نقش‎ها را باید جدی گرفت. اگر می‎‌خواهیم پروتکل‎های بهداشتی مقابله با بیماری کرونا رعایت شود، آمار ابتلا به بیماری کاهش پیدا کند یا کمک کنیم آمار مرگ و میر کم شود، باید هر کسی نقش خود را درست انجام دهد.
کد خبر: ۱۲۷۰۷۳۰

باید سیستم تشویق و تنبیه با هم انجام شود. باید آموزش در کنار کنترل، هر دو با هم پیش برود. برای آموزش و تامین تجهیزات دستگاه‌های مسؤول مانند وزارتخانه‎های صمت و بهداشت و درمان با هم باید ‌همکاری کنند، سازمان صدا‌و‌سیما و رسانه‌ها هم باید به اطلاع‌رسانی ادامه دهند. شهرداری‌ها باید در سطح شهر به شهروندان آموزش دهند.

صاحب کسب‌‏و‌کار می‎تواند به مشتری‎هایش، کسانی که فاصله‎گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند یا ماسک به صورت ندارند‌ خدمتی ارائه ندهد.

مردم هم می‎توانند به کسب‌و‌کاری که پروتکل‎های بهداشتی را رعایت نمی‎کند، تذکر و به او آموزش دهند که چه طور براساس پروتکل‎ها عمل کند.

هر شهروندی‌ در جایگاه خود‌ می‎تواند برای مهار کرونا تلاش کند. یعنی شهروندان می‌توانند در آموزش‌ رعایت پروتکل‌ها نقش داشته و بر اجرایی شدن پروتکل‎ها هم نظارت کنند.

‌با فرهنگسازی می‌توان همه شهروندان را علیه کرونا بسیج کرد. ما در کشورمان تجربه‌های موفق کم نداشته‌ایم؛ برای نمونه بیشتر‌ شهروندان در زمان رانندگی، کمربند ایمنی خود را می‎بندند. اما چند سال پیش شرایط به این شکل نبود.

اگر پرسیدید چطور به این مرحله رسیدیم، ‌ جواب ساده است؛ زیرا بعد از آموزش‎های گسترده‌ای که در این‌باره انجام شد، شهروندان به این باور رسیدند که کمربند ایمنی ضامن جان آنهاست.

البته درکنار سیستم آگاهی‌رسانی و فرهنگ‌سازی‌ سیاست‌های تنبیهی هم وجود داشت. پلیس راهنمایی‌و‌رانندگی تمام افرادی را که هنگام رانندگی کمربند ایمنی ‌نمی‎بستند، جریمه می‎کرد.

درباره اجرایی شدن پروتکل‎ها هم می‎توان از همین سیستم نظارتی استفاده کرد. سیستم تشویق و تنبیه‌ در کنار هم، همیشه جواب می‎دهد.

این سیستم نه‌تنها در ایران که در سایر کشورهای جهان هم درباره مبارزه با بیماری کرونا انجام شده است.

در فرانسه و اسپانیا، پیش از این، سیستم نظارتی عظیمی ایجاد شد و هر‌کدام از مردم که در خیابان‎ها بی‌دلیل تردد می‎کردند، ‌ جریمه می‌شدند. در ایران هم می‎توان این قوانین را وضع کرد.

در کشورمان باید ستاد ملی مبارزه با کرونا ، قوانینی تنظیم کنند تا با هر کسی که پروتکل‎ها را رعایت نمی‎کند، برخورد شود. پلیس می‏ تواند وارد عمل شود و بر رعایت پروتکل‎ها نظارت کند.

کارشناسان بهداشت می‎توانند هم به عنوان ناظر و هم به عنوان نماینده قضایی، متخلفان را شناسایی و مجرمان را به قوه‌قضاییه معرفی کنند تا با آنها برخورد شود. البته همه این موارد به شرط تامین نیازهای اولیه شهروندان است، یعنی همه به ماسک استاندارد با قیمت مناسب دسترسی داشته باشند.

امیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی - نماینده مجلس / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها