این روزها روبات‌ها را می‌توان در قامت کارگران کارخانه، رانندگان اتوبوس، آشپزهای موفق، کادر درمان و... مشاهده کرد ولی حالا محققان دانشگاه لیورپول راهی جدید برای این روبات‌ها باز کرده‌اند.
کد خبر: ۱۲۷۱۱۶۶

 

شاید شنیدن نام ربات دانشمند برایتان عجیب باشد ولی واقعیت این است که این ربات در مرحله آزمایشی بسیار موفق عمل کرده است.روباتKUKA می‌تواند در آزمایشگاه‌ها دستیار مناسبی برای دانشمندان باشد و بدون نیاز به کمک دیگران آزمایش‌ها را انجام دهد و تصمیم بگیرد که گام بعدی چیست.

این ربات۴۰۰کیلوگرمی که ۱,۷۵ متر ارتفاع دارد درست شبیه به بازوهای مکانیکی به چشم می‌آید که در خطوط تولید کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند اما ازآنجا که به چنگک‌هایی بسیار ریزتجهیز شده است می‌تواند ابزار بسیار کوچک آزمایشگاهی ازجمله «وایال ها» را جابه جا کند و دکمه‌های کوچک دستگاه‌ها را فشار بدهد.
این ربات مجهز به هوش مصنوعی است و با کمک الگوریتم‌های ماشین یادگیری فعالیت می‌کند تا از میان ۹۸میلیون تجربه محتمل، یک مورد را بر اساس نتیجه آزمایش قبلی، انتخاب کند.

این ربات می‌تواند کاملاً آزادانه در آزمایشگاه حرکت کند، مواد جامد را وزن کرده و مواد مایع را جابه جا کند، هیدروژن و... را اندازه‌گیری و چراغ‌ها را خاموش و روشن کند.این روبات که در مرحله آزمایشی قرار دارد موفق شد به مدت ۸روز پیاپی و ۱۷۲ساعت کار کند و روزانه تنها ۲ساعت و نیم برای شارژ شدن نیاز به استراحت داشت.
در این مدت این ربات موفق شد ۶۸۸ آزمایش را انجام دهد که نسبت به سرعت نیروی انسانی بسیار بیشتر است و انتظار می‌رود از آن برای تسریع در ساخت واکسن کرونا و شناسایی بیماری‌های خطرناک بعدی استفاده شود، البته این موضوع برخی محققان را نگران کرده که شغل خود را در آینده از دست بدهند اما گروهی دیگر معتقدند درهرحال این انسان‌ها هستند که الگوریتم‌ها را برای روبات‌ها تعیین می‌کنند و این روبات‌های پژوهشگر و دانشمند همیشه به نیروی انسانی متکی خواهند بود. ازسوی دیگر وجود چنین روبات‌هایی دانشمندان را از انجام آزمایش‌های تکراری روزمره بی‌نیاز می‌کند چرا که این وظایف به روبات‌ها محول خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها