تاندربولت ۴ یک رابط برای اتصال سیمی سخت افزارها به یکدیگر محسوب می شود که به تازگی جزئیات بیشتری از آن در دسترس قرار گرفت است.
کد خبر: ۱۲۷۲۰۱۴

تاندربولت ۴ – Thunderbolt 4 یک استاندارد رابط جدید از خانواده تاندربولت است که توسط اینتل توسعه داده می‌شوند. نخستین دستگاه‌هایی که رابط تاندربولت ۱ را داشتند در سال ۲۰۱۱ وارد بازار شدند و طی این سال‌ها هر نسل نسبت به نسل پیشین ارتقاهای قابل توجهی یافته است. ناگفته نماند اپل نیز در توسعه این استاندارد با اینتل همکاری دارد.

پس از معرفی رابط جدید تاندربولت ۴ یا همان TB4 در نخستین ماه سال ۲۰۲۰، مشخص شد که برخلاف روند پیشین، در نسخه چهارم نسبت به رابط تاندربولت ۳ خبری از افزایش سرعت نیست. این موضوع سبب سردرگمی علاقه مندان به این حوزه گردید تا این که اینتل اخیرا جزئیات TB4 و ارتقاهای آن نسبت به نسل پیش را اعلام کرد.

تاندربولت ۴ را می‌توان کامل‌ترین رابط تا به امروز دانست. این رابط جدید که درگاه USB تایپ C فرم استانداردش محسوب می‌شود، از دستگاه‌هایی با رابط USB 4 نیز پشتیبانی می‌کند. رابط یو اس بی ۴ خود بر اساس تاندربولت ۳ ساخته شده و همچون تاندربولت ۳ و ۴ دارای بیشینه سرعت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه (۵ گیگابایت بر ثانیه) است.

تاندربولت 4
Thunderbolt 4 از دستگاه‌های Thunderbolt 3 نیز پیشتیبانی کامل می‌کند

رابط Thunderbolt 4 قابلیت پشتیبانی همزمان از دو مانیتور ۴K و یا یک مانتیور ۸K را دارد. همچنین در صورت اتصال به دستگاه‌هایی با رابط پی سی آی اکسپرس – PCIe همچون کارت گرافیک اکسترنال، می‌تواند پهنای باند ۳۲ گیگابیتی (۴ گیگابایت) به آن‌ها رائه دهد؛ در حالی که در نسخه سوم پهنای باند برای PCIe برابر با ۱۶ گیگابیت بر ثانیه بود. دیگر قابلیت جدید رابط TB4 پشتیبانی از شارژ با توان ۱۰۰ وات است که امکان شارژ لپ تاپ با باتری بزرگ را در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌سازد.

تاندربولت ۴ همچنین ایمن‌تر است، چرا که برای دستیابی مستقیم به حافظه درخواست حفاظت می‌دهد. البته از آن‌ جا که برای این امر نیاز به فناوری مجازی سازی برای ورودی و خروجی مستقیم اینتل موسوم به VT-d دارد، احتمالا تنها کامپیوترهایی که پردازنده اینتل دارند بتوانند از Thunderbolt 4 پشتیبانی کنند. پس اپل و AMD نیز برای استفاده از این قابلیت بایستی تصمیمی اتخاذ و امنیت اجباری را به دستگاه‌های خود آورند.

دو رابط USB 4 و TB4 در اواخر سال میلادی جاری همزمان با پردازنده‌های خانواده تایگر لیک (Tiger Lake) اینتل در دسترس کاربران قرار خواهند گرفت. به عبارتی دیگر تایگر لیک اولین سری پردازنده‌ای است که از این دو رابط پشتیبانی می‌کند. استفاده از رابط تاندربولت ۴ برای سازندگان مختلف بلامناع و رایگان است، اما بایستی برای مجوز و استفاده از نماد آن هزینه‌ای پرداخت کنند.

منبع :GSMARENA

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها