پس از آزمایشات ناموفق پیاپی در پی اختراع واکسن کرونا، بالاخره یک شرکت چینی به اسم اسنوواک توانست واکسن اختراع شده خودش را تا مراحل پایانی آزمایش کند و تا کنون همه نتایج آن مثبت بوده است.
کد خبر: ۱۲۷۱۴۵۴

این خبر در حالی منتشر می‌شود که پیش از این شرکت ها و دانشگاه های مختلف در سراسر دنیا توانسته بودند جمعا 19 واکسن نهایی برای کرونا اختراع کنند ولی تقریبا همه آنها در مراحل ابتدایی آزمایشات واقعی مردود شده بودند و اثربخش نبوده اند. در این میان اما واکسن هایی هم بودند که تا مراحل پایانی آزمایشات پیش رفتند و اکنون منتظر انجام تست پایانی هستند.به طور مثال خبر هایی که از شرکت مدرنا به گوش می‌رسد حاکی از کشف واکسن کرونا در آمریکا است.

ساخت واکسن کرونا به مرحله نهایی رسید
به صورت کلی واکسن های ساخته شده توسط شرکت آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد (به طور مشترک) ، شرکت سینوفارم در چین ، و نیز شرکت مدرنا آمریکا و اکنون شرکت سینوواک همه مراحل آزمایشات واقعی را با موفقیت پشت سر گذاشته اند و اکنون در انتظار انجام آزمایش پایانی هستند. (در ادامه مراحل آزمایش را به صورت مختصر شرح می‌دهیم)

مراحل آزمایش واکسن کرونا به زبان ساده

مرحله صفر

به این مرحله، مرحله آزمایش پیش بالینی می‌گویند که در آن واکسن ساخته شده را روی حیوانات گوناگون تست می‌کنند تا از اثربخشی آن بر سیستم ایمنی بدن حیوانات مطمعن شوند. اگر واکسن در این مرحله بر سیستم ایمنی بدن حیوان اثر مثبت گذاشت پس آزمایش موفقیت آمیز بوده و واکسن به مرحله بعد یعنی مرحله اول آزمایش بالینی می‌رسد.

مرحله اول آزمایش بالینی

در این قدم واکسن کرونا ویروس را روی تعداد کمی از انسان ها آزمایش می‌کنند تا ببینند روی سیستم ایمنی بدن انسان نیز اثرگذار هست یا خیر؟! در صورت موفقیت، واکسن به مرحله بعدی آزمایشات راه پیدا می‌کند.


بیشتر بخوانید :

علائم جدید ویروس کرونا


مرحله دوم آزمایش بالینی

در اینجا واکسن تولید شده بر روی صدها انسان تست می‌شود تا هم از اثرگذاری آن بر سیستم ایمنی بدن مطمعن شوند و نیز از میزان مصرف (دوز دارو) آن اگاهی پیدا کنند.

مرحله سوم آزمایش بالینی

این قدم آخرین مرحله آزمایشات است و 4 واکسن تولید شده توسط شرکت های مختلف که در بالا اشاره شد، در این مرحله قرار دارند یعنی واکسن بر روی هزاران انسان آزمایش می‌شود تا محققان از ایمنی، میزان مصرف (دوز دارو) و همچنین اثربخشی آن اطمینان 100 درصدی پیدا کنند و آن را به تولید انبوه و استفاده جهانی برسانند.

توضیحی درباره واکسن ها

واکسن ها به نوعی بیماری خفیف شده یا ضعیف شده هستند که با تزریق به بدن افراد سالم باعث جلوگیری از ابتلای آنها به آن بیماری می‌شوند. در حقیقت واکسن ها سیستم ایمنی بدن فرد سالم را تحریک می‌کنند تا مجبور شود پادزهر آن بیماری را تولید کند تا بدن شخص در مقابل آن بیماری ایمن شود.

به طور معمول واکسن ها مدت ها تست و آزمایش می‌شوند و پس از آزمون و خطا های مختلف به مرحله بهره برداری می‌رسند اما در مورد واکسن کرونا، سازمان بهداشت جهانی از ابتدای شیوع این بیماری اعلام کرد که امیدوار است ظرف مدت 12 تا 18 ماه آن را اختراع و به تولید انبوه برساند.

تولید واکسن کرونا در ایران

در ایران هم شرکت های دانش بنیان زیرنظر معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در تلاش هستند واکسن کرونا را بسازند و طبق گفته آقای سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، امید است که تا پایان پاییز واکسن ویروس کرونا را کشف و تولید کنیم.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها