پزشک متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

عوارض مغزی کرونا را جدی بگیرید / آنتی بادی اکنون فقط در حد فرضیه است

این روزها کرونا چهره ترسناک تری از خود نشان می دهد، هم از حیث تعداد ابتلا در میان مردمان جهان و هم از لحاظ کشف عوارض خطرناک جدیدی از این بیماری.
کد خبر: ۱۲۷۱۲۵۹

به گزارش جام جم آنلاین ، اخباری که در رابطه با کرونا به گوش می رسد یکی پس از دیگری نگران کننده تر است. اکنون اخبار زیادی در رابطه با این شنیده می شود که یک فرد مبتلا به کرونا چند ماه بعد از بهبودی دچار مشکلات قلبی، مغزی، تنفسی می شود.

دکتر محمد باقرزاده پزشک متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد: بروز عوارض مغزی، مشکلات ریوی و ناهنجاری های قلبی یک فرضیه بسیار قوی در رابطه با کسانی است که از این بیماری بهبود یافته اند. البته همان طور که گفتم این عوارض در حد فرضیه مطرح شده اند و اکنون فقط می توان به این ادعا به شرط احتمال و اگر و در نظر گرفتن دیگر واقعیات علمی به صورت موقتی به آنها پاسخ داد. اکنون پاسخ موقتی به این احتمال این است که احتمالا یک فرد بهبود یافته از کرونا با مشکلاتی جسمانی که روبرو می شود که مربوط به قلب، مغز و ریه هستند.


بیشتر بخوانید:

حقیقتی تازه در باره انواع ویروس کرونا و ارتباط آن با علائم بیماری

آخرین خبر از واکسن کرونا ؛ آزمایش موفقیت آمیز بر روی دو نفر


دکتر باقرزاده گفت: اثرات بلند مدت ویروس کرونا نه قابل تکذیب است و نه قابل تایید. ما در دوران اوج شیوع ویروس کرونا قرار داریم و نگاه کردن به آینده ای که شاید باز هم در آن ویروس اوج پیدا کند فعلا به سختی انجام می شود. چیزی که اکنون می توانیم به صورت یک فرضیه پزشکی مطرح کنیم این است که اثرات عفونت کووید 19 می تواند دنباله دار باشد.

این پزشک متخصص افزود: برخی از شواهد و نمونه های عینی حاکی از این است که یک فرد پس از ابتلا به کرونا و بهبودی دچار عوارضی شده است که قابل تامل به نظر می رسد. مثلا یک فرد دچار سردردهای شدید می شود و فرد دیگری متوجه تپش های قلبی خواهد شد. مشکلات ریوی هم در رابطه با چندین بیمار بهبود یافته کاملا مشهود است. این یافته ها نشان می دهد که کووید 19 چیزی بیش از یک بیماری تنفسی است.

وی در ادامه گفت: احتمال ریه فرد مبتلا به کرونا بعد از بهبودی ممکن است آن ظرفیت قبل از بیماری را نداشته باشد. در برخی موارد فرد بیش از نیمی از ظرفیت بهینه ریه خود را از دست می دهد که این امر بسیار خطرناک است.

این پزشک متخصص با بیان اینکه حتی بعد از درمان و بهبودی ممکن است برخی از ترشحات در ریه فرد باقی بماند گفت: مسئله بسیار مهم دیگر این است که فرد دچار مشکلات مغزی هم ممکن است شود. آسیب رسیدن به سیستم اعصاب مرکزی یک فرضیه بسیار قوی و غیرقابل انکار است که البته فعلا باید به عنوان یک احتمال موقتی در نظرگرفته شود. باید زمان بیشتری بگذرد تا متوجه شویم آیا کسانی که اکنون بهبود یافته اند در آینده و در ماه ها و هفته های آینده تا چه اندازه عوارض مغزی نشان می دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که عوارض مغزی چه چیزهایی می تواند باشد بیان داشت: سردرد، سرگیجه و  البته دلیریوم (روان‌آشفتگی)، التهاب مغز، سکته مغزی، بیماری نادر ADEM و گیلین باره از عوارض بسیار خطرناکی هستند که روی این احتمالات کار می شود. عوارض مغزی کرونا و احتمال وجود داشتن آن را جدی بگیرید. جدی گرفتن بدان معناست که فرد بیشتر نکات بهداشتی را رعایت کند و بیشتر در خانه بماند تا گرفتار این ویروس نشود.

دکتر باقرزاده در رابطه با تولید آنتی بادی در بدن افراد به آلوده به ویروس کرونا گفت: آنتی بادی اکنون فقط در حد فرضیه است. تولید آنتی بادی محرز است اما اینکه این آنتی بادی اولا چقدر در بدن باقی می ماند و ثانیا چقدر مصونیت ایجاد می کند هنوز به طور کامل مشخص نیست.


بیشتر بخوانید: 

ویروس کرونا یک هفته روی ماسک ماندگار است

هشدار ترسناک ؛ کرونا منجر به فلج شدن میشود


 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها