«در کشور 2.5 میلیون واحد خالی داریم» عقبایی با ذکر این مطلب گفت: «قانون مالیات بر خانه های خالی باید الگوی ساخت در کشور را تغییر دهد».
کد خبر: ۱۲۷۱۰۷۹
حسام عقبایی نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین درباره طرح مالیات بر خانه های خالی که امروز در مجلس به موافقت نمایندگان رسید، گفت: «بر اساس آخرین آمار مرکز آمار ایران، ما در کشور 25 میلیون واحد مسکونی داریم که ده درصد این تعداد یعنی 2.5 میلیون واحد آن خانه های خالیست. از این تعداد 500 هزار واحد مسکونی خالی مربوط به شهر تهران است».

عقبایی با اشاره به این نکته که تعداد زیادی از واحدهای خالی در کشور مربوط به خانه های لوکس است، عنوان داشت: «این قانون باید الگوی ساخت در کشور را تغییر دهد، چون برخی از این خانه های خالی، لوکس و بزرگ است و اگر با این قانون به شبکه عرضه وارد شود هم دهک های متوسط و ضعیف نمیتوانند استفاده کنند و حتی قدرت اجاره انباری این واحدها را هم ندارند. لذا باید الگوی ساختمان سازی را متوجه دهک های متوسط و ضعیف کنیم و صنعت ساختمان را از لوکس سازی های سرمایه ای نجات دهیم و توزیع بیشتری داشته باشیم».

نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی را برای غلبه بر سوداگری در بازار مسکن مفید دانست و اظهار داشت: «این قانون را باید به عنوان آخرین راهکار به کار ببریم. اولین راهکار افزایش ساخت مسکن، برقراری توازن بین عرضه و تقاضا، اصلاح سیاست های پولی و بانکی، جلوگیری از بنگاه داری بانک ها، اصلاح سیاست های تسهیلات بانکی، افزایش تولید و مدیریت زمین است. این موارد مهم تر و مقدم بر قانون مالیات بر خانه های خالیست».

وی درباره اجرای این قانون در کشورهای مختلف افزود: «مالیات بر خانه های خالی به عنوان یک رکن اساسی در همه کشورها وجود دارد. در مقایسه با کشورهای توسعه یافته میانگین تعداد این خانه ها باید حدود 5 درصد باشد که نرخ کشور ما دو برابر این مقدار است. اجرایی شدن این قانون برای عرضه این 5 درصد به شبکه مسکن کشور میتواند موثر باشد».

عقبایی با اعلام این خبر که سامانه املاک و اسکان توسط وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیاتی داده شده، گفت: «سازمان امور مالیاتی بر اساس دستورالعمل های خود به هر منطقه ضریب خاصی برای اعمال مالیات تخصیص خواهد داد و به زودی این طرح را اجرایی خواهد کرد. با اجرای این قانون انتظار کنترل قیمت ها در بازار مسکن را تا حدودی داریم».

وی همچنین یکی از قوانین مفید دیگر در عرصه مسکن را قانون مالیات بر عایدی سرمایه خواند و شرح داد: «قانون مالیات بر عایدی مسکن تاثیرگذارتر از قانون مالیات بر خانه های خالیست. این تاثیرگذاری از نظر کنترل رشد قیمت، برقراری توازن بین عرضه و تقاضا، جلوگیری از سودا گری در بازار مسکن و بنگاه داری نهادهای بانکی است و امیدواریم نمایندگان مجلس یازدهم قانون مالیات بر عایدی سرمایه که مالیات بر عایدی مسکن بخشی از آن را شامل میشود، تصویب و عملیاتی کنند. چون عدالت اجتماعی ایجاب میکند که هر کس به ازای درآمدش باید مالیات پرداخت کند. همان طور که یک کارمند مالیات میدهد، کسی که سرمایه اش را وارد بازار مسکن میکند و عایدی نصیبش میشود نیز باید مالیات آن را پرداخت کند».
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها