کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با جام جم آنلاین:

بانک مرکزی تمایل برای بالابردن قیمت ارز دارد

کارشناس مسائل اقتصادی درباره افایش قیمت ارز گفت: بانک مرکزی این را مشخص می کند و باید از او بپرسید چون بازار آزاد دوست دارد مرتبا نرخ را بالا ببرد ولی بانک مرکزی باید پاسخ بدهد. بانک مرکزی باید بپذیرد که متولی نرخ ارز است و بعد از بانک مرکزی بپرسیم چرا چنین تصمیمی گرفته است
کد خبر: ۱۲۷۰۸۱۷

آلبرت بغزیان کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با جام جم انلاین درباره افزایش قیمت ارز گفت: متاسفانه طبق پیش بینی ما با این شرایط باید تا آخر تابستان قیمت به 25 تومان می رسید ولی الان بسته به حرکت بانک مرکزی این روند کند خواهد شد و یا شدت می گیرد. تنها بانک مرکزی که در بازار ارز بازی می کنند که می تواند بفهمد این جریان از کجاست؟ یا عامل خود بانک مرکزی است یا تصمیماتی گرفته شده و افشای اطلاعاتی صورت گرفته است. احتمالا بانک مرکزی در افزایش نرخ ارز تصمیماتی گرفته است چون قیمت بر تابلوی صرافی بانک مرکزی بالا رفته است.
 
وی ادامه داد: من به یاد دارم که دکتر همتی گفتند ملاک ما بازار آزاد نیست و ملاک ما تابلو است. به نظر من، نرخ ارز در ایران در دست بانک مرکزی است و مطلقا در دست بازار آزاد نیست. بازار از بانک مرکزی خط می گیرد و بانک مرکزی باید جواب بدهد و بگوید که چه اتفاقی می افتد اینکه بگوییم عادی است و هیجانی و کاهش پیدا خواهد کرد این صحیح نیست چون ایشان اعلام کرد سیاست پولی ما انبساطی است و افزایش نقدینگی هیچ گاه به تورم لطمه نمی زند. وقتی چنین حرفهایی زده می شود مساله پیش پا افتاده خواهد شد و دیگر کسی به حرف این مرجع توجه نمی کند.
 
بغریان در پاسخ به این پرسش، آیا می توان نتیجه گرفت بانک مرکزی هیچ کاره است و خیابان فردوسی تعیین کننده قیمت است؟ تصریح کرد:  خیر. به نظر من مساله برعکس است بانک مرکزی این را مشخص می کند و باید از او بپرسید چون بازار آزاد دوست دارد مرتبا نرخ را بالا ببرد ولی بانک مرکزی باید پاسخ بدهد. بانک مرکزی باید بپذیرد که متولی نرخ ارز است و بعد از بانک مرکزی بپرسیم چرا چنین تصمیمی گرفته است. این پاسخ که وضعیت ناشی از هیجان بازار است از طرف بانک مرکزی قابل قبول نیست این نهاد نمی تواند آلت دست یک خیابان قرار بگیرد. بانک مرکزی نباید برآورد کننده خواسته های عده ای باشد.
 
وی درباره راهکار این موضوع گفت: باید مدیریت را در دست خود بگیرد. بانک مرکزی ابزارهای لازم را دارد. مشخص نیست هدف چیست. من با این کلمه ها و با این رشته بزرگ شده ام برای من جای تعجب دارد که بانک مرکزی نتواند وضعیت را کنترل کند. باید دید بانک مرکزی ترکیه و ارمنستان چه کرده اند و چطور رابطه بین پول ملی این کشور ها و دلار ثابت مانده است. این نتایج به این معنی است که بانک مرکزی در آن کشور ها به وظیفه خود عمل می کند. بانک مرکزی در این کشور ها مثل دوربین عمل می کند و با چک کردن مداوم باعث فراری دادن دزدان می شود ولی وقتی دزدی آمد و دستبرد زد و رفت یعنی دوربین درست کار نمی کند و یا کسی که پشت آن نشسته به درستی  به وظایف خود عمل نمی کند. بانک مرکزی تصمیم گرفته است نرخ دلار را افزایش بدهد.
 
این کارشناس ادامه داد: بانک مرکزی باید ابتدا به این موضوع اعتراف کند و بعد چرایی این موضوع را شرح بدهد ولی ما به طور برعکس به دنبال عامل و انگیزه او می گردیم. در این پرونده بانک مرکزی به دلیل دلار های دولت بزرگترین منتفع است. دولت می خواهد کسری بودجه را جبران کند. بازار متوجه تزریق پول است و ارز گران می شود. باید بین سیاست های متناقض جستجو کرد و دلایل اصلی التهاب بازار را یافت. به عقیده من امروز اراده بانک مرکزی بر بالا بردن نرخ ارز است.
 
بغریان در پاسخ به این پرسش که آیا می توان از عدم شفافیت به عنوان یکی دلایل بالا بردن نرخ ارز نام برد؟ گفت: بله به طور مثال بچه ای هیاهو می کند و ما به او می گوییم ساکت باش و او باز ادامه می دهد. باید دلیل و علت را بیان کرد امروز بانک مرکزی هیچ کاری نمی کند و دلیلی نمی آورد. بعید است که بانک مرکزی از این وضعیت بی خبر باشد مسئول بانک مرکزی نمی تواند در ساختمان خود باشد و این مسائل را از آن بالا ببیند و هیچ کاری نکند. در تعبیری عامیانه می گویند کلانتری ها دزد هر محله ای را می شناسند. گاهی این دزد ها برای جلوگیری از فعالیت دزد سوم لازم هستند. عرف های نانوشته ای در بازار ارز وجود دارد. بانک مرکزی باید در این خصوص جوابگو باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها