبیه شده در وبسایت سرعت لحظه‌ای را به‌صورت گرافیکی نمایش داده و امکان مقایسه نتایج آخرین تست با نمونه‌های پیشین را فراهم می‌کند. این وبسایت دارای حدودا 90 سرور مختلف بوده و در عوض گزینش نزدیک‌ترین سرور مطمئن‌ترین و سریع‌ترین آن‌ها را انتخاب می‌کند.

در این‌حالت برخلاف سایر تست‌ها فایل‌ها به‌صورت همزمان آپلود و دانلود نشده و این فرآیند به شکل مورد به مورد انجام می‌شود.

وبسایت TestMy.net

چنان‌چه به‌دنبال دریافت اطلاعاتی فراتر از سرعت آپلود و دانلود سرویس اینترنت خود هستید؛ در این‌صورت می‌توانید به وبسایت TestMy.net سر بزنید. پس از انجام تست نتایج آن با آخرین نمونه‌های اجرا شده مقایسه می‌شود و نهایتا در ازای کیفیت سرویس نسبت به سایر کاربران نمره‌ای تخصیص داده می‌شود. همچنین یک نمودار گرافیکی وضعیت لحظه‌ای اتصال اینترنت را نمایش داده و کاربران را از کیفیت ارتباط با سرور مطلع می‌کند.
منبع:آی‌تی‌رسان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها