کد خبر: ۱۲۷۰۹۴۴

یکی از نشانه های تمایز مجلس یازدهم با دیگر مجالس این است که در بحث اعتبار نامه ها برخلاف دوره های قبل اقداماتی انجام شد که شاهد رد صلاحیت آقای تاجگردون بودیم. این اقدام شجاعانه در مسیر عدالت و شفاف سازی محقق شد. شاید به نظر برسد در این اعتبارنامه دستخوش تسویه حساب های سیاسی شده باشد. و این سوال مطرح می شود که اگر جریان اصولگرا نماینده ای با شرایط آقای تاجگردون داشت آیا مجلس او را نیز رد صلاحیت می کرد؟ و عدالت و شجاعت فقط برای جناح مقابل است؟ این سوال در ذهن بسیاری وجود دارد. آقای تاجگردون اگر خود را قانون مدار می داند باید برای اقدام جمعی مجلسیان تمکین کند و به دنبال تحریک افکار عمومی نباشد. در شرایط امروز کشور هر گونه حاشیه سازی برای مجلس که مسئولیتی سنگین بر عهده دارد نفعی نخواهد داشت و هزینه های این اقدامات نادرست بر دوش مردم خواهد بود.
 
مشکلات جامعه امروز بسیار زیاد است. اما شعار اصولگرایان بر این بود که می خواهند مجلسی داشته باشند که عدالت را سرلوحه اقدامات خود قرار بدهد. تصور آنها بر این است که باید از اینجا شروع کرد و پرداختن به حاشیه ها مجلس را از اهداف خود دور می کند.
 
سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چرا شورای نگهبان به این موضوع ورود نکرد؟ روند به این صورت است که شورای نگهبان بر اساس وضعیت مشاهده شده صلاحیت را رد و یا تایید می کند اما این امکان وجود دارد که از زمان شروع فعالیت های انتخاباتی تا اعلام نتایج تخلفاتی صورت بگیرد. مجلس می تواند این موارد را در بحث اعتبارنامه ها مورد بررسی قرار بدهد. مجلس کمیته تحقیقی دارد و می تواند در این فرایند به مساله خرید و فروش رای و اقدامات غیر قانونی رسیدگی کند و اعتبارنامه افراد را مورد قبول قرار ندهد. نگرانی شخصی من دخیل بودن رقابت های سیاسی جناح ها در این موضوع است و عدالت رعایت نشده باشد.
 
می توان گفت مجلس یازدهم با چالش های زیادی روبرو است از جمله بحث جلسه وزیر امور خارجه با نمایندگان مجلس که من رفتار مجلس در رابطه با آقای ظریف را نپسندیم بسیاری از این مباحث را می شد در جلسات کمیسیون ها طرح کرد و کشاندن این کشمکش ها به صحن علنی مجلس و نمایش رفتارهایی که بعضا در شان نماینده مجلس نیست صحیح نبود. به نظر می رسد کشمکش های سیاسی بین دو جناح در انتخابات هنوز پایان نپذیرفته است ولی ما نباید دولت و مجلس را در مقابل هم قرار بدهیم. هر دو قوه بازوی مهم کشور هستند و اگر بنابر حل مشکلات باشد این دو بازو باید برای یک هدف و در یک جهت و با هم کار کنند. حتی اگر یک روز از ریاست جمهوری آقای روحانی باقی مانده باشد رفتار مجلس با دولت باید رفتاری بر اساس وظایف قانونی باشد و نظارت کند و سوال بشود و استیضاح باشد ولی نتیجه این اقدامات نباید مشکلات دولت را شدت ببخشد.

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی

 



newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها