در حالی که بحث های زیادی بر سر این وجود دارد که بر خلاف تصور، افراد بهبود یافته از کرونا در برابر این ویروس مصونیت ندارند گروهی از دانشمندان بر این باورند یک تجربه مشابه در گذشته نشان می دهد یک فرد بهبود یافته احتمالا تا 17 سال از پادتن و مصونیت در برابر عود مجدد این بیماری برخورد است.
کد خبر: ۱۲۷۱۷۸۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از Nature ، در سال 2003 بیماری سارس شیوع گسترده ای پیدا کرد. 17 سال از آن روزها می گذرد. اکنون بسیاری از افرادی که در آن زمان مبتلا به این ویروس شده بودند هنوز پادتن آن را در بدن خود دارند. مشاهده این واقعیت پزشکی این امیدواری را به وجود آورده است که با توجه به شباهت های سارس و کرونا، افراد بهبود یافته از ویروس کرونا در برابر ابتلا مجدد به آن مصونیت داشته باشند و حداقل تا 17 سال آینده از پادتن آن برخوردار باشند.

در تمام سال های اخیر مورد ابتلا به سارس دیگر ثبت نشد و این نشان می دهد فرد بهبود یافته از سارس یک پادتن در بدن خود دارد که تا امروز او را در برابر این ویروس مصون کرده است.

حالا دانشمندان مستقر در سنگاپور امیدوارند که تجربه مشابه بیماران بهبود یافته سارس برای بیماران بهبودیافته کرونایی تکرار شود، یعنی صاحب پادتنی شوند که آنها را سال ها در برابر این بیماری حفظ کند.

برخی ویروس ها ، از جمله آبله مرغان ،محافظت دراز مدت دارند و امکان بیمار شدن مجدد وجود ندارد. اما مانند سرماخوردگی این چنین نیست.

کارشناسان هنوز هم نمی دانند که مصونیت در برابر کووید19 چقدر طول می کشد  زیرا این ویروس از ماه دسامبر سال 2019 ظهور کرده است و عمر زیادی ندارد.

اما سلول های T (از انواع سلول‌های دستگاه ایمنی بدن) در پاسخ به این عفونت ممکن است نوعی مصونیت ایجاد کند که چندین برابر بیشتر طول بکشد.

سایر مطالعات علمی نشان داده اند افرادی که در دو سال گذشته دچار سرماخوردگی شده اند  سلول های T دارند که سد محکمی در برابر کووید19 است.

این تحقیق به رهبری دانشکده پزشکی دوک-ناس در سنگاپور انجام شد  و در ژورنال علمی Nature نیز به مرحله انتشار رسید.

این دانشمندان با اتکا بر روی یک تحقیق سه ماهه بر روی افرادی که در سال 2003 به سارس دچار شده بودند به این نتیجه رسید که آنها در برابر این ویروس اکنون محافظت شده هستند.

همه بیماران دارای سلول های T بودند که نشان می دهد آنها بخش مهمی از مقابله با این عفونت را دارند.

با تکیه بر نتایج این آزمایش این عقیده که بیماران کرونایی به مدت طولانی در برابر این ویروس مصونیت ایجاد می کنند پشتیبانی می شود.

این در حالی است که پروفسور کارول سیکورا ، مشاور سازمان بهداشت جهانی ، پیش از این گفته بود که او معتقد است که تنها 10 درصد از افرادی که به کرونا ویروس آلوده شده اند آنتی بادی ایجاد می کنند.

برخی از بخش های پاسخ ایمنی بدن به کرونا برای دانشمندان یک رمز و راز کامل باقی مانده و قادر به اندازه گیری نیستند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها