متخصص بیماری های گوارشی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

بررسی احتمال انتقال کرونا از غذا و آب / مراقب بیماری های گوارشی فصل گرما باشید

یک متخصص بیماری های گوارشی می گوید هیچ شواهد تایید شده مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق آب و غذا وجود ندارد اما باید به شدت مراقب بود.
کد خبر: ۱۲۷۲۱۱۶

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر پرویز انصاری متخصص بیماری های گوارشی درباره احتمال انتقال ویروس کرونا از آب و غذا به جام جم آنلاین گفت: هیچ شاهد علمی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از خوراکی به انسان وجود ندارد. برای احتمال انتقال ویروس از غذا به انسان باید مثالی بزنم. فرض کنید روی یک قاشق یا چنگال از طریق فرد آلوده به کرونا ویروس منتقل شده است. حالا فرد دیگری آن را برمی دارد و با آن غذا می خورد. ویروس از این طریق به او منتقل می شود. پس چیزی که عامل انتقال ویروس شده شی آلوده به کرونا است نه غذا.

این متخصص بیماری های گوارشی افزود: کرونا یک بیماری تنفسی است و عمده عامل انتقال آن خروج ذرات آلوده به ویروس از طریق عطسه و سرفه در هوا و وارد شدن آن به بدن فرد دیگری است. ویروس کرونا روی برخی از سطوح نیز ماندگاری بالایی دارد و به همین دلیل است که مدام تاکید می شود دست های خود را مرتب با آب و صابون بشوییم.

وی تاکید کرد: البته انتقال ویروس کرونا از طریق خوردن غذای آلوده به ویروس غیرممکن نیست اما احتمال آن بسیار کم است و چندان جدی گرفته نمی شود. ولی به هر حال باید به شدت مراقب بهداشت حین طبخ غذا و صرف کردن آن باشیم.

این متخصص بیماری های گوارشی درباره شیوع برخی از بیماری های گوارشی در فصل گرما گفت: میکروب ها و ویروس ها در فصل گرما فعالیت و تکثیر بیشتری دارند و این می تواند منجر به بروز بیماری های گوارشی شود. عفونت هاي روده اي، انگلي، گوارشي و مسموميت هاي غذايي از بيماري‌هاي گوارشي شايع در فصل تابستان است.

انصاری بیان داشت: موضوع شرب آب به خصوص در زمان مسافرت و پیک نیک بسیار مهم است آب آلوده و نوشیدن آن می تواند شدیدترین بیماری های گوارشی را رقم بزند و این موضوع به خصوص در کودکان بسیار اهمیت دارد. از نوشیدن هرگونه آب مشکوک بپرهیزید.

وی تاکید کرد: سرعت فساد غذایی در فصل تابستان و گرما بسیار بالاست و به همین دلیل حتی بر روی مصرف غذایی که در یخچال مانده باید بسیار دقت داشت. مواد غذایی نظیر سوسیس، کالباس، سالاد اولویه، تخم مرغ و .... به سرعت فاسد می شوند و نباید مانده آن را مصرف کرد.

این پزشک متخصص گفت: درد شكم، تهوع، استفراغ، نفخ و تب از علائم بيماري هاي روده اي، انگلي، عفوني و مسمويت غذايي هستند. به محض بروز این علائم به پزشک مراجعه کنید. اکنون کرونا در جامعه به شدت مسری است باید بسیار بیشتر از گذشته مراقب باشید.

این پزشک متخصص در پایان گفت: در حال حاضر با وضعیت بسیار حادی به دلیل شیوع ویروس کرونا روبرو هستیم و به همین دلیل افراد باید به دقت همه چیز را رعایت کنند. در رابطه با بیماری های گوارشی مختص فصل گرما باید از طریق رسانه ها به درستی اطلاع رسانی شود تا تخت های بیمارستان ها بیش از اندازه اشغال نشود. اکنون به اندازه کافی بابت ویروس کرونا دردسر داریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها