رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ درباره آخرین وضعیت تخلفات و تصادفات دوچرخه سواران و همچنین الزامات و بایدها و نبایدهای دوچرخه‌سواری در پایتخت سخن گفت.
کد خبر: ۱۲۷۰۶۵۱

به گزارش جام جم آنلاین، سرهنگ محمد رازقی در گفتگو با فارس به علاقمندی مردم در خصوص استفاده از دوچرخه و آمار رو به افزایش تردد با آن در معابر و خیابان‌های تهران اشاره و اظهار داشت: این روزها استفاده از دوچرخه به جای وسیله نقلیه شخصی افزایش یافته اما نکته قابل توجه این است که متأسفانه دوچرخه‌سواران احساس خطر نمی‌کنند و خود را در معرض برخورد، تصادف و حوادث ترافیکی ندیده و قوانین و مقررات را کمتر رعایت می‌کنند.

وی گفت:حرکت در جهت خلاف وسایل نقلیه، عبور از چراغ قرمز،‌ حرکت در خطوط ویژه و حرکت در پیاده‌رو از جمله رفتارهایی است که از سوی برخی دوچرخه‌سواران مشاهده شود.

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ به آمار حوادث و تصادفات دوچرخه‌سواران اشاره و تصریح کرد: بررسی‌های پلیس حاکی از این است که آمار تصادفات جرحی دوچرخه‌سواران در سه ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دو برابر شده و متأسفانه در حادثه‌ای که دو ماه قبل به وقوع پیوست، یک دوچرخه‌سوار نیز به دنبال تصادف فوت کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، وظایفی برای دوچرخه‌سواران مشخص شده یا نه، اعلام کرد: برابر آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی، قوانین ویژه و خاصی برای دوچرخه‌سواران نیز در برخی قسمت‌ها مشخص شده است.

سرهنگ رازقی تصریح کرد: یکی از این موارد در رابطه با ایمنی و کیفیت دوچرخه است که باید تجهیزاتی مانند یک چراغ سفید یا زرد در جلو و یک چراغ با نور قرمز در عقب داشته باشد که از فاصله 150 متری در شب دیده شود؛ همچنین باید دوچرخه‌ها ترمز مطمئن داشته باشند تا در هنگام ترمز و توقف در فاصله ایمن متوقف شوند.

این مقام ارشد راهور پایتخت افزود:داشتن زنگ یا بوق نیز یکی دیگر از ملزومات است به طوری که از فاصله 30 متری صدای زنگ یا بوق شنیده شود، این تجهیزات برابر بر آئین‌نامه 77 راهنمایی و رانندگی مشخص شده است.

سرهنگ رازقی ادامه داد:برابر ماده 109 آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی رانندگان وسایل نقلیه موتوری فاقد چراغ راهنمایی و رانندگی مثل دوچرخه باید در هنگام چرخش در معابر با حرکات دست رانندگان را دیگر از قصد خود مبنی بر گردش مطلع سازند؛ چرا که چراغ ندارند و در هنگام گردش احتمال تصادف وجود دارد.

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این سؤال که آیا کلاه ایمنی نیز برای راکبان دوچرخه مانند موتورسیکلت‌سواران الزامی است یا خیر؛ اظهار داشت: در ماده 164 دقیقا ذکرشده که دوچرخه‌سواران باید کلاه ایمنی داشته باشند.

وی درباره ممنوعیت‌هایی که برای تردد با دوچرخه وجود دارد، اظهار داشت:در مواد 167 تا 172 آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی آمده است که عبور از خط ویژه برای دوچرخه‌ها ممنوع است، رانندگی با بار نامتعارف و همچنین رانندگی در هنگام لغزندگی راه‌ مثل بارندگی نیز برای راکبان دوچرخه ممنوع است.

وی با بیان اینکه دوچرخه‌سواران مکلفند از سمت راست مسیر عبور کنند و نهایت احتیاط را در این خصوص داشته باشند متذکر شد: تردد دوچرخه‌ها در بزرگراه‌ها و تونل‌ها نیز ممنوع است و به طورکلی قوانین و مقررات شامل دوچرخه هم می‌شود.

سرهنگ رازقی اظهار امیدواری کرد که با فرهنگسازی لازم بتوان دوچرخه‌سواران را به رعایت قوانین و مقررات تشویق کرد.

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: باید بستر مناسبی برای دوچرخه فراهم شود مثل خطوط ویژه که تردد برای دوچرخه‌سواران را ایمن کند و با رنگ، تابلو و خط‌کشی مشخص و معین شده باشد. از طرف دیگر، دوچرخه‌سواران نیز باید خود را ملزم بدانند تا قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را کاملا رعایت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها