شواهد موجود نشان می‌دهد که پرتوهای فرابنفش ویروس‌های کرونا را نابود می‌کنند، اما این پرتوها می‌توانند برای انسان‌ها هم خطرناک باشند.
کد خبر: ۱۲۷۱۴۷۱

به نقل از بیزنس اینسایدر پژوهشگران آمریکایی در دانشگاه کلمبیا می‌گویند راهی یافته‌اند بدون آسیب رساندن به چشم یا پوست انسان از قدرت ویروس‌کشی پرتوهای فرابنفش استفاده کرد.

نور فرابنفش قبلا هم برای کشتن ویروس‌ها از جمله کروناویروس‌ها در بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها به کار رفته است. اما همه انواع نور فرابنفش از این لحاظ مشابه نیستند و موثرترین نوع این پرتوها برای کشتن ویروس‌ها خطرناک‌ترین‌شان برای انسان‌ها هم هستند.

اکنون پژوهشگران دانشگاه کلمبیا در مقاله‌ای در ژورنال نیچر منتشر کرده، می‌گویند ۲۵ دقیقه قرار گرفتن در معرض تابش مداوم نوع تغییریافته‌ای از نور فرابنفش می‌تواند ۹۹.۹ درصد کروناویروس‌ها در محیط‌های دربسته را از بین ببرد و ویروس جدید کرونا هم باید از همین قاعده تبعیت کند.

انواع پرتوهای فرابنفش
سه نوع اصلی نور فرابنفش وجود دارد: UVA، UVB و UVC. بیمارستان‌ها و سیستم‌های حمل و نقل از UVC برای ضدعفونی کردن استفاده می‌کنند، اما این نوع پرتوهای فرابنفش برای انسان‌ها از همه خطرناک‌تر هستند. پرتوهای فرابنفش نوع C به ماده ژنتیکی (DNA یا RNA) ویروس آسیب می‌زنند و مانع از تکثیر بیشتر آن می‌شوند.

برای همین معمولا هنگام استفاده از این پرتوها برای ضدعفونی کردن اتاق‌ها یا واگن‌های قطار نباید کسی در آنها حضور داشته باشد.

پرتوهای فرابنفش C موجود در نور خورشید در طبیعت به طور کامل بوسیله لایه اوزون در بخش فوقانی جو جذب می‌شوند، چرا که کوتاهترین طول موج در میان این سه نوع را دارند، بنابراین انسان‌ها به طور طبیعی در معرض آنها قرار نمی‌گیرند.

انواع A و B پرتوهای فرابنفش به عنوان ضدعفونی‌کننده سودمند نیستند. UVA که درازترین طول موج را دارد معمولا در تخت‌های برنزه کردن به کار می‌رود و می‌تواند چین و چروک پوستی ایجاد کند. UVB هم با آفتاب‌سوختگی و سرطان پوست ارتباط دارد.

این دو نوع نور فرابنفش تاثیر چندانی بر ویروس‌ها و باکتری‌ها ندارند.

پژوهشگران دانشگاه کلمبیا می‌گویند راهی برای ایمن‌تر کردن UVC برای انسان‌ها یافته‌اند.

از چه نوع پرتوهایی باید استفاده کرد؟
راه حل استفاده از طول‌موج‌های کوتاهتر نور UVC است که اصطلاحا far-UVC نامیده می‌شود و قادر به نفوذ در پوست یا چشم‌های ما نیست. از آنجایی که ویروس‌ها و باکتری‌های بسیار کوچکتر از سلول‌های ما هستند، این نوع خاص نور فرابنفش هنوز می‌تواند این عوامل بیماری‌زا را نابود کند.

این دانشمندان در ابتدا در حال آزمایش نور far-UVC روی ویروس‌های آنفلوانزای فصلی بودند، اما پس از پاندمی ویروس کرونا به فکر استفاده از آن برای نابود کردن این ویروس افتادند.

نور واقعی فرابنفش برای چشم انسان دیدنی نیست، اما بسیار از لامپ‌های far-UVC درخششی ارغوانی ایجاد می‌کنند که امکان کار کردن با آنها را به افراد می‌دهد.

البته برخی از دانشمندان هنوز درباره بی‌خطر بودن استفاده از این پرتوها تردید دارند، چرا که ممکن است قرارگیری درازمدت در برابر نور far-UVC باعث عوارض مانند آب‌مروارید (کاتاراکت) یا سرطان پوست شود.

اما پژوهشگران دانشگاه کلمبیا می‌گویند بررسی‌های انجام شده در طول پنج سال گذشته خطری در استفاده از مقدارهای محدود far-UVC نیافته‌اند.

این دانشمندان امیدوارند بتوان از لامپ‌های تولیدکننده این نوع نور فرابنفش در مکان‌های عمومی مانند فرودگاه‌ها و رستوران‌ها استفاده کرد. همشهری آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها