ماسک زدن برای برخی افراد مشکلات پوستی بوجود آورده اما با توجه به شیوع کرونا و ضرورت استفاده از ماسک، باید به توصیه‌های پزشکی برای به حداقل رساندن این مشکلات عمل کنیم.
کد خبر: ۱۲۷۱۴۱۷

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، مدیر گروه پوست دانشکده پزشکی دانشگاه ایران گفت: به علت ایجاد رطوبت و بخار و ماندن ذرات بزاق و مخاط داخل ماسک این عوامل به عنوان محرک برای پوست عمل می کنند و بالانس طبیعی پوست اطراف دهان را مختل می کند که به شکل قرمزی و پوسته ریزی همراه سوزش و خارش پوست اطراف بینی و دهان و گاهی به شکل جوشهای چرکی گروهی در پوست این ناحیه خود را نشان می دهند.

منا بهرنگی ادامه داد: پوست خود را با مواد شوینده ملایم بشویید و از زدن الکل به پوست اطراف دهان خودداری کنید و پس از هربار شست وشوی صورت پوست خود را با کرم مرطوب کننده و یا آبرسان بدون عطریا اسانس چرب کنند و اگر جزء کادر درمان و پزشکی هستید ومجبورید به مدت طولانی ماسک بپوشید، استفاده از کرم ترمیم کننده پوست که یک سد حفاظتی بین پوست و فضای مرطوب و حاوی مواد محرک داخل ماسک ایجاد می کند توصیه می شود.

بهرنگی ادامه داد: پوسته ریزی، قرمزی و خارش و کهیر در نواحی در تماس با ماسک ممکن است ایجاد شود که به علت آلرژی به یکی از مواد تشکیل دهنده ماسک است. بنابراین توصیه می شود که اگر از ماسک دوخته شده خانگی استفاده می کنید حتما پارچه مورد نظر را قبل از دوخت بشویید و اگر ماسک پارچه ای را دوخته خریداری می کنید نیز قبل از استفاده حتما آن را بشویید.

آکنه یا جوش صورت

وی افزود:‌ پوشیدن طولانی مدت ماسک به علت اصطکاک و بستن منافذ پوست در افراد مستعد به آکنه می تواند باعث ایجاد یا تشدید جوش صورت شود بنابراین حتما بعد از شست وشوی صورت از مرطوب کننده های ملایم فاقد چربی استفاده کنید و درصورت عدم بهبود با متخصص پوست خود مشورت کنید.

این پزشک تصریح کرد: تغییرات رنگدانه ای پوست ناشی از اصطکاک ماسک و بعد از التهاب ناشی از قرمزی های پوست ایجاد می شود و معمولا موقت بوده و با استفاده منظم از یک مرطوب کننده و کرم ترمیم کننده که روی پوست صورت باشد به مرور رفع می شود در صورت تشدید و یا پایدار ماندن به متخصص پوست مراجعه کنید.

به گفته بهرنگی، برای ایجاد زخم و تحریک پوست روی بینی و پشت گوش ناشی از پوشیدن ماسک استفاده از پمادهایی مثل زینک اکساید ویا کرم های ترمیم کننده زیر ماسک می تواند عارضه فوق را در نواحی بوجود آمده کاهش دهد و اگر دستورات یاد شده را رعایت کردید و ضایعات پوستی بهتر نشد حتما به متخصص پوست مراجعه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها