یک روان شناس در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

راهکارهایی برای درمان اختلال دو قطبی / تغذیه درست، راه حل موثر درمان

«اختلال دو قطبی» عارضه ای روحی روانی است که ناپایداری قابل توجهی را در فرد مبتلا به این عارضه نشان می دهد. این اختلال دو قطبی باعث می شود فرد به طور مثال در زمان آرام و کم حرف باشد و اما یک ساعت بعد به شدت هیجانی و پرحرف.
کد خبر: ۱۲۷۲۱۳۵

به گزارش جام جم آنلاین ، افراد زیادی در جهان با اختلال دو قطبی روبرو هستند. مشخص نیست چه تعداد در جهان مبتلا به اختلال دو قطبی هستند. این عارضه باعث ایجاد مشکلاتی در فرد و خانواده اش می شود و وجهه او را در سطح جامعه مخدوش خواهد کرد.

مریم رستم زاد روان شناس در رابطه با این اختلال روانی به جام جم آنلاین گفت: از لحاظ علمی هنوز ریشه های به وجود آمدن اختلال دو قطبی در فرد مشخص نیست  اما به طور کلی می توان گفت که استرس بیش از اندازه و همچنین از دست دادن یکی از نزدیکان سبب به وجود آمدن این عارضه می شود و حتی عوامل ژنتیکی نیز به عنوان یک احتمال در نظر گرفته می شود. عدم تعادل انتقال دهنده‌های عصبی نیز دلیل دیگری برای به وجود آمدن اختلال دو قطبی شمرده می شود.

این روان شناس در ادامه عنوان کرد: فرد در یک لحظه درانزوای کامل است و خواهان ارتباط و صحبت با کسی نیست اما یک ساعت بعد تمایل شدیدی به حرف زدن دارد و رفتارهای هیجانی از او دیده می شود. این اختلال مغزی تغییرات شدیدی را درانرژی بدن به وجود می آورد.

رستم زاد افزود: فردی که دچار اختلال دو قطبی است در مقابل مسائل مختلف زندگی تغییراتی بسیار شدیدتر نسبت به یک فرد عادی در خلق و خوی خود تجربه می کند. این فرد صبوری لازم را ندارد و این مسئله باعث ایجاد واکنش های هیجانی در او می شود. در ادامه او ارتباطات اجتماعی خود را تخریب می کند. این شرایط در واقع یک افسردگی بسیار شدید است که فرد تجربه می کند.

وی تاکید کرد: چهار نوع اختلال دو قطبی وجود دارد؛ نوع یک، نوع دو، ادواری و پیش رونده. اختلال دو قطبی علائم مختلفی دارد همانند اعتماد به نفس بیش از اندازه و یا همان کاذب، خواب کم، خریدهای بی مورد، غمگینی، اضطراب، استرس شدید، پریشانی زودهنگام، کم اشتهایی و پرخوری، عملکرد ضعیف در محل کار یا مدرسه.

این روان شناس افزود: یک پزشک بسته به اینکه فرد دچار کدام یک از انواع اختلال دو قطبی است برای وی دارو تجویز می کند. لیتیوم، سدیوم والپروئات، وکاربامازپین و لاموتریژین مهم ترین داروهای تثبیت کننده خلق و خوی به شمار می آیند. همچنین داروهای ضدافسردگی نظیر فلوکستین، سرترالین، فلووکسامین، سیتالوپرام، ونلافاکسین و دولوکستین برای بیماران مختلف دو قطبی تجویز می شود.

رستم زاد با بیان اینکه نوع تغذیه نقش قابل توجهی در کنترل اختلال دو قطبی دارد گفت: یک فرد با تغذیه درست و استفاده از انواع میوه ها ، ویتامین ها به خصوص C، لبنیات، غلات می تواند با رساندن مواد  مغذی مورد نیاز به بدنش تا حد بسیار زیادی تغییرات ناگهانی خلق و خو را به تعویق بیندازد.

وی بیان داشت: دوره های روان درمانی برای افراد دارای اختلال دو قطبی نیز بسیار مفید و موثر است. یک فرد بسته به اینکه به کدام یک از چهار نوع اختلال دو قطبی دچار است باید جلسات متعدد روان درمانی را پشت سر بگذارد و با مشاوره تا حدودی موفق به کنترل ومدیریت بحران های روحی و تغییرات ناگهانی خلق و خوی خود شود.

این روان شناس در پایان گفت: درمان برخی از انواع اختلال دو قطبی ها تنها چند ماه زمان می برد اما درمان برخی دیگر تا پنج سال زمان صرف می کند. یک فرد دارای اختلال دو قطبی نیاز به این دارد که از سوی اطرافیانش درک شود. باید شرایط آنها را در نظر گرفت تا رانده شدن از جمع به دلیل بیماری شان مشکل دیگری به مشکل آنها نیفزاید.        

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها