سخنگوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی درباره آخرین جزئیات ارائه تسهیلات به مشاغل متضرر از کرونا توضیحاتی داد.
کد خبر: ۱۲۷۰۵۷۱

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، حامد شمس درباره تمدید مهلت ثبت نام واحد‌های تولیدی جهت دریافت تسهیلات کرونایی گفت: در گذشته اعلام شده بود که این مهلت تا پایان خرداد ماه است که این زمان به دلیل برخی از مشکلات تا پایان تیر ماه تمدید شد.

سخنگوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: برآورد ستاد ملی مقابله با کرونا و زیر مجموعه آن از جمله کارگروه اقتصادی این بود که نزدیک به ۶ میلیون شغل از کرونا آسیب دیدند که به دستور دولت تعطیل و یا متضرر شدند که ما این شش میلیون نفر را به ۲ گروه کلی تقسیم بندی کردیم.

شمس ادامه داد:گروه اول حدود ۳ میلیون ۲۰۰ هزار نفر هستند که این‌ها بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی هستند و دارای کد کارگاهی بودند و گروه دوم نیز که حدود ۲ میلیون ۸۰۰ هزار نفر هستند افرادی که کار می‌کردند، اما کد کارگاهی و یا شماره بیمه نداشتند.

وی بیان کرد: ما از روز پنجشنبه کار ارسال پیامک برای گروه دوم (۲ میلیون ۸۰۰ هزار نفر که کد کارگاهی نداشتند) آغاز کردیم و از امروز افرادی که پیامک برای آن‌ها ارسال شد امکان ثبت نام در سامانه کارا را دارند و این یک تقسیم بندی کلی است.

سخنگوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: این مشاغل شامل ۱۴ رسته می‌شوند که در گذشته اطلاع رسانی شده بود که بنا به دستور دولت تعطیل شده یا نشده بودند، اما متاثر از شرایط کرونا آسیب دیدند.

شمس در پاسخ به این سوال که فرایند دریافت تسهیلات به چه صورت است، گفت: این موضوع به ۳ مرحله تقسیم بندی شده است که اطلاعات اصلی را از ده دستگاه‌ی که در این مجموعه هستند می‌گیریم و به وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی می‌فرستیم.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات سازمان تامین اجتماعی یک راستی آزمایی اطلاعت انجام می‌شود و اگر شرایط تحقق این تسهیلات مشخص شد مجدد اطلاعات به دستگاه‌ها ارجاع داده می‌شود تا پس از تایید نهایی به بانک داده شود.

سخنگوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: قرار بر این بود تا در زمانی کمتر از یک ماه این فرایند انجام شود، اما به دلیل آنکه برخی از اطلاعات دستگاه‌ها درست نبوده و یا در راستی آزمایی‌ها مشکل وجود داشته بیشتر زمان می برد و این برای افرادی است که دارای کدکارگاهی و شماره بیمه هستند.

شمس تصریح کرد: برای کسانی که شماره بیمه و کد کارگاهی ندارند نیازی به راستی آزمایی نیست و از اساس توجه بر این بود که افرادی در سامانه کارگاهی ثبت نام کنند که کد کارگاهی ندارند و این موضوع به بانک ارسال شود.

وی با تاکید بر این نکته که ۲۰ بانک عامل معرفی شده است تا بر اساس حساب اشخاص تسهیلات پرداخت شود، گفت: میزان تسهیلات چقدر است: از ابتدای فعالیت ستاد کرونا در سطح ملی وام دوازده درصدی پیش بینی شده بود که به ۳ گروه با مبالغ مختلف پرداخت می‌شود که برای دسته اول رانندگان درون شهری و برون شهری ۶ میلیون تومان، برای افراد متاثر از کرونا ۱۲ میلیون تومان می‌یابد، اما برای افرادی که به دستور دولت تعطیل شده بودند این مبلغ ۱۶ میلیون تومان است.

سخنگوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: مهلت بازپرداخت آن‌ها با دوره تنفس ۳ ماه است در دوره ۲۴ ماه که دوره تنفس تمام شد باید بازپرداخت را آغاز کنند و برای هر ۳ گروه سود ۱۲ درصد است.

شمس گفت: برآورد ما این است تمام افراد مستحق بتوانند ثبت نام خود را در سامانه کارا تا پایان تیرماه انجام دهند و از میان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر که کد کارگاهی نداشتند، تا به این لحظه اطلاعات یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برای ما ارسال شده است.

وی بیان کرد: به مانند دیگر کار‌ها که در سطح ملی که انجام می‌شود نقاط ضعف و قوتی وجود دارد، نقطه قوت این تسهیلات این است که نیاز به مراجعه حضوری نیست و این اطمینان را به تمام متضرران کرونا می‌دهم که مشکلی در پرداخت این تسهیلات نداشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها